SME

Štát sa na rozsiahlu liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy zatiaľ nechystá

Súťaž sa chystá len na troch menších regionálnych tratiach.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Štát zatiaľ nechystá rozsiahlu liberalizáciu osobnej železničnej dopravy na Slovensku.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR na čele s Arpádom Érsekom (Most-Híd) pripravuje na budúci rok súťaže na vlakovú prepravu cestujúcich iba na troch menších regionálnych tratiach Bratislava - Komárno, Žilina - Rajec a Košice - Moldava nad Bodvou.

"Pôjde o historicky prvé tendre na prevádzku verejnej osobnej vlakovej dopravy, nakoľko aj preprava na trati Bratislava - Komárno bola v minulosti zadaná priamo. Skúsenosti z týchto súťaží štát využije pri rozhodnutí o ďalšom postupe liberalizácie, jej cieľom má byť kvalitná a dostupná doprava, ktorá bude pre štát výhodná," informovala hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lákadlo na vodičov

Prvoradým cieľom pripravovanej malej liberalizácie je podľa rezortu dopravy najmä zefektívniť celý proces fungovania na danej trati a prilákať cestujúcich najmä z individuálnej automobilovej dopravy.

"Zároveň ušetrené prostriedky môžeme následne použiť na ďalšie rozširovanie ponuky vlakov verejnej dopravy, a nie financovať konkurenčný boj dopravcov z verejných zdrojov. Chceme teda na jednej strane zlepšiť kvalitu aj cenu za vlakovú dopravu na Slovensku, ale zároveň aj získať skúsenosti s procesom liberalizácie železníc, aby sa na Slovensku neopakovali chyby z iných štátov," uviedla Ducká.

Práve takto nastavená liberalizácia má podľa nej umožniť zúčastniť sa v súťaži širokému spektru dopravcov, aj menším, nielen veľkým.

SkryťVypnúť reklamu

V strate

Súkromný dopravca RegioJet, a. s. prepravuje cestujúcich vlakmi na trati Bratislava - Komárno od roku 2012, zákazku získal priamo bez tendra pri vtedajšom ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH). Osobnú dopravu na ďalších dvoch tratiach, na ktoré budú súťaže, zabezpečuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK).

Zmluvy oboch dopravcov so štátom platia do konca roka 2020. Ministerstvo dopravy plánuje predĺžiť zmluvu so ZSSK na prepravu na všetkých ostatných tratiach, národný dopravca tak bude mať naďalej výrazný dominantný podiel v preprave na objednávku štátu bez konkurencie.

Ten napriek každoročným vysokým dotáciám štátu stále produkuje stratu aj z dôvodu bezplatnej dopravy zavedenej vládou Smeru-SD v novembri 2014.

Kam treba súkromníkov

Otvorenie dotovanej osobnej železničnej dopravy konkurencii podporuje najmä opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS).

SkryťVypnúť reklamu

"Musíme liberalizovať verejnú vlakovú dopravu, musíme pustiť súkromný sektor tam, kde treba plátať diery po dlhoch ZSSK," povedal poslanec Národnej rady SR a tímlíder liberálov pre dopravu Miroslav Ivan.

Pripomenul, že po obnovení stratových štátnych IC vlakov (bez podpory štátu) na trati Bratislava - Košice koncom roka 2016 odišiel z tejto trate RegioJet, ktorý poskytoval kvalitnejšie a lacnejšie služby.

Minister dopravy a výstavby podľa poslanca nemá žiadny plán, čo ďalej. "To, že ohlásil plánovanú liberalizáciu na niektorých stratových regionálnych linkách, nestačí. Toto nepomôže našej krajine a budeme od neho očakávať zásadnejšie riešenia," uviedol Ivan s tým, že by mal napríklad predstaviť plán rozvoja železničnej dopravy. SaS tvrdí, že štát by nemal dotovať diaľkovú vlakovú dopravu, teda rýchliky, ale iba regionálnu dopravu.

Železnice Slovenskej republiky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 144
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 828
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 5 604
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 501
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 360
  6. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 211
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 050
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Martin Chudý

Rozhovor s hlavným veterinárom.


10
Ilustračné foto

Ekonomické prostredie zostáva volatilné.


TASR
Bešeňová je už roky známa vďaka aquaparku na celom Slovensku aj v okolitých krajinách. Takto vyzeral v roku 2008.

Prevádzkovatelia upozorňujú na kombináciu viacerých nepriaznivých faktorov.


SITA
predseda Najvyššieho kontrolného úradu Ľubomír Andrassy počas tlačovej konferencie na Úrade vlády.

Rizikovou položkou zostáva energopomoc.


TASR
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 810
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 358
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 187
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 139
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 6 945
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 741
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 780
  8. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 4 442
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu