BRATISLAVA. Prídete do obchodu, načítate pri vstupe svoj kód, do tašky si vložíte, čo potrebujete, a odídete bez toho, aby ste sa zastavili pri pokladnici.
Kým si sadnete do auta alebo električky, v mobile už máte elektronický bloček z nákupu a peniaze z účtu automaticky stiahnuté.
Aj keď to znie ako sci-fi, v niektorých amerických mestách je už takéto nakupovanie realitou.
Autorom konceptu je najväčší e-shop Amazon, svoje prvé predajne Amazon Go otvoril tento rok.
Do roku 2021 by chcela firma takéto predajne pootvárať v rôznych častiach sveta, dovedna by ich malo byť na začiatok tritisíc.
Práve technologický pokrok umožňuje obchodníkom zavádzať rôzne vylepšenia, ktoré ľuďom v obchodoch, ale aj podnikoch šetria čas.
Hoci zo slovenských obchodov zatiaľ "bez platenia" odísť nemožno, ľudia si už dnes — napríklad v obchodoch Tesco — môžu sami skenovať tovar počas nakupovania, a to aj cez aplikáciu v smartfóne.
Aj v tomto prípade však zákazník musí tovar zaplatiť na pokladnici a občas sa nevyhne náhodnej kontrole tovaru zamestnancom reťazca.
Smartfóny vytlačia karty
Výrazný posun v oblasti nakupovania však nastal pri platení smartfónmi. Od februára spustil na Slovensku technologický gigant Google službu Google Pay.
Ak ju má zákazník nainštalovanú v mobile, pri platení nemusí hľadať platobnú kartu, stačí priložiť telefón k platobnému terminálu.
Rovnakú službu plánuje na Slovensku spustiť aj Apple, ktorá bude dostupná pre zariadenia s operačným systémom iOS.

O tom, že ľudia majú záujem platiť mobilom, svedčí aj fakt, že od spustenia Google Pay platí mobilom čoraz viac ľudí, v súčasnosti sú to desaťtisíce klientov.
Kto má nainštalovanú aplikáciu a má aj inteligentné hodinky, platiť môže aj nimi, funguje to na rovnakom princípe.
Tak, ako v minulosti platobné karty začali vytláčať z peňaženiek hotovosť, vytláčajú teraz mobilné bezkontaktné platby klasické karty.
„Plastová karta je pri súčasných možnostiach ďalšia zbytočnosť v našej peňaženke, preto si myslím, že skôr či neskôr z peňaženiek vymizne,“ predpokladá riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik.
Dodáva však, že rýchly proces to nebude, pretože dôležitú úlohu zohrávajú dôvera a tradícia.
„K zlomu možno dôjde až generačnou výmenou,“ hovorí.
Budúcnosť v platení nebude všade rovnaká, upozorňuje Pavel Škriniar z Ekonomickej univerzity.
Už dnes vidíme medzi krajinami výrazné rozdiely v spôsoboch platenia, úrovne využívania a dostupnosti moderných technológií, vysvetľuje.
„V Ázii sa v niektorých regiónoch už napríklad karta takmer vôbec nepoužíva,“ vraví Škriniar.
Prsteňom aj náramkom možno raz
Na to, aby človek platil mobilom, nepotrebuje mať nevyhnutne najnovšie aplikácie od Google či Applu.
Ešte vlani spustila sieť čerpacích staníc Shell spolu s kartovou spoločnosťou Mastercard aplikáciu, pomocou ktorej nemusí vodič platiť v predajni, ale cez samostatnú aplikáciu.

Do nej si pred tankovaním z auta naskenuje takzvaný QR kód, vyplní, čo a za koľko bude tankovať, a údaje odošle na schválenie. Kým dotankuje, platba odíde z účtu.
Takýto kód využívajú aj niektoré reštaurácie či pohostinstvá. Pri stole ho zákazník jednoducho nasníma a môže zavolať obsluhu alebo si objednať priamo od stola bez čašníka. Navyše vidí, koľko bude platiť.
Mastercard testuje v Holandsku ďalšiu úroveň bezkontaktného platenia - a to prostredníctvom vecí, ktoré človek bežne nosí pri sebe ako napríklad prsteň, náramok či kľúčenka.