BRATISLAVA. Domáce cestovné kancelárie a cestovné agentúry v minulom roku zabezpečili na Slovensku služby pre vyše 387 tisíc zahraničných turistov.
Ich počet v porovnaní s rokom 2016 vzrástol o 24,2 percenta, resp. o 75,5 tisíca. Priemerná dĺžka ich pobytu 1,4 dňa sa skrátila mierne o 0,1 dňa.
Najviac lákala Bratislava
Do Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja z celkového počtu zavítalo takmer 353 tisíc návštevníkov zo zahraničia, čo bolo medziročne viac o 29 percent.
Ako vyplýva z údajov Asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA), nasledovali Košický kraj s vyše 10 tisíc turistami cudzincami a Prešovský kraj.
Predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií (pre turistov zo zahraničia) v SACKA Jitka Spillerová v stredu informovala, že tržby ubytovacích zariadení z aktívneho zahraničného cestovného ruchu dosiahli vlani 26,5 mil. eur.
“Plavby po Dunaji sú veľmi populárne a majú stúpajúcu tendenciu. Tieto skupiny turistov z lodí možno v bratislavskom Starom Meste počas celého leta vidieť dennodenne.
„
Medziročne to znamenalo pokles o 16,6 percenta, čiže o 5,3 mil. eur.
"Rok 2016 bol mimoriadny z hľadiska ubytovania zahraničných návštevníkov, bol to rok predsedníctva SR v Rade Európskej únie," uviedla Spillerová s tým, že napriek poklesu tržieb v minulom roku počet zahraničných turistov vzrástol.
Najviac prišlo Nemcov
Najviac zahraničných turistov prostredníctvom cestovných kancelárií bolo vlani z Nemecka, a to vyše 95 tisíc, keď ich počet medziročne stúpol o 104 percent, alebo o 48,5 tisíca.
Medzi organizovanými návštevníkmi spoza hraníc skončili Nemci v roku 2016 na treťom mieste. Najviac k nám chodia za kultúrou a poznávaním, najmä do Bratislavy, Vysokých Tatier a na Spiš.
Druhú pozíciu v tomto prehľade si vlani udržali Rakúšania so 68 tisíc osobami, čo znamenalo zvýšenie o 24,5 percenta, resp. zhruba o 13,5 tisíca.

Turisti z USA klesli z prvého na tretie miesto, ich počet dosiahol vyše 67 tisíc a oproti roku 2016 sa znížil o 12 percent, teda o deväťtisíc.
Nasledujú Austrálčania (vyše 46 tisíc osôb), Briti (takmer 22 tisíc), Francúzi (14 tisíc), Švajčiari (11 tisíc), Ukrajinci (skoro 11 tisíc), Česi (10,5 tisíca) a Taliani (takmer 4,5 tisíca). Počet Britov stúpol trojnásobne, Austrálčanov o polovicu. Najviac sa zdržali Česi (4,2 dňa) a Ukrajinci (3,5 dňa).
Populárne plavby po Dunaji
Väčšinou sú to jednodňoví turisti, tradične prichádzajú do Bratislavy loďami.
"Nie sú ubytovaní v bratislavskom hoteli, služby čerpajú na lodiach. Plavby po Dunaji sú veľmi populárne a majú stúpajúcu tendenciu. Tieto skupiny turistov z lodí možno v bratislavskom Starom Meste počas celého leta vidieť dennodenne," uviedla Spillerová.
Podiel organizovanej turistiky na celkovom počte pricestovaní podľa Spillerovej naďalej ovplyvňuje rozvoj informačných technológií, pribúdanie rezervačných portálov a možnosti pre konečných spotrebiteľov, ktorí si môžu zabezpečiť cestu samostatne.
Cestovné kancelárie a cestovné agentúry sa preto tomuto trendu musia prispôsobovať a svoje produkty ponúkať on-line, alebo sa snažiť orientovať na vzdialenejšie trhy mimo Európy.
Zrušenie SACR propagácii v zahraničí nepomohlo
Zrušenie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) koncom roku 2016 a jej začlenenie do sekcie cestovného ruchu na Ministerstve dopravy a výstavby SR podľa Spillerovej zatiaľ veľmi nepomohlo skvalitniť propagáciu Slovenska v zahraničí.
"Možno to nebol krok, ktorý by až tak pomohol posunúť propagáciu Slovenska v zahraničí dopredu. Chcela by som vyzdvihnúť aktivity oblastných organizácií cestovné ruchu, ktoré sú niektoré veľmi aktívne a aj v marketingovej oblasti sa snažia zviditeľniť regióny a pritiahnuť zahraničných návštevníkov do Bratislavy aj do regiónov," dodala Spillerová.
Počet turistov v organizovanom domácom cestovnom ruchu (s využitím služieb cestovných kancelárií) vlani dosiahol vyše 65 tisíc a medziročne vzrástol o 20,5 percenta, resp. o vyše 11 tisíc. Ide o najvyšší počet návštevníkov od roku 2007, kedy organizovaný cestovný ruch evidoval takmer 161 tisíc osôb.
Pokiaľ vtedy jeden pobyt trval v priemere 2,2 dňa, v minulom roku to bolo 4,9 dňa. Tržby v rámci tohto segmentu vlani predstavovali zhruba 16,3 mil. eur, medziročne boli vyššie o 13,5 percenta, alebo o 1,94 mil. eur.