BRATISLAVA. Slovensko má na pultoch obchodných reťazcov najnižšie zastúpenie potravín vlastnej produkcie v regióne strednej Európy.
Avšak zhoršovanie tohto ukazovateľa sa tento rok prvýkrát od začiatku meraní v roku 2011 zastavilo. Na niekoľkoročné maximum sa zase zvýšila ponuka produktov predávaných pod privátnymi značkami reťazcov.
Informovala o tom Potravinárska komora Slovenska na základe prieskumu podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov od agentúry GfK, ktorá sleduje 16 kategórií a 47 podkategórií.
Podiel slovenských potravín na pultoch je 37,7 percenta v roku 2018, čo je nárast o 0,5 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2017.
Napriek nepatrnému nárastu oproti minulému roku sa podľa Potravinárskej komory netreba predčasne tešiť, pretože ide o veľmi nízke číslo a pokrok hodnotí opatrne.
Najviac je mlieka
Najväčší podiel zastúpenia slovenských výrobkov je v kategórii mlieko (67 %), voda a minerálky (55 %), pivo, víno, liehoviny a destiláty (49 %) a balené mäsové výrobky (47 %).

"V posledných mesiacoch sme zaznamenali zvýšenú aktivitu obchodných reťazcov o získanie slovenských dodávateľov, ako aj ich spoločnú iniciatívu s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ktorá viedla k zavádzaniu tzv. regionálnych pultov. Túto snahu oceňujeme," uviedol prezident Potravinárskej komory Daniel Poturnay s tým, že tieto pulty a malí dodávatelia zvýšenie podielu slovenských potravín sami o sebe neprinesú, ale sú cestou, ako dostať na pulty kvalitné potraviny z regiónu.
Cieľom je podľa Poturnaya návrat k podielu slovenských potravín nad 50 percent.
Slovenské potravinárstvo zaostáva v technológiách v porovnaní so susednými štátmi, spracovateľský priemysel je podfinacovaný, priblížil situáciu.
Chýbajú cukrovinky
Podľa výsledkov prieskumu sú najmenej zastúpené slovenské výrobky v kategórii cukrovinky nečokoládové (9 %), oleje (10 %), konzervované produkty (13 %) a cukrovinky čokoládové (18 %). Podiel vystavenia slovenských výrobkov ostal vo väčšine kategórií stabilný, poklesol len v kategórii vína.
Najviac slovenských potravín je na regáloch reťazcov COOP Jednota (56 %) a CBA (50 %), najmenej v reťazci Lidl (16 %).Podiel slovenských výrobkov mierne vzrástol v Lidli, Tescu a CBA, poklesol v Metre.
V ostatných reťazcoch ostal nezmenený na úrovni roka 2017.
Výskum zaznamenal aj podiel privátnych značiek na pultoch obchodov. Na rozdiel od slovenských výrobkov si tieto značky v porovnaní s rokom 2017 výrazne polepšili, ich podiel vystavenia v roku 2018 je 24 percent, čo je viac takmer o 3 percentuálne body v porovnaní s rokom 2017.