SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Obchvat Rožomberka mešká kvôli špekulantom, tvrdí KDH

Ide o snahu navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu.

Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka.Ťažký mechanizmus počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka. (Zdroj: TASR /Oliver Ondráš)

BRATISLAVA. Meškanie s dokončením úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať môže byť podľa KDH spôsobené špekuláciami ako navýšiť pôvodne vysúťaženú cenu, a nie objektívnymi geologickými skutočnosťami.

KDH žiada výsledky geologického prieskumu

Mimoparlamentná opozičná strana v stredu opakovane vyjadrila takéto podozrenie v súvislosti s obnovením prác a razením uvedeného tunela na výstavbe diaľničného úseku pri Ružomberku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Aj preto sme niekoľkokrát vyzývali NDS, aby zverejnila geologický prieskum tunela Čebrať," uviedol podpredseda KDH Pavol Zajac.

SkryťVypnúť reklamu

Osem rokov na 15 kilometrov

Prečítajte si tiež: Minister rozklady Hrboltovčanov zamietol Čítajte 

Ak bude liptovský úsek D1 dokončený v náhradnom termíne v lete 2022, tak to bude podľa KDH diaľnica s najdlhšou dobou výstavby.

Vyše osem rokov sa pravdepodobne nebude stavať žiadna diaľnica na Slovensku, vrátane najťažšieho úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové.

V súčasnej technologicky vyspelej dobe je podľa KDH viac ako osem rokov príliš dlhý čas na výstavbu zhruba 15-kilometrového úseku diaľnice.

Ficovi nestačili ani tri vlády

Hlavnú politickú zodpovednosť za neustále predlžovanie termínu dokončenia obchvatu Ružomberka, ale aj celej diaľnice D1 do Košíc podľa KDH nesie strana Smer-SD.

Prečítajte si tiež: Primátor Ružomberka poukázal na nečinnosť NDS pri razení tunela Čebrať Čítajte 

"Ani táto tretia vláda Smeru-SD nesplní sľub Roberta Fica o dokončení diaľnice z Bratislavy do Košíc. Je veľmi smutné, že sa nedokončí ani len tento úsek obchvatu Ružomberka, na ktorý tak veľmi čakajú občania Liptova, ako aj ostatní motoristi," dodal Zajac.

SkryťVypnúť reklamu

S výstavbou úseku D1 Hubová - Ivachnová sa začalo po podpise zmluvy so zhotoviteľom koncom roku 2013 s tým, že bude odovzdaný do užívania v lete 2017.

Stavba na hranici technických možností

Stavebné práce však museli prerušiť v roku 2015 pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela pri západnom portáli.

Pokračovanie vo výstavbe v pôvodnom trasovaní by podľa ministerstva dopravy a výstavby bolo vysoko rizikové a na hraniciach technických možností.

Zmena pôvodnej trasy diaľnice pre nepredvídané prírodné okolnosti si vyžiadala rozsiahle prieskumy a nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie.

Trasa úseku sa skrátila o 353 metrov na 14 919 metrov, dvojrúrový tunel Čebrať sa predĺži z pôvodných 2 026 na 3 600 metrov a počet mostov sa zníži z 22 na 19.

SkryťVypnúť reklamu

Na stavbe bolo doposiaľ preinvestovaných 77,74 mil. eur. Pôvodná zmluvná cena výstavby diaľnice sa v dôsledku zmien po siedmom dodatku k zmluve o dielo zvýšila z 227,26 mil. eur na aktuálnu sumu 288,79 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (346,55 mil. eur vrátane DPH).

Zhotoviteľom stavby je Združenie Čebrať zložené zo spoločností OHL ŽS, a. s., Brno a Váhostav – SK, a. s.

Bývalý premiér a predseda Smeru-SD Robert Fico v minulosti sľuboval dokončenie D1 do Košíc do roku 2010.

Aktuálne predpokladaný termín výstavby všetkých chýbajúcich úsekov na D1 medzi Žilinou a Ružomberkom, ako aj pri Prešove je najskôr v roku 2026.

Vtedy by mal byť dokončený úsek Turany - Hubová, na ktorý ešte nebola vyhlásená súťaž na zhotoviteľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 2. 2023)
USD 1.074
AUD 1.542
CZK 23.782
JPY 140.810
CAD 1.439
GBP 0.888
HUF 388.730
PLN 4.739
CHF 0.988
SEK 11.342

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 587
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 041
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 557
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 463
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 755
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 711
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 652
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 297

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 090
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 826
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 619
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 668
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 488
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 537
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poisťovňa NN

Od dôchodkovej spoločnosti čoskoro dostanete výpis, ktorý by ste si mali otvoriť.


3. feb
Kečupy v Bille

Pozrite si veľké porovnanie cien privátnych a značkových produktov.


16 h
Privátne značky tvoria čoraz väčšiu časť sortimentu na pultoch slovenských predajní.

Podiel privátnych značiek obchodných reťazcov rastie, pre výrobcov to má výhody aj nevýhody.


16 h
Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem.


7. feb

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 090
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 826
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 619
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 668
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 488
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 537
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu