BRATISLAVA. Ako ste hospodárili v minulom roku, je už jasné. Ročné vyúčtovanie služieb spojených s bývaním by ste mali mať už dva týždne na stole. Správcovia ich posielali do konca mája.
Na prípadné reklamácie a doplatenie nedoplatkov majú vlastníci bytov obyčajne jeden mesiac. Rovnaký čas má spoločenstvo alebo správa na vyplatenie preplatkov.

"Obvykle je táto lehota stanovená do 30 dní od prevzatia vyúčtovania alebo do 30. júna," spresnila Otília Leskovská zo Združenia pre lepšiu správu bytových domov.
Môže sa však stať, že správca nemá dosť peňazí na vyrovnanie preplatkov. Najmä v prípade, že ich má vyplatiť veľa. Netreba hneď viniť správcu, môžu to mať na svedomí vaši susedia.
Každý bytový dom musí mať podľa zákona osobitný bankový účet, kam sa poukazujú všetky prostriedky od vlastníkov bytov – zálohové platby aj príspevky do fondu opráv.
Môže sa však stať, že na účte domu nemáte vytvorenú dostatočnú rezervu. Alebo máte v dome viacerých neplatičov, ktorých nedoplatky zákonite chýbajú na účte domu.
“Zvýšené náklady zaznamenávajú najmä koneční spotrebitelia, ktorí majú nízke spotreby vody.
„
"Ostatní vlastníci bytov v dome sú tak rukojemníkmi nezodpovedného neplatiaceho suseda," vysvetlila výkonná riaditeľka Združenia bytového hospodárstva na Slovensku Anna Krajčiová.
Problém s neplatičom býva beh na dlhú trať. "K radikálnemu riešeniu, ktorým je exekúcia alebo dražba bytu, možno pristúpiť až v prípade, že dlh prevyšuje sumu dvetisíc eur," dodala.
V každom prípade by mal byť spôsob vracania preplatkov ošetrený už v zmluve o výkone správy. "Ak nastane situácia, že správca nemôže vyplatiť preplatky z vyúčtovania včas, treba vzájomnou dohodou hľadať vhodné riešenie vzniknutého problému," konštatovala Krajčiová.