SME

Do hál a skladov sa popri výrobe tlačí aj obchod (rozhovor)

Ako funguje realitný biznis na trhu priemyselných hál 
a skladov, vysvetľuje vedúci oddelenia priemyselných nehnuteľností JLL SAMUEL ŠPORKA.

Slovensko je pre e-commerce stále zaujímavé, vysvetľuje odborník na priemyselné nehnuteľnosti Samuel Šporka.Slovensko je pre e-commerce stále zaujímavé, vysvetľuje odborník na priemyselné nehnuteľnosti Samuel Šporka. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Výrobné haly, sklady, logistické parky. Ich celková plocha vlani prekročila dva milióny štvorcových metrov, ku ktorým v tomto roku pribudne ďalších 250-tisíc metrov. O realitnom biznise priemyselných hál a skladov hovorí vedúci oddelenia priemyselných nehnuteľností JLL SAMUEL ŠPORKA.

Investorov prichádza na Slovensko menej ako povedzme pred desiatimi rokmi – posledným väčším bol Jaguar Land Rover. Trh priemyselných a logistických nehnuteľností však naďalej zaznamenáva veľký boom. Vďaka čomu?

SkryťVypnúť reklamu

"Biznisu ako takému – logistike a industrielu – sa momentálne darí, preto investori aktuálne rozširujú a zväčšujú svoje kapacity. Ekonomika napreduje, ľudia zarábajú, môžu si dovoliť nakupovať, zväčšuje sa ich dopyt po tovaroch. Všetko, čo tu máme, musí prejsť nejakými logistickými skladmi, niekde to muselo byť vyrobené. Už to nie je ako kedysi, že všetok tovar bol vyrobený povedzme do sto kilometrov od miesta spotreby. Dnes sú to produkty, ktoré sa vyrábajú ďaleko, musia sa niekde skladovať, musia prejsť dodávateľským reťazcom. Preto dopyt po týchto priestoroch rastie."

Dá sa teda povedať, že aktuálne sa presúva u nás pozornosť od výstavby priemyselných hál k logistickým nehnuteľnostiam – k výstavbe skladových priestorov?

"To závisí od lokality. Bratislava je v logistike veľmi silná, hlavne preto, že logistické centrá v jej okolí zásobujú Bratislavu ako najväčšie mesto na Slovensku. Tým, že sme uzol medzi Viedňou, Prahou a Budapešťou, vieme tu zabezpečiť distribúciu tovaru do týchto krajín. Najväčší logistický uzol, ktorý zásobuje celú strednú Európu, je v Senci, keďže dostupnosť je odtiaľ v rámci regiónu výborná. Výrobné spoločnosti sa zase sústreďujú mimo Bratislavy a toto bude pokračovať. Po príchode Jaguaru do Nitry, Amazonu a Lidla do Serede sa budú výrobcovia posúvať čoraz viac na východ. Menší dodávatelia Jaguaru napríklad ostali v Nitre a okolí, ale väčší sa posunuli ďalej na východ od Bratislavy – napríklad do Žiaru nad Hronom a podobne."

SkryťVypnúť reklamu

Hlavne na západnom Slovensku už však chýba pracovná sila. Vznikajú aj obavy z odchodu veľkých hráčov v priemysle. Je reálne, že by sa firma rozhodla pre odchod aj s celým zázemím, ktoré tu vybudovala?

Trh sa posúva viac na východ, pretože tam sú možnosti, ktoré budú tejto výstavbe priať aj do budúcnosti.Je to aj o pracovnej sile, ktorá je k dispozícii.

"Závisí od druhu výroby. Keď sa bavíme o automobilovom priemysle, zrejme by to bolo možné, ale veľmi nákladné. V prípade spoločností, ktoré robia len jednoduchú montáž, prácu s nižšou pridanou hodnotu na obyčajných dopravníkových pásoch, tie sa dajú za týždeň rozobrať a odviezť. Pri výskumných centrách, ktoré prinášajú väčšie

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5CWD na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 401
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 835
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 5 286
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 868
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 820
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 635
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 3 574
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Kamenický verí, že zníži daňové úniky.


Americký prezident Donald Trump.

Clo na hotové automobily vstúpilo do platnosti začiatkom apríla.


TASR 1
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richard Takáč.

Opozícia nevie podľa ministra vyhrať nad koalíciou.


TASR 13
Trenčiansky hrad.

V Indexe prosperity sú za nami len tri krajiny.


2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 758
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 042
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 935
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 092
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 507
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 472
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 9 017
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 8 767
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  3. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  4. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  6. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
SkryťZatvoriť reklamu