NEW YORK. Americká spoločnosť Apple sa vo štvrtok stala prvou americkou verejne obchodovanou firmou, ktorej trhová kapitalizácia prekonala hranicu jedného bilióna dolárov.
Informovala o tom agentúra Reuters.
Akcie spoločnosti počas štvrtkového obchodovania na trhu Nasdaq vystúpili až na 207,05 USD. Oproti stredajšiemu záveru je to nárast o 2,8 percenta. Od utorka, keď firma zverejnila výsledky hospodárenia za apríl až jún, akcie posilnili zhruba o deväť percent. Od začiatku roka sa ich cena zvýšila o 22 percent.
Príjmy vyššie ako HDP Portugalska

Apple tak vo štvrtok korunoval desať rokov trvajúci rast, o ktorý sa zaslúžil všadeprítomný iPhone. Práve ten firmu premenil z menšieho hráča na trhu osobných počítačov na globálneho obra, ktorý pôsobí v oblasti zábavy a komunikácie.
Príjmy podniku, ktorý vznikol v roku 1976 v garáži, sú vyššie než hrubý domáci produkt Portugalska či Nového Zélandu.
Prvá ponuka akcií Applu sa uskutočnila v roku 1980. Od tej doby akcie firmy vzrástli o viac ako 50-tisíc percent. Pre porovnanie - širší akciový index Standard & Poors 500 za rovnakú dobu pridal len zhruba 2000 percent.
Apple pred bankrotom zachránil Jobs
Vrchol, ktorý vo švrtok firma dosiahla, by pritom v roku 1997 mohol byť považovaný za absolútne nepredstaviteľný. Firma sa vtedy ocitla na pokraji bankrotu a cena jej akcií sa prepadla na menej ako dolár.
Apple preto povolal späť do funkcie dočasného riaditeľa svojho spoluzakladateľa Steva Jobsa a obrátil sa na svojho hlavného konkurenta, Microsoft, ktorý firme poskytol hotovostný injekciu 150 miliónov USD na zaplatenie účtov. Jobsovi sa potom podarilo vrátiť firmu späť na výslnie.
Apple výrazne rastie hlavne od uvedenia smartphonu iPhone na trh. V roku 2006, rok pred predstavením iPhonu, tržby firmy predstavovali menej ako 20 miliárd USD a čistý zisk dve miliardy USD. Vlani už tržby vzrástli na 229 miliárd a čistý zisk na 48,4 miliardy USD. Apple sa tak stal najziskovejšou verejne obchodovanou firmou v USA.
Analytici však upozorňujú, že Apple by už čoskoro mohli o jeho vedúce postavenie pripraviť firmy ako je Alphabet alebo Amazon, ak sa Applu nepodarí nájsť nové produkty alebo služby. Dopyt po smartfónoch totiž slabne.