SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Sú krajiny, kde vám vyrobia značky na auto takmer hocikde (rozhovor)

Poznávacie značky sú jeho hobby.

Peter Hegyeshalmi vyrába značku na auto.Peter Hegyeshalmi vyrába značku na auto. (Zdroj: Gabriel Kuchta - SME)

Milióny eur dáva ročne štát za poznávacie značky na autá, motorky či kamióny. Jediným dodávateľom je už viac ako dvadsať rokov spoločnosť Turčan Delta, ktorá má na výrobu plechových tabuliek monopol vďaka registrovanému dizajnu na patentovom úrade.

Za výrobou značiek pritom nie je žiadna veda, vraví PETER HEGYESHALMI, ktorý je členom českého Sdružení přátel poznávacích značek. Aj vďaka analýze združenia zmenilo nedávno Česko po vyše pätnástich rokoch dodávateľa.

Na Slovensku sú podľa neho značky príliš drahé, dokonca dvakrát drahšie ako v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu

V Česku sa podarilo aj vďaka analýze združenia, ktorého ste členom, vymeniť dodávateľa plechových tabuliek. Skúšali ste osloviť s analýzou aj slovenské ministerstvo vnútra, ktoré má na starosti objednávanie evidenčných čísiel?

"Skúšali sme, ale nič z toho nebolo. V Česku to bola najmä iniciatíva klubu, pretože značky vyrábala od roku 1994 jediná firma - podobne ako na Slovensku - Hicon. Predtým značky pre Československo vyrábala Snaha. A ešte predtým to bola Tatrasmalt Pohorelá, tá vyrábala značky približne do roku 1972 až 1973.

Spolok prišiel s návrhom, ktorý české ministerstvo dopravy predostrelo na rokovaniach, kde bol aj Hicon. Firma odmietla vyrábať značky lacnejšie, a tak dostal zákazku Security Paper Mill."

Prečítajte si tiež: Vyrábali tabuľky na autá ešte skôr, ako bola zmluva Čítajte 

Podarilo sa vám niekedy nadviazať kontakt so slovenskou firmou Turčan Delta?

SkryťVypnúť reklamu

"Pre mňa je spoločnosť Turčan Delta zahalená tajomstvom. Niekoľkokrát som im písal, keď sme v rámci klubu organizovali výstavu. Žiadal som ich o nejaké materiály alebo aspoň plagát, ktorý možno vidieť na dopravnom inšpektoráte, no ani len neodpovedali.

Je to čisto nekonkurenčná firma. Majú zabezpečené dodávky vďaka značkám a viac neriešia."

Spomenuli ste firmu Snaha Bardejov, ktorá značky vyrábala predtým, ako vznikol Turčan Delta.

"Približne v roku 1993 razili naposledy vojenské značky, myslím, že várka bola na dva roky aj pre Česko. V roku 1992 vyrazili ešte značky starého formátu, potom výroba spadla.

Nasledoval Presskam, bývalá raziareň plechov pre automobilový priemysel (podnik fungoval v rámci Bratislavských automobilových závodov, neskorší Volkswagen, pozn. red.). Firma funguje dodnes, momentálne robí servis nákladných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazku od štátu na značky dostali v roku 1994 a značky razili zhruba dva roky. V mnohých okresoch sa pritom ich značky vydávali len dva-tri mesiace, pretože stále boli zásoby zo Snahy. Jedného dňa vraj došiel niekto z vlády a povedal, že majú prestať raziť, že s nimi rušia zmluvu."

Ľudia, čo si toto obdobie pamätajú, vravia, že štát pripravoval tender na značky, no odrazu ho zrušil. Vraj sa už počítalo s tým, že ich bude dodávať Turčan Delta.

"Áno, toto je všeobecne známe. Firma pritom nemala nič pripravené. Na dobových fotografiách, kde značky prezentovali, nebolo napríklad ani vyrazené SK, bola to iba nálepka. Všetko pripravovali narýchlo."

Prečo potom dostali takú lukratívnu zákazku?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 6. 2022)
USD 1.056
AUD 1.521
CZK 24.726
JPY 143.670
CAD 1.357
GBP 0.864
HUF 398.550
PLN 4.691
CHF 1.010
SEK 10.654

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 238
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 11 225
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 406
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 371
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 771
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 312
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 225
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 235
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 669
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 562
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 038
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 674
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 393
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 227
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ivan Kmotrík

Ako sa aj cez známosti rodilo jeho podnikateľské impérium.


19. jún
Predmetom predaja sú pozemky pred hotelom Kempinski.

Pozemky majú hodnotu niekoľko miliónov eur.


5 h
Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 5 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


28. jún

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 225
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 235
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 669
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 562
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 038
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 674
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 393
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 227
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu