SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Érsek je nespokojný s tempom prác na D1, už nebude ustupovať

Od posledného kontrolného dňa sa práce síce zintenzívnili, no podľa ministra je to stále málo.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek a minister výstavby SR Árpad Érsek (vpravo) počas kontrolného dňa na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek a minister výstavby SR Árpad Érsek (vpravo) počas kontrolného dňa na rozostavanom diaľničnom úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala. (Zdroj: TASR)

VIŠŇOVÉ. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) je nespokojný s tempom výstavby diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala.

Výhovorku, že sa na stavbe niečo deje, neprijíma. Od posledného kontrolného dňa sa práce síce zintenzívnili, no podľa ministra je to stále málo.

"Veľmi ostrým tónom som povedal všetko, čo si myslím o tejto stavbe. Uplynulo 70 percent stavebnej doby a čerpanie je na 30 percent. S tým nemôžem súhlasiť. Za úlohu som im dal do konca mesiaca preraziť tunel Višňové, prídem si to začiatkom septembra osobne pozrieť. Dal som im 30 dní na vypracovanie harmonogramu s termínom ukončenia a sprevádzkovania tejto trasy. A nemienim už v termínoch ustupovať," zdôraznil Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajú robotníci

V prípade nesplnenia termínov má podľa ministra štát a Národná diaľničná spoločnosť mechanizmy na uloženie sankcií. Na stavbe podľa neho nechýbajú odborníci, čo chýba, sú robotníci a mechanizmy, čo potvrdil nezávislý dozor.

"Nechcem, aby sa výstavba predlžovala. Je to neúnosné pre ľudí, ktorí tu bývajú. Musíme ju sprejazdniť pre to, prečo ju robíme," doplnil Érsek s tým, že termín sprejazdnenia (koniec roku 2019 - pozn. TASR) nevidí ako reálny.

Prečítajte si tiež: Súd môže rozhodnúť, že rodinný dom bol vykúpený predražene, tvrdí Érsek Čítajte 

Podľa investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Jiřího Hájka harmonogram prác existuje a stále je platný zmluvný termín koniec roku 2019.

"Nie je pravda, že nekonáme alebo že sa nedejú nejaké zmeny. Momentálne zhotoviteľ, ktorý pozostáva z talianskej a slovenskej spoločnosti, je 'v rozvodovom konaní' a keď sa dvaja rozvádzajú, nie je to jednoduchá situácia. My to, bohužiaľ, môžeme iba monitorovať a pôsobiť ako nejaký mediátor. Ale jednoznačne to nemôže ohroziť samotnú výstavbu," skonštatoval Hájek.

SkryťVypnúť reklamu

Objektívne komplikácie

Komplikácie, ktoré vznikli, sú podľa neho sčasti objektívne (geologické pomery), čiastočne sú spôsobené vzťahmi medzi zhotoviteľmi a požiadavkami talianskej spoločnosti.

"Zhotoviteľ musí podľa zmluvy predložiť relevantné podklady. Neexistuje možnosť, že NDS zaplatí svojvoľne nad rámec uzavretého kontraktu. Talianska strana sa stále domáha postupov, ktoré európska a slovenská legislatíva nepozná. To, že majú nejaké vyššie náklady, nemôžeme akceptovať. Nás zaujíma cena, ktorá je platná v kontrakte," zdôraznil Hájek.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala bude dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou začali už v lete v roku 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s DPH. Súčasťou stavby je 7,5-kilometrový tunel Višňové, niekoľko mostov v dĺžke viac ako 2,5 kilometra, križovatka Lietavská Lúčka, odpočívadlo a stredisko správy a údržby diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

Termín ukončenia (december 2019) sa podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti posunie, prevádzku by mali spustiť do konca roku 2020. Zhotoviteľom je talianska spoločnosť Salini Impregilo a slovenská spoločnosť Dúha.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 9. 2022)
USD 0.971
AUD 1.498
CZK 24.687
JPY 140.460
CAD 1.329
GBP 0.895
HUF 421.930
PLN 4.857
CHF 0.954
SEK 10.958

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 015
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 842
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 813
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 913
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 709
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 276
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 972
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 899
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 557
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 547
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 647
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 683
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 556
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 397
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí regrúti v náborovom centre v Batajsku v Rostovskej oblasti.

Analytik opisuje, aká bude zima na bojisku a čo zmenia pseudoreferendá.


16 h
Majiteľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík st. so svojim synom.

Ako reagovali údajní záujemcovia o futbalový Slovan?


13 h
Vicepremiér Štefan Holý (Sme rodina).

Peniaze nie sú limit, budú na 40-tisíc nájomných bytov, tvrdí vicepremiér.


16 h
Kráter na mieste útoku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Zľava nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, cez videohovor kancelár Olaf Scholz a vpravo minister financií Christian Lindner.

Nemecko neočakáva ďalšie dodávky plynu z Ruska.


TASR 19 h
Štefan Czucz

Podnikateľ bol považovaný za mecenáša SMK, neskôr za vplyvného muža v pozadí strany Most-Híd.


27. sep
Logo podcastu Index

Problémom je vysoká zadlženosť, ale aj podliehanie spotrebným trendom.


a 1 ďalší 29. sep
Ilustračná fotografia.

Spoločnosti očakávajú mierne zdržania.


TASR 28. sep

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 972
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 899
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 557
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 547
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 647
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 683
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 556
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 397
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu