SME

Problémy vlakov nie sú náhoda, ale dôsledok ignorovania problémov

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Nedávne poruchy, požiare či roztrhnutia vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. nie sú náhodou, ale vyvrcholením dlhodobého ignorovania problémov a zlého riadenia firmy.

Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo s tým, že zanedbaná údržba, nízka efektivita, vysoké náklady, vysoká zadlženosť a zlá finančná situácia sú základné problémy, ktoré štátny osobný vlakový dopravca seriózne nerieši.

Hrozí aj finančný kolaps

Prečítajte si tiež: Železniciam už niekoľko rokoch chýbajú stovky zamestnancov Čítajte 

Inštitút upozorňuje, že pri pokračovaní tohto stavu môže dopravca o niekoľko rokov čeliť hrozbe finančného kolapsu alebo obmedzovania dopravy pre nedostatok pojazdných vozidiel.

"Tento stav spôsobilo dlhodobé preferovanie výdavkov na nákupy nových vozňov a rušňov namiesto systematickej a potrebnej údržby súčasného vozového parku, a tiež nedostatočný záujem o to, ako sú nové vozne a rušne využívané v prevádzke," informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Absolútnu preferenciu tak podľa neho majú nákupy vozidiel, ktoré by ZSSK v prípade zvýšenia efektivity súčasného vozového parku mnohokrát ani nepotrebovala.

"Zlý stav údržby dokazuje vysoký podiel záložných vozidiel a nedodržiavanie plánovaného radenia vlakov," uviedol Cenký. Dopravca podľa neho pre vysokú poruchovosť musí mať vysoký počet záložných rušňov a vozňov, pričom náhradné sú staré s nízkou úrovňou cestovania a vyššou poruchovosťou. Za úplný extrém považuje zrušenie vlakov pre nedostatok súprav (v lepšom prípade náhrada autobusom).

Potrebujú viac rušňov a vozňov

ZSSK podľa riaditeľa IDH denne využíva staré vozidlá, pretože nové jazdia buď neefektívne, alebo stoja pre opravy a poruchy.

"Ministerstvo financií v revízii výdavkov (v roku 2016) identifikovalo, že ZSSK preto potrebuje na zabezpečenie dopravy výrazne viac vozidiel (rušňov a vozňov), než by mala v optimalizovanom stave. V inej analýze sa zasa poukázalo na to, že zlepšením využitia vozňov v rýchlikovej doprave môže ZSSK výrazne obmedziť využívanie starých vozňov," pripomenul Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, rušne v Česku najazdia denne v priemere o polovicu viac. Zlepšenie využitia môže podľa šéfa inštitútu viesť k vyradeniu najstarších rušňov z prevádzky.

Celkovo zlú finančnú situáciu ZSSK a vzrastajúcu neefektivitu konštatovala implementačná správa za rok 2017.

Spoločnosť podľa nej dlhodobo produkuje stratu a znižuje svoju hodnotu, pričom jej záväzky dosahujú šesťnásobok hodnoty majetku, resp. 2,3-násobok jej ročných príjmov.

"Revíziou výdavkov požadovaný cieľ znížiť jednotkové náklady ZSSK neplní, naopak, jej požiadavky na štátne dotácie sústavne rastú (medzi rokmi 2015 a 2017 z 238 mil. eur na 248 mil. eur, resp. z 7,65 eura na 7,88 eura na jeden vlakový kilometer),"poznamenal Cenký.

Hrozbou do budúcnosti podľa neho môžu byť uskutočnené alebo vyhlásené obstarávania, keďže vytvárajú nové záväzky, ktoré bude spoločnosť musieť riešiť. Vedenie spoločnosti napriek tomu hovorí o vyššej efektivite," uviedol riaditeľ.

ZSSK podľa šéfa inštitútu nedokáže dostatočne reflektovať na problémy.

SkryťVypnúť reklamu

"Namiesto toho pokračuje v neefektívnych investíciách a drahých marketingových kampaniach. Marketing spoločnosti sa síce výrazne zlepšil, nedokáže však nahradiť dlhodobo zanedbanú údržbu, nevyrieši zlú finančnú situáciu spoločnosti ani jej nízku efektívnosť a zaostávanie za železnicami v okolitých krajinách," dodal Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 220
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 164
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 257
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 328
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 102
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 093
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 257
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 102
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 388
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 793
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 141
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 175
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 470
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 864
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 663
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister financií Ladislav Kamenický v parlamente.

Obmedzenia prišli pred rokom aj v Česku.


349
Ilustračné foto.

Firmy riešia, kde zoberú chýbajúce peniaze.


309
Dobré ráno.

Každý, kto rozmýšľa o expanzii, Slovensko obíde oblúkom.


a 1 ďalší
Trhovisko v meste Tchaj-pej na Taiwane.

Clá sú vo výške 32 percent. Taiwan chce dovážať viac amerických výrobkov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 388
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 793
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 141
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 175
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 470
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 864
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 663
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťZatvoriť reklamu