BRATISLAVA. Slovenskí pekári budú hodnotiť ekonomické správanie svojich odberateľov.
Reagujú tak na ich obchodné vzťahy s niektorými obchodnými sieťami, ktoré považujú za pokrivené a podľa vlastných vyjadrení sú najmä zahraničnými reťazcami tlačení do cien, ktoré často nepokrývajú ani výrobné náklady.
Na zverejňovaní ekonomického správania svojich odberateľov sa dohodli so zástupcami Zväzu obchodu SR, s ktorým v stredu podpísali memorandum. Svoj podpis pod tento dokument pridal aj generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu na Ministerstve pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Milan Lapšanský.
Poctivý obchod

Výsledkom iniciatívy s názvom "Poctivý obchod" má byť zverejňovanie kritérií ekonomického správania jednotlivých odberateľov pekárenských výrobkov, na základe ktorých sa majú spotrebitelia rozhodnúť, ktorého obchodníka svojím nákupom podporia.
"Malý počet zahraničných obchodných sietí určuje cenotvorbu pekárenských výrobkov, ceny udržuje umelo na nízkej úrovni, čím sa neustále zhoršuje ekonomické postavenie slovenských maloobchodných sietí, ktoré sa týmto dostávajú do výraznej konkurenčnej nevýhody," tvrdí šéfka Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Tatiana Lopúchová.
Ako doplnil Vladislav Baričák z Únie priemyselných pekárov SR, pekárenský sektor pritom tvorí zhruba 30 percent celkovej potravinárskej výroby na Slovensku.
Zhoršujúca sa situácia
Dlhodobo však podľa neho vykazuje najväčšie straty, najnižšie mzdy v potravinárskom sektore a každá ďalšia legislatívna zmena situáciu zhoršuje. Hovorí napríklad o príplatkoch za sviatky, počas víkendov a v noci.

"Pokiaľ sa chceme stretávať s čerstvým pečivom, vypečeným v noci, musíme tieto náklady pretaviť do koncových cien. Toto sa nám dlhodobo nedarí," dodal.
Lepšiu komunikáciu a snahu hľadať nejakú zhodu pekári našli s domácimi obchodníkmi združenými vo Zväze obchodu SR.
Aj to je dôvod, prečo zväz s ponukou na podpis memoranda oslovili.
"Obchodníci združení v Zväze obchodu SR vždy podporovali slovenských prvovýrobcov alebo spracovateľský priemysel a ponúkali ich výrobky aj v čase, keď neexistovala takáto spoločenská objednávka a udržiavali s nimi vždy korektné obchodné vzťahy", uviedolprezident Zväzu obchodu SR Martin Katriak.K memorandu sa napokon pripojil aj rezort pôdohospodárstva.
Čo si sľubujú od memoranda
"Uvedomujeme si, aká situácia existuje. Memorandum je dôkazom toho, že niečo v tom obchode nie je v súlade s kostolným poriadkom. Dodávatelia cítia výrazné problémy," povedal Lapšanský.
Pekári si od memoranda sľubujú zreálnenie cien, za ktoré obchodníci ich výrobky odoberajú. Či bude výsledkom aj nárast cien pekárenských výrobkov na pultoch, je však otázne.
Pripúšťajú však aj situáciu, že ceny pekárenských výrobkov by boli rozdielne v domácich a zahraničných obchodných reťazcoch.
V nasledujúcom období chcú pritom ponúknuť svoju spoluprácu aj ďalším dodávateľom potravinárskych výrobkov. Vyzývajú preto aj ďalších dodávateľov, aby sa k iniciatíve pripojili. Hovorí sa pritom najmä o mäsiaroch a hydinároch.