Milióny eur dáva ročne štát za poznávacie značky na autá, motorky či kamióny. Jediným dodávateľom je už viac ako dvadsať rokov spoločnosť Turčan Delta, ktorá má na výrobu plechových tabuliek monopol vďaka registrovanému dizajnu na patentovom úrade.
Za výrobou značiek pritom nie je žiadna veda, vraví PETER HEGYESHALMI, ktorý je členom českého Sdružení přátel poznávacích značek. Aj vďaka analýze združenia zmenilo nedávno Česko po vyše pätnástich rokoch dodávateľa.
Na Slovensku sú podľa neho značky príliš drahé, dokonca dvakrát drahšie ako v Nemecku.
V Česku sa podarilo aj vďaka analýze združenia, ktorého ste členom, vymeniť dodávateľa plechových tabuliek. Skúšali ste osloviť s analýzou aj slovenské ministerstvo vnútra, ktoré má na starosti objednávanie evidenčných čísiel?
"Skúšali sme, ale nič z toho nebolo. V Česku to bola najmä iniciatíva klubu, pretože značky vyrábala od roku 1994 jediná firma - podobne ako na Slovensku - Hicon. Predtým značky pre Československo vyrábala Snaha. A ešte predtým to bola Tatrasmalt Pohorelá, tá vyrábala značky približne do roku 1972 až 1973.
Spolok prišiel s návrhom, ktorý české ministerstvo dopravy predostrelo na rokovaniach, kde bol aj Hicon. Firma odmietla vyrábať značky lacnejšie, a tak dostal zákazku Security Paper Mill."

Podarilo sa vám niekedy nadviazať kontakt so slovenskou firmou Turčan Delta?
"Pre mňa je spoločnosť Turčan Delta zahalená tajomstvom. Niekoľkokrát som im písal, keď sme v rámci klubu organizovali výstavu. Žiadal som ich o nejaké materiály alebo aspoň plagát, ktorý možno vidieť na dopravnom inšpektoráte, no ani len neodpovedali.
Je to čisto nekonkurenčná firma. Majú zabezpečené dodávky vďaka značkám a viac neriešia."
Spomenuli ste firmu Snaha Bardejov, ktorá značky vyrábala predtým, ako vznikol Turčan Delta.
"Približne v roku 1993 razili naposledy vojenské značky, myslím, že várka bola na dva roky aj pre Česko. V roku 1992 vyrazili ešte značky starého formátu, potom výroba spadla.
Nasledoval Presskam, bývalá raziareň plechov pre automobilový priemysel (podnik fungoval v rámci Bratislavských automobilových závodov, neskorší Volkswagen, pozn. red.). Firma funguje dodnes, momentálne robí servis nákladných vozidiel.
Zákazku od štátu na značky dostali v roku 1994 a značky razili zhruba dva roky. V mnohých okresoch sa pritom ich značky vydávali len dva-tri mesiace, pretože stále boli zásoby zo Snahy. Jedného dňa vraj došiel niekto z vlády a povedal, že majú prestať raziť, že s nimi rušia zmluvu."
Ľudia, čo si toto obdobie pamätajú, vravia, že štát pripravoval tender na značky, no odrazu ho zrušil. Vraj sa už počítalo s tým, že ich bude dodávať Turčan Delta.
"Áno, toto je všeobecne známe. Firma pritom nemala nič pripravené. Na dobových fotografiách, kde značky prezentovali, nebolo napríklad ani vyrazené SK, bola to iba nálepka. Všetko pripravovali narýchlo."
Prečo potom dostali takú lukratívnu zákazku?