PRAHA, BRATISLAVA. Ak budú médiá písať viac vyvážene a ukazovať ľuďom aj pozitívne príklady, môže to ovplyvniť aj to, ako si ľudia navzájom dôverujú.
„Ak však napíšete, že je všetko perfektné, nikto vám neuverí,“ vraví v rozhovore pre denník SME americká novinárka a držiteľka Pulitzerovej ceny za literatúru faktu TINA ROSENBERG.
Pred piatimi rokmi spoluzakladala organizáciu Solutions Journalism Network, ktorej základnou myšlienkou je naučiť novinárov myslieť pri písaní článkov aj na možné riešenia a informovať o tom verejnosť.
V roku 2010 ste spoluzakladali v New York Times rubriku Fixes, v ktorej nielen poukazujete na problémy, ale informujete aj o riešeniach. Ide o takzvanú novinárčinu s riešeniami (v ang. solutions journalism). Čo si má pod tým človek predstaviť?
„Je to novinárčina, ale novinári sa snažia ľuďom ukázať aj riešenia danej situácie. Neospevuje veci, čo robia ľudia odlišne, je to jednoducho žurnalistika o tom, čo sa deje a aké sú možné riešenia.
Myslíme si, že by takéto nastavenie malo byť súčasťou každého novinára. Samozrejme, novinár by nemal len o probléme písať, ale tiež uviesť príklady toho, ako to vyzerá či funguje.“
Dá sa tento princíp uplatňovať pri každodennom spravodajstve?
„V určitej miere je možné integrovať princípy novinárčiny s riešeniami do každodennej práce, ale nie každý deň dokážete napísať článok, ktorý by dal príklady riešení.
Ako príklad uvediem zdravotníctvo: predpokladám, že na Slovensku píšete veľa článkov o tom, ako veci v zdravotníctve nefungujú.