BRATISLAVA. Slovensko na rozdiel od Českej republiky neplánuje mimoriadnu kontrolu technicko-stavebného stavu mostov z predpätého betónu. Ministerstvo dopravy a výstavby na to nevidí dôvod.
Na základe uvedenej technológie bol postavený nedávno zrútený diaľničný most v talianskom Janove.
"Kontroly mostov sa u nás vykonávajú pravidelne, podľa predpisov a na štandardnej európskej úrovni," informovala hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Na základe technických podmienok sa podľa Duckej vykonávajú bežné prehliadky - jarné a jesenné, hlavné jedenkrát za štyri roky a takisto mimoriadne prehliadky.
Tie sú podľa ministerstva vykonávané v zmysle Technických podmienok TP 077 čo je úroveň štandardu bežná aj v iných európskych krajinách.
Česi nariadili mimoriadnu kontrolu
Český minister dopravy Dan Ťok nariadil u našich západných susedov dôkladnú kontrolu asi tisíc mostov s konštrukciou z predpätého betónu.
Mimoriadna prehliadka sa má týkať zhruba štyristo železničných a šesťsto cestných mostov.
"Nariadil som na mostoch tejto konštrukcie z obdobia 60. až 80. rokov (20. storočia) mimoriadnu kontrolu. Chceme si byť istí, že tam nie je žiadna skrytá chyba," povedal Ťok podľa portálu idnes.cz.
Mimoriadnu kontrolu mostov v ČR zdôvodnil Ťok okrem tragédie v Janove aj stavom mosta v Karlových Varoch, kde po odstránení povrchu vozovky zistili, že pre zhrdzavené oceľové nosné časti sa most už nedá využívať.
Previerka sa bude týkať stavu nosných lán, či pod vplyvom vody nie sú zhrdzavené. Kraje chcú skontrolovať mosty na cestách druhej a tretej triedy.
Zo zdrojov Európskej únie boli na Slovensku opravené viaceré mosty. "Len z eurofondov sa počas posledných dvoch programových období zmodernizovalo alebo zmodernizuje takmer deväťdesiat mostov," povedala Ducká.
Ministerstvo tvrdí, že mosty, na ktorých prebieha rekonštrukcia, boli určené ako objekty v zlom až havarijnom technickom stave. Preto boli podľa Duckej zaradené do eurofondových projektov modernizácie.
Oprava mostov
Ako prvé začali opravovať mosty na východe Slovenska. V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra je na opravu mostov vyčlenených 41 mil. eur z prostriedkov EÚ a štátneho rozpočtu.
"Ďalšie projekty opravy a modernizácie mostov realizuje Slovenská správa ciest (SSC) zo štátneho rozpočtu. Najviac z týchto projektov je na území Žilinského, Banskobystrického, Košického a Prešovského kraja," dodala Ducká.
Z celkového počtu 8 066 cestných mostov na Slovensku je v zlom a vo veľmi zlom stave 977, čo je 12 percent.
Ako vyplýva z údajov cestnej databanky SSC, ich vlaňajší počet sa oproti roku 2016 zvýšil o 88, podiel klesol o jeden percentuálny bod, keďže pred dvoma rokmi bolo o 64 mostov menej.
V havarijnom stave, čo je najhorší zo siedmich stupňov, je podľa údajov z vlaňajška 23 mostov, teda 0,3 percenta zo všetkých mostných objektov na cestných komunikáciách, pričom ich počet sa znížil o sedem.