SME

Štát vyčlenil pre železnice vyše 220-miliónovú dotáciu

Pôvodne bola dotácia o niekoľko miliónov nižšia.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) plánuje v tomto roku poskytnúť Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) dotáciu formou preddavku v celkovom objeme 224,56 miliónov eur.

V štátnom rozpočte na rok 2018 sa na tento účel pôvodne počítalo so sumou 209,56 miliónov eur, podobne ako vlani či na ďalšie dva roky. Konečná suma na základe skutočných výkonov na objednávku štátu môže byť vyššia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Verejný záujem

Ministerstvo uhrádza štátnemu dopravcovi každý mesiac dvanástinu dohodnutého preddavku.

"Ministerstvo dopravy a výstavby každoročne platí dopravcom platby na základe objednávky štátu o dopravných službách vo verejnom záujme. Následne sa robí zúčtovanie voči reálnym výkonom, ktoré je v zmysle zmluvy vysporiadané v horizonte nasledujúcich dvoch rokov," informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako výšku finančných prostriedkov podľa nej ovplyvňuje aj výška, resp. navyšovanie objednávky vlakových kilometrov zo strany štátu.

"Príkladom je posledné najvýraznejšie posilnenie vlakovej dopravy v okolí hlavného mesta, kde od júna pribudlo 56 nových osobných vlakov v smere do Trnavy a Senca," uviedla Ducká.

Hospodária so stratou

ZSSK napriek vysokým dotáciám naďalej hospodári so stratou, aj keď ju v posledných rokoch postupne znižuje. Svoj podiel na tom má aj bezplatná vlaková preprava žiakov, študentov a dôchodcov od novembra 2014.

V dôsledku tohto opatrenia bývalej vlády Smeru-SD výpadky tržieb z prepravy cestujúcich vo vlakoch dosahujú ročne minimálne 13 mil. eur a štát každoročne rozpočtuje túto sumu ako náhradu dopravcom, hlavne ZSSK.

Národný osobný vlakový dopravca tvrdí, že bezplatnú prepravu samostatne účtovne nesleduje, neoddeľuje ani osobitne nebilancuje, čo ani nie je možné.

SkryťVypnúť reklamu

"Vplyv tejto skutočnosti môže byť zaznamenateľný vo vybraných položkách výnosov (napríklad tržby) či nákladov (viac vlakov - vyšší poplatok za dopravnú cestu, pohonné hmoty a elektrinu, mzdy) ZSSK v hospodárení," uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

"Na celkovú bilanciu výnosov alebo nákladov však okrem položiek, ktoré súvisia s bezplatnou dopravou, majú vplyv aj iné položky, ktoré vstupujú do súhrnnej bilancie zmluvne objednaných vlakov," poznamenal.

Dotujú stratu

Ministerstvo dopravy na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme uhrádza ZSSK stratu vznikajúcu v súvislosti s ich poskytovaním.

"Náklady na bezplatnú prepravu sa teda neuhrádzajú osobitne, ale sú súčasťou celkovej úhrady, ktorej výška sa vypočíta rozdielom medzi celkovými ekonomicky oprávnenými nákladmi a ekonomicky oprávnenými výnosmi," priblížil Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Kým počet bezplatných cestujúcich sa stabilizoval s miernym rastom, v prípade platiacich sa výrazne zvyšuje. "Od roku 2015 nám stúpa aj počet platiacich cestujúcich, ktorý v súčasnosti už prekročil počet z obdobia pred zavedením bezplatnej prepravy," pripomenul Kováč. ZSSK prepravila v roku 2017 celkovo 72,47 milióna cestujúcich, čo bolo oproti roku 2016 viac o 10,5 %.

Počet platiacich cestujúcich vlakmi ZSSK vlani dosiahol 45,72 milióna (63,1 % z celkového počtu), pričom medziročne bol vyšší o 17,5 %, teda o 6,8 milióna. Podiel platiacich ľudí zároveň vzrástol o 3,8 percentuálneho bodu.

Bezplatne vlani cestovalo 26,75 milióna osôb (36,9 %), ich počet v porovnaní s rokom 2016 stúpol mierne o 0,26 %, resp. o 70 tisíc. Podiel cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu medziročne klesol o 3,8 percentuálneho bodu. Pri porovnaní rokov 2017 a 2015 celkový počet cestujúcich ZSSK vzrástol o 26,5 %, platiacich o 40,4 % a bezplatných o 8,65 %.

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 171
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 031
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 6 145
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 510
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 442
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 798
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 239
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 117
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Erik Tomáš, minister práce, sociálnych vecí a rodiny.

Príspevok na dieťa by sa mal v roku 2026 zvýšiť na 500,1 eura.


TASR 1

Systém mal pomôcť pri manažovaní hasičského zboru aj v krízových situáciách.


a 1 ďalší
Rokovania medzi Európskou úniou a Britániou stále prebiehajú, ale od dohody sú stále ďaleko.

Od roku 2022 prevažuje v prieskumoch ľútosť nad odchodom z EÚ.


SITA 5
Ilustračné foto.

Vzrástol medziročne o 26 percent na zhruba 2,1 milióna kusov.


TASR
  1. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  2. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  3. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  5. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  6. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  7. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  8. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 897
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 756
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 358
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 085
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 265
  6. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 6 029
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 825
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 806
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu