SME

Sólymos presadzoval 30-percentné zníženie emisií pre nové autá

Ministri životného prostredia napokon odsúhlasili 35 percent, europarlament pôvodne 40.

László Sólymos.László Sólymos. (Zdroj: SITA)

BRUSEL. Ministri životného prostredia členských krajín EÚ sa v utorok po predĺžených rokovaniach v Luxemburgu zhodli na kompromise v podobe 35-percentného zníženia emisií oxidu uhličitého (CO2) pre autá predávané na trhu EÚ po roku 2020.

Minister životného prostredia SR László Sólymos upozornil, že o konečnom percentuálnom pomere, ktorý by sa mal stať skutočnosťou do roku 2030, rozhodne trialóg, čiže rokovania s Európskym parlamentom a Európskou komisiou (EK).

Europarlament posunul pokles emisií o 40 percent

Exekutíva EÚ pôvodne navrhla, že emisie CO2 nových automobilov a malých úžitkových vozidiel by mali do roku 2030 klesnúť o 30 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci Európskeho parlamentu však začiatkom októbra schválili ambicióznejší cieľ a posunuli pokles emisií u novo predávaných áut až o 40 percent oproti hodnotám v roku 2021.

Sólymos pred novinármi uviedol, že je to "ťažká téma", a upozornil, že pozíciou Slovenska bolo podporovať návrh eurokomisie, čiže len 30-percentné zníženie emisií.

Sólymos žiadal podmienky, ktoré unesie trh

Prečítajte si tiež: Ministri životného prostredia chcú zníženie emisií o 40 percent Čítajte 

Dodal však, že iné členské štáty mali ambicióznejšie predstavy, aj preto tie rokovania trvali tak dlho.

"Naša pozícia bola taká, aby sme boli ambiciózni na jednej strane, ale na druhej strane musíme dávať dôraz aj na sociálno-ekonomické aspekty tohto rozhodnutia," uviedol minister.

Zároveň vysvetlil, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa snažili, aby sa do tohto rozhodnutia dostali také prvky, ktoré zvýhodnia ekonomicky slabšiu časť Európy.

SkryťVypnúť reklamu

"To platí aj pre nás, nehovoriac o tom, že na Slovensku je automobilový priemysel veľmi silný, takže sa budeme snažiť vyjednať pre Slovensko - spolu s ďalšími štátmi Vyšehradskej štvorky a východnej Európy - také podmienky, aby tie rozhodnutia boli únosné pre trh, pre občanov a pre priemysel," opísal situáciu.

Aj napriek snahám SR a ostatných krajín zo strednej a východnej Európy zachovať 30-percentnú hranicu Rakúsko ako krajina predsedajúca Rade EÚ nakoniec dohodlo prijateľný kompromis na úrovni 35 percent.

"Ale ani to nemusí byť konečné číslo," upozornil Sólymos. "Lebo ak Európsky parlament odhlasoval 40 percent a budú rokovania o konečnom čísle, kde sa bude treba dohodnúť," odkázal na nadchádzajúce rokovania Rady s EP a eurokomisiou.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozí presun nevyhovujúcich áut na východ

Sólymos zároveň upozornil, že Slovensko spolu s Poľskom a Bulharskom, ku ktorým sa pripojili aj Česká republika, Maďarsko a Rumunsko, využili utorňajšie zasadnutie v Luxemburgu na to, aby upozornili na riziká spojené s novým nariadením, ktoré môžu mať podobu odpredávania zastaraných dieselových áut zo Západu do východnej Európy.

Prečítajte si tiež: Pellegrini: Zníženie emisií nebude pre Slovensko likvidačné Čítajte 

"Keď táto norma vstúpi do platnosti, tak to bude znamenať, že staré dieselové autá na Západe sa už nebudú predávať a kupovať. Už dnes v Nemecku zavádzajú rôzne nízkoemisné zóny a to môže viesť k tomu, že nepredajné autá poputujú na východ a budeme mať problém s emisiami a so znečistením ovzdušia," upozornil minister.

Zdôraznil, že na úrovni EÚ treba nájsť riešenie, aby sa zamedzilo tomu, že budú staršie autá končiť "u nás".

Európska únia

Práca robota vo fabrike Nestlé Slovensko v pondelok v Prievidzi.

Klub 500 upozorňuje na závažný trvalý negatívny trend.


TASR 6
Peter Tkačenko.

Ak chce niekto odstrániť slabé miesta EÚ, musí hovoriť o federalizácii.


7
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 11 562
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 750
  3. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 5 146
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 541
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 432
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 192
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 551
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 1 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sieť Pepco rastie na Slovensku, keď má 144 predajní.

Na Západe má reťazec obrovské problémy.


3
Vizualizácia projektu Rozeta.

Výstavba projektu Rozeta 2 je v nedohľadne.


9
Nákladný prístav v nemeckom Hamburgu.

Výhľad pre eurozónu sa takisto zlepši o 0,2 percenta.


TASR
Scott Bessent, minister financií USA.

Ekonómovia pritom očakávali, že júnový deficit vzrastie.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 39 709
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 713
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 540
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 8 992
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 630
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 558
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 136
  8. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 5 819
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťZatvoriť reklamu