Maskot internetového obchodu Alza - mimozemšťan alzák - má už desať rokov. Prvé roky jeho existencie nemal žiadnu podobu, iba hlas, diváci ho na televíznych obrazovkách uvideli až o dva roky neskôr. Za jeho vznikom stojí JAN COUFAL a Milan Drozen z agentúry Czech Promotion. "K tomu, aby to bol mimozemšťan, nás inšpirovali ajťáci," vraví Coufal.
Ako vznikol tento nápad?
"Vytvorili sme ho spolu s kolegom a kamarátom Milanom Drozenom. V čase, keď sme zakladali agentúru, sme Alzu presvedčili, aby investovala do médií.

V tom čase to bola pomerne malá firma. Internetové spoločnosti si vtedy mysleli, že investovať sa oplatí len do reklamy na webe a nie do klasických médií. Na začiatku chceli vtipnú reklamu, no vtipné reklamy nemusia fungovať za všetkých okolností.
Dôležité sú iné parametre, jedným z nich je aj zrozumiteľnosť značky a príbehu. Vtedy sa Alza.cz volala Alzasoft. Nám sa ten názov nezdal, nehodil sa k firme, ktorá predáva počítače a nevyrába žiadny softvér.
Navrhli sme, aby sa firma premenovala a dala si za názov koncovku .cz. Alzu (odvodené od mena majiteľa Aleša Zavorala, pozn. red.) sme chceli personifikovať.
Vtedy sa nedali počítače kúpiť len tak hocikde a ľudia sa obracali na svojich kamarátov ajťákov. Boli však reklamne neuchopiteľní, stále sedeli pri počítačoch a reklamy nenávideli. Základná myšlienka tak bola, že tí ajťáci, to sú takí mimozemšťania. Tak sme sa rozhodli vytvoriť mimozemšťana alzáka."
Inšpirovali ste sa zahraničím?
"Nie, vychádzali sme z toho, že sme chceli dať Alze unikátnosť."
Bol to hneď prvý nápad alebo ich bolo viac?