Vypočujte si podcast
- Odoberajte zadarmo: Apple podcasty | RSS | TuneIn | Podbean
- Čo je to podcast? | Ako počúvať na iPhone? | Ako počúvať na Androide?
- Všetky diely podcastu Index
Charita už skúša bezkontaktné platby, masovému zavedeniu bránia najmä vysoké náklady na nákup a prevádzku terminálov.
Stretnete predajcu Nota Bene, no nemôžete im prispieť, pretože v peňaženke nemáte žiadnu hotovosť, iba štyri platobné karty. Takáto situácia je čoraz bežnejšia, pretože popularita bezkontaktných platieb stále rastie.
V cudzine sú pritom platby kartou na charitatívne účely úplne bežné, v západnej Európe rastie aj trend kostolných zbierok kartami.
Napríklad vo Francúzsku začiatkom tohto roka rímsko-katolícka cirkev zaviedla platobné terminály, ktoré sa skladajú z dostupného smartfónu a naň je pripojená čítačka bezkontaktných kariet. Používateľ si môže na displeji vybrať dar od 2 do 10 eur. Práve spojením mobilu s čítačkou sa znižujú náklady na celý platobný systém.
Ďaleko je aj anglikánska cirkev, ktorá však nie je financovaná štátom a tak je motivovaná vychádzať veriacim v ústrety pri prijímaní platieb.
Tento rok rozbehla sieť 16-tisíc malých platobných terminálov od britského start-upu SumUp - táto firma podniká aj u nás, terminál predáva za 40 eur a za spracovanie platby si pýta menej než dve percentá.
Hovorca Konferencie biskupov Slovenska Martin Kramara v podcaste Index odpovedá, či sa stretávajú s požiadavkou veriacich, aby sa dalo prispievať kartami a čo tomu dnes bráni.
Podľa analytika bankových produktov Maroša Ovčarika z portálu FinančnýKompas.sk sú dnes najväčšou bariérou náklady na obstaranie platobného terminálu a jeho prevádzku. Treba totiž zaškoliť ľudí a z každej platby odvádzať podiel spracovateľovi.
Najďalej v prijímaní bezkontaktných platieb je na Slovensku tretí sektor a nadácia Pontis, ktorá už úspešne skúšala nasadenie pár terminálov v praxi. V podcaste Index sa preto rozprávame s jej programovou manažérkou Jankou Desiatnikovou, v rozhovore vysvetľuje:
- ako sú spokojní s charitatívnymi platobnými terminálmi,
- či platby kartou zvyšujú výťažok zo zbierok,
- prečo zákon nepraje takýmto zbierkam,
- čo bráni masovému rozšíreniu platobných terminálov pri pouličných zbierkach.
Výber ekonomických správ uplynulých dní
Ministerstvo financií potichu pripravuje zdanenie spotrebiteľských súťaží . Ide napríklad o súťaže, v ktorých za nákup nad určitú hodnotu dostanete zlosovateľný kupón o finančné alebo vecné ceny. Takéto súťaže s výhrami za viac ako dvetisíc eur plánuje ministerstvo zaradiť medzi hazardné hry, podliehali by licenčnému konaniu a organizátor by z výhier platil 15-percentnú daň.
Pre predstavu, v prípade nedávnej súťaže reťazca Lidl o deväť áut BMW by bola daň 42-tisíc eur, ďalších 14-tisíc by musela Lidl zložiť ako zálohu štátu ešte pred štartom súťaže. Nová daň má platiť od budúceho roka.
Od októbra zdražejú niektoré balené pivá, čapovaných sa to nedotkne. Dôvodom je podľa Hospodárskych novín nízka úroda chmeľu, zlá kvalita sladovníckeho jačmeňa, ale aj zvýšenie príplatkov za nočnú a víkendovú prácu.
Plzenský Prazdroj potvrdil zdražovanie v priemere o 3,7 percenta, pollitrový fľaškový ležiak Pilsner Urquell by tak mohol zdražieť o štyri až päť centov. Zdražovanie balených pív potvrdil aj banskobystrický pivovar Urpiner.
Apple spustí svoju platobnú služba aj na Slovensku, podľa zdrojov denníka SME z finančného sektora zrejme v marci . Vďaka službe Apple Pay je možné platiť novšími iPhonmi a hodinkami Apple Watch iba ich priložením k bezkontaktnému platobnému terminálu. V obehu sú státisíce takýchto zariadení, len Telekom ich eviduje vo svojej siete vyše 100-tisíc, Orange raz toľko.
Dnes je možné Apple Pay využívať na Slovensku len okľukou po zmene nastavení telefónu a vybavení platobnej karty v zahraničnej banke.
V Nemecku začal premávať prvý ekologický vlak na vodíkový pohon, na jednu plnú nádrž prejde asi tisíc kilometrov. Vlak skonštruovali vo Francúzsku, pätnásť kusov si objednala nemecká spolková krajina Dolné Sasko, ale záujem majú už aj ďalšie európske štáty.
Vodíkové vlaky vyrábajú elektrinu zlučovaním vodíka a kyslíka, pri procese vzniká len para a voda. Ide o drahšiu alternatívu tradičným dieselovým vlakom.