ŠTRASBURG. Európsky parlament sa v stredu vyslovil za prísnejšie zníženie emisií oxidu uhličitého nových áut, než navrhovala Európska komisia.
Europoslanci zdvihli ruku pre návrh, podľa ktorého od roku 2030 novovyrobené autá budú musieť vypúšťať o 40 percent menej oxidu uhličitého, než ustanovuje norma pre rok 2021.
Prísnejšie obmedzenie emisií
Európska komisia navrhovala 30 percent. Stredajšie hlasovanie určilo pozíciu Európskeho parlamentu pre vyjednávanie s členskými štátmi EÚ, preto je možné, že konečná podoba limitov kvôli kompromisu ešte nadobudne zmeny.

Európska komisia chcela limit od roku 2025 znížiť o 15 percent a od roku 2030 o 30 percent.
Europarlamentní výbor pre životné prostredie návrh komisie ešte viac sprísnil, a to na zníženie o 20 percent od roku 2025 a o 45 percent od roku 2030.
Ešte pred hlasovaním sa očakávalo, že europoslanci návrh výboru odmietnu, pretože príliš tvrdé limity by podľa kritikov ohrozili existujúce pracovné miesta v automobilovom priemysle a oklieštili hospodársky rast.
Kriticky sa k prísnym obmedzeniam stavali aj členské štáty so silným automobilovým odvetvím.
Europoslanci sa v stredu nakoniec rozhodli pre možnosť, ktorá u osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel počíta pre roky 2025 a 2030 so znížením o 20, respektíve o 40 percent. Návrh schválili pomerom hlasov 389 proti 239.
Europoslanci varujú
Zníženie o 40 percent od roku 2030 je o päť percentuálnych bodov viac, než je postoj Českej republiky.

"Budeme sledovať českú pozíciu, tak ako vykryštalizovala v posledných dňoch a hodinách. Tá hovorí o 35 percentách," povedal ČTK ešte pred hlasovaním europoslanec Pavel Poc (ČSSD). Dodal, že český návrh je realistický.
Jeho kolega z ODS Evžen Tošenovský upozornil, že požiadavky na zníženie emisií úplne ignorujú súčasnú situáciu na trhu aj technologické možnosti.
"Pokúšame sa nariadiť niečo, čo nie je fyzicky možné. Poškodí to automobilky, ktoré len v Českej republike tvoria na 400-tisíc pracovných miest, a životnému prostrediu nepomôžeme," uviedol Tošenovský.
Kritický názor na prísnejšie znižovanie limitov má aj ďalšia česká europoslankyňa Dita Charanzová (ANO).
Podľa nej nie je možné v záujme ušľachtilých cieľov pripraviť európsky automobilový priemysel o konkurencieschopnosť na globálnom trhu.
Charanzová teraz verí, že sa v rámci diskusie s členskými štátmi podarí nájsť taký kompromis, aby bol dopad na automobilový priemysel čo najmenší.
"Stanovenie limitu na emisie CO2 z automobilov a dodávok musí reflektovať ako potrebu reagovať na klimatické zmeny, tak aj možnosti automobilového sektora, ktorý nielen v Českej republike, ale aj v celej EÚ zabezpečuje tisíce pracovných miest," uviedol europoslanec Stanislav Polčák.
Dodal, že potrebný je konkrétny, avšak dosiahnuteľný cieľ, ktorý v konečnom dôsledku prispeje ako k zníženiu škodlivých emisií, tak k ďalšiemu rozvoju špičkových európskych automobilových technológií.