Slovenská ekonomika zažíva dobré časy. Nezamestnanosť je nízka, ekonomický rast pozitívny, no netreba zaspať na vavrínoch. Najúspešnejší podnikatelia myslia o krok vpred a rozširujú svoj biznis do oblastí s potenciálom. Čo však bude v najbližších rokoch odvetvím, kam rozšíriť portfólio podnikania?
Slováci budú viac mínať na luxus
V princípe sa Slovákom darí a to znamená, že žiadny z ekonomických segmentov by nemal zaznamenať výrazný úpadok. Na ďalšie roky teda Slovensku rozhodne nehrozí Čierny Peter, čo je pre podnikateľov dobrá správa.
„Slovenská ekonomika vyzerá byť v dobrej kondícii naprieč sektormi. Akékoľvek rozdiely rastu odvetví sú v rámci očakávaného rozpätia a nevidíme dôvod, prečo by mali niektoré odvetvia výrazne zaostávať alebo napredovať. Ako ale budú Slováci bohatnúť, ich spotreba sa bude meniť smerom k službám a luxusnejším tovarom,“ hovorí Tibor Lörincz, analytik Tatra banky.

Jeho slová potvrdzujú aj svetové trendy vývoja. Ľudia už nevyužívajú svoje financie len na prežitie, ale aj na luxusný tovar a služby, či umenie. Napríklad trh umenia ako alternatívnej investície každoročne rastie. Len v minulom roku sa umenie podľa Wealth Reportu 2018 zhodnotilo o 21 percent. Rozšíriť podnikanie o segment umenia, je určite zaujímavá príležitosť.
Keďže podľa Lörincza by nemal nastať negatívny vývoj v žiadnom segmente, je to príležitosť obohatiť ponuku aj o luxusnejšiu líniu produktov v každom odvetví. Od obchodu s vínom, sedačkami, oblečením, dovolenkami, až po prémiové potravinové výrobky. Bude záujem o nadštandard.
Reality áno, ale obozretne
Reality na Slovensku v posledných rokoch rástli značnou rýchlosťou, no ani v budúcnosti nehrozí, že by investičné projekty do realít mali byť stratové. Bude však na mieste vyššia ostražitosť.
„Nehnuteľnosti boli, sú a budú vhodnou investičnou príležitosťou. Neplatí to však globálne a o všetkých. Určite sú zaujímavé reality v obchodne aktívnych regiónoch a v centrách turistického ruchu. Teda tam, kde je veľa ľudí a veľa biznisu. Obmedzenia pri hypotékach môžu na istý čas zastabilizovať ceny obytných nehnuteľností, no tiež môžu byť impulzom pre rast cien podnájmov,“ hovorí Pavel Škriniar z Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity.
Rozšíriť podnikateľskú činnosť o prenájom nehnuteľností nemusí byť preto zlý krok. Dôležité je však staviť na dobré regióny a nestaviť všetko len na jednu kartu.„Reality ako investíciu odporúčam len v prípade, že ich viete kúpiť viac v rôznych lokalitách a rozložiť tak riziko,“ dodáva Tibor Lörincz.

Starnutie populácie ako príležitosť na biznis
V biznis príležitostiach platí, že čo je pre niekoho problém, pre iného je príležitosť. Tak ako starnutie populácie. „Zo stredno a dlhodobého hľadiska je problémom číslo jedna demografia. Obyvateľstvo bude starnúť, populácia v produktívnom veku bude v absolútnych číslach klesať, navyše veľa študentov vysokých škôl študuje a ostáva žiť v zahraničí,“ hovorí Tibor Lörincz.
Aj preto Pavel Škriniar dodáva : „Z dlhodobého hľadiska sú zaujímavé oblasti s dopytom vyplývajúcim z demografického vývoja, klimatických zmien či migrácie obyvateľov. Môže to byť vodné hospodárstvo, uspokojovanie potrieb starších generácií či energetika.“
Ak sa dnes pozriete na zariadenia sociálnych služieb a zariadenia pre seniorov, je možné vidieť, že mnohé z nich majú čakacie listiny a nemajú priestor. So starnutím populácie prichádza aj vyššia chorobnosť. Aj tu je zaujímavou možnosťou pre podnikateľské aktivity vybudovanie centier integrovanej zdravotnej starostlivosti, ktoré by na jednom mieste združovali všeobecných lekárov, pediatrov a špecialistov. Obzvlášť v menších mestách.
Dokonca na budovanie týchto stredísk Ministerstvo zdravotníctva SR vyhlasuje výzvu na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok. Vyčlenené finančné prostriedky sú desiatky miliónov.

Vzostup technológií a zdieľanej ekonomiky
„Jednotlivé sektory ekonomiky sa potrebujú viac či menej vyrovnať so zvyšujúcou sa reguláciou a obmedzeniami. Preto hľadajú nové produkty a cesty ich distribúcie. Práve odvetvia či jednotlivé firmy v poklese môžu vďaka inováciám a zlepšeniu výrobných procesov zvrátiť svoj negatívny vývoj,“ vysvetľuje stav Škriniar.
Podnikanie je preto potrebné inovovať. To chápe aj Ministerstvo hospodárstva SR a v rámci operačného programu Výskum a inovácie vyhlásilo Výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku zameranú na podporu inovácií a technologického transferu. V rámci výzvy môžu byť podporené malé, stredné aj veľké podniky. Na výzvu je vyčlenených celkovo 175 miliónov eur.
"Digitalizácia a zdieľaná ekonomika naruší viac odvetví. Už boli prerušené maloobchodné reťazce napríklad Amazonom, automobilové služby Uberom a neprejdú dva roky bez toho, aby sa zdieľaná a digitalizovaná ekonomika nedotkla ďalšieho veľkého odvetvia. Najvhodnejší kandidáti sú finančné služby a zdravotná starostlivosť,“ hovorí Prakash Nagpal, viceprezident spoločnosti Infoblox.
Výhodou zdieľanej a digitalizovanej ekonomiky je, že môže doplniť aj portfólio štandardného podnikania, alebo umožňuje vytvorenie digitálnej platformy pre už existujúci biznis model.
Internet vecí a veci s internetom
Progresívna technológia, ktorá predstavuje skvelú možnosť pre súčasných podnikateľov na rozšírenie ponuky, či vlastné vylepšenie biznisu. Internet vecí je vnímaný ako prepojenie vstavaných zariadení s internetom. Ak vyrábate čokoľvek, už dnes sa oplatí investovať do technológie, ktorá vaše produkty dokáže dostať do stavu online.

Prepojenie vecí prebieha online a prináša možnosti vzájomnej interakcie nielen medzi jednotlivými systémami, ale aj nové možnosti ovládania, sledovania a zabezpečenie. Tento trend je podmienený tým, že čoraz viac objektov pripájame do internetu alebo prepájame medzi sebou.
ABI Research odhaduje, že komunikácia internetu vecí vytvorila v roku 2014 dátovú prevádzku s objemom 200 exabytov. Na konci dekády v roku 2020 má internet vecí prenášať osemnásobok, teda 1 600 exabytov, alebo 1,6 zettabytov. To je enormný rast.
Treba vyraziť za dobrodružstvom
Čo možno považovať za skutočnú zlatú baňu budúcich rokov? „Ak by to bolo dopredu jasné, už dávno by priestor vyplnili etablované firmy. Čaro podnikania je, že budúcnosť nepoznáme, a práve preto má šancu na trhu každý,“ uzatvára Tibor Lörincz z Tatra banky.
Niekedy však rozvoj firmy môže zabezpečiť aj investícia len niekoľko tisíc eur, ktorú je možné výhodne financovať úverom. To mnohým firmám umožní predbehnúť konkurenciu a získať výrazný náskok v budúcnosti. Viac o tom, ako môžete získať financie pre vaše podnikanie nájdete na tejto stránke.
Tento článok vám prináša Tatra banka.
Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Autor: Marek Mittaš pre Tatra banku