KOMÁRNO. Priebeh výstavby nového dunajského mosta medzi Komárnom a maďarským Komáromom navštívili vo štvrtok v rámci ministerského kontrolného dňa minister dopravy a výstavy Árpád Érsek spolu s ministrom životného prostredia Lászlóom Sólymosom a maďarským zástupcom štátneho tajomníka rezortu národného rozvoja zodpovedného za dopravu Lászlóom Mosóczim.
Spoločný projekt dvoch krajín je financovaný s príspevkom z fondov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy.
Na stavbu vplýva počasie
Ide o komplikovanú stavbu na rieke, závislú od počasia a stavu vodnej hladiny, a stavbári sa musia vyrovnať s viacerými technickými výzvami. Aj preto sme dnes prišli skontrolovať výstavbu a uistiť sa, že robíme všetko pre to, aby bol most hotový v roku 2019, povedal minister po obhliadke staveniska.
"Tento most by nemal mať meškanie, pokiaľ nebude nepriaznivá poveternostná situácia - na Dunaji mimoriadne veľká voda, takže do mája 2020 by sme ho mohli dať do prevádzky," reagoval Érsek a dodal, že s mostom súvisiaci obchvat Komárna pripravujú spoločne s rezortom životného prostredia.
"My ho ťažko začneme stavať v tomto volebnom období, ale v každom prípade spravíme všetko. Preto vyzývam aj mesto Komárno, aby pristupovalo k realizácii týchto možností veľmi svižne, aby sme mohli v spolupráci s ním pokročiť ďalej. Procesy sme zahájili, a prebiehajú," dodal Érsek k otázke prípravy obchvatu mesta.
Podľa ministra životného prostredia to pre ľudí okrem zlepšenia dopravného komfortu znamená menej výfukových plynov v ovzduší a čistejší vzduch v oboch mestách.
Dodatok k dohode
Érsek a Mosóczi v Komárne podpísali dodatok k dohode medzi vládou Maďarska a SR o výstavbe cestného mosta ponad rieku Ipeľ a súvisiacich objektov na spoločnej štátnej hranici medzi obcami Chľaba a Ipolydamásd.
Podpis tohto dodatku nám otvára priestor pre ďalšie cezhraničné mostné spojenie medzi Slovenskom a Maďarskom. Tento most je príležitosťou pre zlepšenie života ľudí v tomto regióne a naštartovanie ekonomického rastu," povedal Érsek.
Zmenou projektu sa dosiahlo zníženie nákladov a zjednodušenie technického riešenia. Výška oprávnených nákladov podľa nového návrhu realizácie diela z roku 2017 predstavuje 6,7 milióna eur, z toho pre slovenskú stranu ide o sumu vo výške 2,3 milióna eur na vybudovanie časti mostného telesa a prístupovej cesty k mostu.