SAN FRANCISCO. Americký poskytovateľ alternatívnej taxislužby Uber sa plánuje vo väčšej miere sústrediť na zdieľanie bicyklov a kolobežiek na elektrický pohon, a to na úkor automobilov.
Hodlá to robiť aj napriek tomu, že sa to môže odraziť v ďalšom zhoršení finančných výsledkov, povedal šéf podniku Dara Khosrowshahi.
Individuálny spôsob dopravy je podľa neho pre pohyb v centrách miest vhodnejší.
Autá sú v centrách neefektívne

"Počas dopravnej špičky je veľmi neefektívne, aby tona kovu prevážala jednu osobu desať blokov," povedal Khosrowshahi v rozhovore pre Financial Times. "Krátkodobo to možno pre nás nie je finančnou výhrou, ale z hľadiska dlhodobej stratégie si myslíme, že to je presne to, kam chceme smerovať," dodal.
Elektrobicykle firma pridala do svojej aplikácie tento rok vo februári, v apríli potom prevzala ich výrobcu, firmu Jump. Bicykle Jump sú teraz k dispozícii v ôsmich mestách v Spojených štátoch, vrátane New Yorku a Washingtonu, onedlho by služba mala byť spustená aj v Berlíne. Firma sa tiež spojila s výrobcom elektrických kolobežiek Lime.
Riaditeľ Khosrowshahi pripustil, že jazdy na bicykloch prinesú podniku menej peňazí než rovnaká cesta autom, predpokladá však, že zákazníci budú túto aplikáciu využívať na kratšie cesty a častejšie, čo by mohlo pokles príjmov kompenzovať.
Dlhodobé ciele vs. straty

Vodiči, ktorí budú na novej stratégii tiež stratoví, by potom mali profitovať z lukratívnejších dlhších ciest. Krátkodobé straty sú podľa šéfa Uberu potrebné na dosiahnutie dlhodobých cieľov. S tým súvisí aj snaha vytlačiť automobilovú dopravu z mestských centier.
Spoločnosť Uber, ktorá vlani vykázala stratu 4,5 miliardy dolárov, je pritom pod tlakom, aby zlepšila svoje finančné výsledky pred očakávaným vstupom na burzu. Výnosy z podnikania v taxislužbe rastú, ale náklady na expanziu do nových oblastí, ako je zdieľanie bicyklov a doručovania potravín, stratu prehĺbili.
Istú úlohu v smerovaní podnikania Uberu zohráva aj tlak regulačných úradov. Napríklad rada mesta New York tento mesiac rozhodla, že na obdobie jedného roka zastaví vydávanie licencií zdieľaným taxislužbám a pre podobný krok sa vyslovil aj starosta Londýna.