BRATISLAVA. Výstavba obchvatu Bratislavy, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, môže meškať niekoľko mesiacov.
Uviedol to v stredu minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) počas kontrolného dňa na stavbe.
"Hovoríme o určitých mesiacoch," konštatoval Érsek na margo prípadného omeškania stavby. Predovšetkým môže podľa jeho slov nastať na diaľnici D4, ktorej súčasťou je aj most cez Dunaj. Zároveň je ešte otázkou napojenie diaľnice D4 na diaľnicu D1.
"Musíme do konca októbra zaujať stanovisko, kto dokončí celé napojenie a potom bude v termínoch jasnejšie," avizoval minister.
Érseka: Zvýšilo sa nasadenie strojov
Jednoduchšou časťou stavby je podľa jeho slov úsek rýchlostnej cesty R7. Celkovo je však podľa ministra ťažké vyhodnotiť, v akom sklze je momentálne stavba, keďže v zmluve je iba jeden míľnik, a tým je dokončenie projektu na jeseň 2020.
"Myslím si, že to nie je dobré, nabudúce sa toho musíme vyvarovať," opísal.

Práce na stavbe sa však podľa Érseka stupňujú. "Zvýšilo sa nasadenie strojov a robotníkov od posledného nášho stretnutia," dodal šéf rezortu dopravy. Cesta sa stavia ako projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Buduje ju združenie firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.
Podľa zástupcu koncesionára Michala Lešňovského posledný mesiac na projekte pracovalo vyše 1000 ľudí.
"Práce postupujú, od náročnosti prác sa budú zvyšovať aj počty. Zatiaľ sa pracuje na zemných prácach, len čo sa začne pracovať na mostných konštrukciách, zvýšenie bude rapídne," vysvetlil.
Stavbu brzdia aj námietky ľudí
Čo sa týka časového plánu, koncesionár sa podľa jeho slov zatiaľ snaží stále držať harmonogramu.
"Vytvorili sa pracovné skupiny, ktoré komunikujú s ministerstvom na doladení možných omeškaní," doplnil Lešňovský. Záverečný termín by mal byť podľa neho dodržaný, ale stále sa rokuje o možných omeškaniach.
Podľa ministra pritom stavbu brzdia aj objavujúce sa námietky ľudí. Keďže sa obchvat buduje ako PPP projekt, koncesionár ho postaví a bude ho 30 rokov prevádzkovať, za čo mu bude štát platiť počas 30 rokov splátky.
Ročná splátka štátu by mala byť vo výške 52,8 milióna eur, čo má po 30 rokoch Slovensko vyjsť aj po zohľadnení inflácie na 1,76 miliardy eur.
Sólymos: Ak sa porušenia pri stavbe D4 a R7 potvrdia, budem za maximálnu pokutu
Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) bude za uloženie maximálnej pokuty v prípade, ak sa potvrdia podozrenia z porušovania envirolegislatívy pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.
Šéf envirorezortu to vyhlásil v stredu po kontrolnom dni na stanovisku na bratislavskom Jarovskom ramene, ktorého sa zúčastnil aj minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Nebezpečný stavebný materiál
Ministri tak reagovali na nedávne podnety, ktoré upozorňujú na používanie nebezpečného stavebného materiálu pri výstavbe D4 a R7, a to v okolí Podunajských Biskupíc, Ivanky pri Dunaji a Jarovského ramena. V týchto prípadoch už začala polícia trestné stíhanie vo veci neoprávneného nakladania s odpadmi.
"Osobne som hovoril s policajným krajským riaditeľom, ktorý mi potvrdil, že prebieha vyšetrovanie možného trestného činu environmentálneho charakteru, kde sa teraz čaká na rôzne analýzy expertov. Potom sa uvidí ako ďalej," podotkol Sólymos.
Deklaruje, že hneď, ako vznikli pochybnosti, poslali na kontrolu Slovenskú inšpekciu životného prostredia (SIŽP). Minister je za to, aby sa diaľnice na Slovensku stavali, avšak takým spôsobom, aby sa pri ich výstavbe neškodilo prírode.
Pri jednom z kontrolovaných dodávateľov sa SIŽP už zaoberá podozrením, že predložená dokumentácia je v rozpore s informáciami, ktoré inšpektori získali počas obhliadky.
Érsek: My sa nechceme rozvádzať
Aj minister dopravy je za sankcie v prípade dokázania týchto porušení. Následne rozviazanie zmluvy s koncesionárom, ktorý D4 a R7 stavia, okomentoval, že každý rozchod manželstva stojí obrovské peniaze a čas.
"My sa nechceme rozvádzať, my chceme, aby to dielo bolo dokončené v takej kvalite, ktorá je napísaná a bez environmentálnych záťaží, ktoré eventuálne môžu vzniknúť, a preto to kontrolujú oni a my a máme to na mesačných bázach," skonštatoval Érsek. Rezort dopravy opakovane vyzval stavebný dozor, aby detailne sledoval postupy výstavby obchvatu.
Zástupca koncesionára Michal Lešňovský tvrdí, že materiály používané na výstavbu bratislavského obchvatu disponujú platnými certifikátmi kvality, zohľadňujúcimi všetky príslušné normy pre jeho použitie.
Vhodnosť všetkých stavebných materiálov používaných na výstavbu je podľa neho pravidelne kontrolovaná nezávislými certifikovanými laboratóriami pre vylúčenie akéhokoľvek ohrozenia životného prostredia.
Výsledky testov
"Výsledky chemických testov nepreukázali žiadne prekročenie zákonných limitov pre použitie týchto materiálov. Zatiaľ nebolo nič potvrdené a nemáme vedomosť, žeby sme porušili nejakú legislatívu či normy. Prebieha tu stály environmentálny monitoring," vyhlásil.
Podnety, ktoré upozorňujú na používanie nebezpečného stavebného materiálu pri výstavbe D4 a R7, sa týkajú údajného vývozu kontaminovanej zeminy z bratislavských Nív na úsek stavby v okolí Podunajských Biskupíc a Ivanky pri Dunaji.
Podozrenie je aj na používanie nebezpečného stavebného materiálu a stavebného odpadu pri výstavbe obchvatu v okolí Jarovského ramena. V oboch prípadoch už koná SIŽP a aj polícia.