BRATISLAVA. Až dvetisícpäťsto libier môže zaplatiť vodič v Británii za to, ak ho policajti dolapia so zvieraťom v aute, ktoré nie je žiadnym spôsobom zaistené.
Je pritom jedno, či vodič preváža psa, mačku, alebo škrečka - pre všetky zvieratá platí, že musia mať bezpečnostný pás alebo klietku.
V prvom rade však nejde o bezpečnosť zvieraťa, ale o bezpečnosť celej posádky auta. Zviera, ktoré nie je zaistené, sa za problém považuje vo všetkých európskych krajinách.
Podľa Európskeho spotrebiteľského centra platí, že domáce zvieratá musia byť v aute tak zabezpečené, aby nemohli spôsobiť nehodu.
Bez detailov
Na Slovensku rieši prepravu zvierat zákon o cestnej premávke, ktorý však nejde veľmi do hĺbky.
Jediné, čo sa z neho vodič dozvie, je, že "pri preprave nesmie byť ohrozená bezpečnosť vodiča a prepravovaných osôb, bezpečnosť zvierat ani bezpečnosť cestnej premávky".

Ak vodič nedodrží toto pravidlo, hrozí mu pokuta do výšky sto eur. O tom, či vodič porušil bezpečnosť, rozhodujú policajti na mieste, ak vodiča zastavia.
Koľko takých pokút polícia ročne rozdá, nie je známe, podrobné štatistiky totiž nemá.
Ako sa teda vyhnúť pokute? "Odporúčame zaobstarať pre zvieratá špeciálne postroje či pásy, ktoré sa dajú zafixovať priamo do sedadiel vo vozidle," vraví hovorca Prezídia Policajného zboru Martin Wäldl.
Rovnako účinné sú podľa neho aj cestovné prepravky. Tie je najlepšie uložiť do batožinového priestoru, teda do kufra. Väčšieho psa možno do kufra umiestniť aj bez klietky, treba ho však od posádky oddeliť mrežou, aby zviera nemalo voľný pohyb po aute.
"Vyvarovať by ste sa mali napríklad šoférovania so zvieraťom na kolenách," dodáva Wäldl. Takisto nie je bezpečné, ak má - napríklad pes - hlavu vystrčenú z okna.
od 8 do 80 eur
- sa pohybuje cena za špeciálne bezpečnostné pásy pre psa do auta.
Psa je takto náročné kontrolovať a vodič nedokáže zabrániť tomu, aby zviera na križovatke či počas jazdy nevyskočilo a neohrozilo ostatných vodičov.
Okrem špeciálnych postrojov či pásov pre zviera ľudia používajú aj takzvané bezpečnostné deky.
Tá, ak sa upína aj na sedadlá vodiča a spolujazdca, by mohla spĺňať pravidlá bezpečnosti, ak sa však deka upína iba na zadné sedadlá, takéto riešenie nemusí byť vhodné.
Nezáleží na ceste
Ani české zákony nie sú veľmi detailné, vodičovi iba nariaďujú, aby zabezpečil bezpečnosť či už zvieraťa, alebo premávky.
Na Slovensku a ani v iných krajinách nie je pritom rozdiel, či jazdíte v rámci obce, alebo mimo nej, či už po rýchlostnej ceste, alebo diaľnici.