BRATISLAVA. Ku riérske firmy na Slovensku doručujú balíky zvyčajne len počas bežných pracovných hodín. Aj preto si ľudia navykli nechať si menšie zásielky posielať do práce. „Ľudia chcú mať večer pokoj. Po 18. hodine si nás objednávajú výnimočne,“ vysvetľuje Filip Slabý, riaditeľ firmy Green express.
V Británii niekoľko veľkých firiem - medzi nimi napríklad banky HSBC, JP Morgan a Citi - takýto postup svojim zamestnancom zakázalo, pretože pre rozmach online nakupovania firmám súkromné zásielky zavaľovali prijímacie oddelenia a zvyšovali náklady.
Na Slovensku sú zatiaľ firmy benevolentnejšie, ani to však zákazníkom e-shopov nerieši problém s doručovaním objemných zásielok, ako je napríklad práčka či chladnička. V takom prípade sú ľudia často nútení zobrať si dovolenku a pri čakaní na kuriéra tak strácajú čas, ktorý možno internetovým nákupom ušetrili.
Čas je orientačný
Doručovateľské firmy spravidla ráno pošlú mail alebo SMS-správu s oznámením, že v ten deň bude zásielka odovzdaná. Niektoré určia aj približný interval doručenia, ktorý sa však kuriérovi nie vždy podarí dodržať. SME zisťovalo, ako funguje práca kuriéra, a prečo zásielky meškajú.
Kuriérske firmy v prvom rade tvrdia, že čas, ktorý uvádzajú, je len orientačný. Niektoré z nich používajú programy, ktoré vedia plánovať cestu kuriéra a určiť presnejšie časové okno, v ktorom adresátovi zásielku doručia. Iné ho však nechajú čakať v napätí celý deň.

„Akokoľvek precízne naplánovaná trasa a vygenerované časové okno sa vôbec nemusí zhodovať so skutočnosťou,“ tvrdí Šimon Krošlák, riaditeľ firmy Švihaj šuhaj, ktorá využíva cyklokuriérov.
V prípade motorizovaných kuriérov sa počas doručovania desiatok zásielok môžu na ceste objaviť zápchy, zdržanie u klienta či porucha vozidla, ktoré žiadny program nedokáže odhadnúť a vypočítať.
Aj preto sa kuriéri zo serióznych firiem snažia zdržanie aktívne komunikovať.