BRATISLAVA. Úradníci už nemôžu od občanov žiadať výpisy z obchodného a živnostenského registra ani z katastra nehnuteľností.
Je to v súlade so zákonom proti byrokracii, ktorý nadobudne účinnosť 1. septembra. Zákon mení myslenie úradníkov. Povedal to vo štvrtok vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
Zákon má ušetriť občanom peniaze
Zákon by mal ušetriť občanom viac ako 13 miliónov eur a vyše 600.000 hodín času. Vicepremiér dodal, že od 1. januára 2019 k nim pribudne výpis a odpisy s registra trestov .
"Zákon proti byrokracii sa dotýka približne 40.000 úradníkov, ktorých čaká komplexná zmena pri získavaní výpisov z obchodného a živnostenského registra a z katastra," povedal a tým, že v zákone je aj sankcie za jeho porušenie od 1000 eur do 5000 eur pre inštitúciu.
V súvislosti s mimovládnymi organizáciami, ktoré keď budú potrebovať výpisy z uvedených registrov a katastra povedal, že úrad si to nájde sám. V prvom kole bolo vyškolených 400 úradníkov, ktorí učili ďalších kolegov, školenia sa diali aj dištančnou, a vzdelávanie bude pokračovať ďalej, povedal Raši.
V súčasnosti pracujú na tom, aby úradník, ktorý pracuje s výpismi, bol identifikovateľný . Zmeny v registroch musí urobiť konkrétny úrad, Úrad popredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu nemá oprávnenie spraviť v nich konkrétne zmeny, zdôraznil.
Portál OverSi
Orgánom verejnej moci, ktoré nie sú integrované do Centrálneho systému referenčných údajov, ponúkol úrad možnosť využívať portál OverSi, kde nájdu potrebné výpisy.
Úradníci majú k dispozícii Ústredné kontaktné centrum s telefónnym číslom. Zmenu v registroch musí urobiť zodpovedný úrad. Vicepremiér ďalej uviedol , že spúšťajú portál stopbyrokracii.sk, kde je aj platforma pre občanov, z ktorej môže občan poslať svoj podnet alebo problém.
" Na webe budú informácie a príručky pre úradníkov," priblížil. V roku 2019 plánujú pridať ďalšie výpisy ako potvrdenia o návšteve školy, potvrdenie o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach.
V príprave je národný projekt o dátovej integrácii, ktorý by sa mal začať do polovice roku 2019, informoval riaditeľ odboru riadenia IT projektov ÚPVII Ján Bačko a povedal, že sa budú zaoberať tým, ako pomôcť zahraničným Slovákom.
S procesom debyrokratizácie začal vtedajší vicepremiér Peter Pellegrini (Smer-SD).















