BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) chce nakúpiť päť ozubnicových elektrických vlakov a jeden multifunkčný rušeň pre Ozubnicovú železnicu (OŽ) a Tatranské elektrické železnice (TEŽ).
Predpokladá za ne zaplatiť počas troch rokov 39,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (47,4 miliónov eur vrátane DPH) z vlastných zdrojov. Na základe podmienok trvajúcej verejnej súťaže ozubnicové vlaky majú dosahovať rýchlosť 80 kilometrov za hodinu a mať rozchod tisíc milimetrov.
Súčasťou zákazky je dodávka požadovaných náhradných dielov, diagnostických zariadení, inventáru koľajových vozidiel a technickej dokumentácie, ako aj zaškolenie personálu.
"Zubačky" sú zastarané
Súčasné "zubačky" sú podľa národného osobného vlakového dopravcu zastarané a kapacitne nedostatočné. Nové vlaky budú mať hybridný pohon a tak budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati Štrba - Štrbské Pleso aj na klasickej trati Štrbské pleso - Starý Smokovec - Poprad/Tatranská Lomnica.
"Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami," informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Dodal, že prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia minimálne na tridsať rokov.
Nové vlaky doplnia osemnásť vlakov vo Vysokých Tatrách - tri "zubačky" na ozubnicovej železnici a pätnásť vlakov na TEŽ - na finálny počet dvadsať kusov. Súčasné "zubačky" podľa ZSSK majú 48 rokov, v prevádzke sú od roku 1970.
"Nové vlaky budú musieť jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 km za hodinu. Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady minimálne 160 miest," priblížil Kováč.
Terajšie majú kapacitu 124 miest. Vozeň bude mať odkladací priestor na osem bicyklov, dva kočíky, v zime sa využije aspoň na 30 lyží, desať snoubordov, dve sánky a dva kočíky.
Kritika KDH
KDH v pondelok kritizovalo predpokladanú cenu nových vlakov a vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby súťaž zrušil a vypísal novú s dostatočným časom na prípravu transparentnej a férovej súťaže.
"Táto cena je vysoká. Obdobné dieselové jednotky s kapacitou 110 osôb Desire od Siemensu stáli 2,9 milióna eur, Bombardier Talent (kanadský výrobca) s kapacitou tristo miest stál 3,6 milióna eur," upozornil podpredseda KDH Pavol Zajac.
"Je pravda, že tieto vlaky nemajú ozubené hnacie koleso potrebné na zubačku. Ale ak to ozubené koleso má v cenotvorbe hodnotu niekoľkých miliónov eur, tak asi bude vyrobené zo zlata," uviedol Zajac.
Predpokladá, že na základe technických kritérií zvíťazí švajčiarsky dodávateľ pri nízkom počte uchádzačov s ponukou o niečo nižšou oproti predpokladanej sume 39,5 miliónov eur bez DPH.
"Je potrebné sa opýtať ministerstva dopravy a financií, či ZSSK má schválené finančné krytie na takýto nákup," dodal Zajac. Pri dlhšom čase na ponuku a lepších kritériách by sa podľa neho v súťaži mohlo zúčastniť viac firiem a docieliť lepšiu cenu.
Nedostatočná kapacita
Národný dopravca upozornil, že vlaková doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, ZSSK pritom jazdí v sezóne bez záloh.
"Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich," uviedol Kováč. Elektrické hybridné zubačky podľa neho nemožno porovnávať s bežne vyrábanými motorovými jednotkami, označil to za zavádzajúce a neobhájiteľné.
ZSSK určila predpokladanú hodnotu zákazky na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel a prieskumu trhu (oslovila desať spoločností) v segmente koľajových výrobcov. "Posudzovali sme viaceré varianty modernizácie prepravy cestujúcich na TEŽ a OŽ, pričom vybraný bol ekonomicky najvýhodnejší variant," dodal Kováč. ZSSK tvrdí, že podmienky súťaže sú férové, no až do ukončenia obstarávania sa k nej nebude vyjadrovať.
Lehota na predkladanie ponúk v tendri uplynula v pondelok 23. júla o 10:00, pričom musia platiť do 30. októbra 2018. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo zverejnené 11. júna. Uchádzači musia preukázať, že v predchádzajúcich troch rokoch od vyhlásenia verejného obstarávania dodali nové vozidlá v celkovej cene minimálne 20 mil. eur. Vlaky majú byť dodané v Rušňovom depe Poprad, z toho prvé dve ozubnicové jednotky a rušeň do 28 mesiacov.