SME

Sólymos presadzoval 30-percentné zníženie emisií pre nové autá

Ministri životného prostredia napokon odsúhlasili 35 percent, europarlament pôvodne 40.

László Sólymos.László Sólymos. (Zdroj: SITA)

BRUSEL. Ministri životného prostredia členských krajín EÚ sa v utorok po predĺžených rokovaniach v Luxemburgu zhodli na kompromise v podobe 35-percentného zníženia emisií oxidu uhličitého (CO2) pre autá predávané na trhu EÚ po roku 2020.

Minister životného prostredia SR László Sólymos upozornil, že o konečnom percentuálnom pomere, ktorý by sa mal stať skutočnosťou do roku 2030, rozhodne trialóg, čiže rokovania s Európskym parlamentom a Európskou komisiou (EK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Europarlament posunul pokles emisií o 40 percent

Exekutíva EÚ pôvodne navrhla, že emisie CO2 nových automobilov a malých úžitkových vozidiel by mali do roku 2030 klesnúť o 30 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci Európskeho parlamentu však začiatkom októbra schválili ambicióznejší cieľ a posunuli pokles emisií u novo predávaných áut až o 40 percent oproti hodnotám v roku 2021.

Sólymos pred novinármi uviedol, že je to "ťažká téma", a upozornil, že pozíciou Slovenska bolo podporovať návrh eurokomisie, čiže len 30-percentné zníženie emisií.

Sólymos žiadal podmienky, ktoré unesie trh

Prečítajte si tiež: Ministri životného prostredia chcú zníženie emisií o 40 percent Čítajte 

Dodal však, že iné členské štáty mali ambicióznejšie predstavy, aj preto tie rokovania trvali tak dlho.

"Naša pozícia bola taká, aby sme boli ambiciózni na jednej strane, ale na druhej strane musíme dávať dôraz aj na sociálno-ekonomické aspekty tohto rozhodnutia," uviedol minister.

Zároveň vysvetlil, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa snažili, aby sa do tohto rozhodnutia dostali také prvky, ktoré zvýhodnia ekonomicky slabšiu časť Európy.

SkryťVypnúť reklamu

"To platí aj pre nás, nehovoriac o tom, že na Slovensku je automobilový priemysel veľmi silný, takže sa budeme snažiť vyjednať pre Slovensko - spolu s ďalšími štátmi Vyšehradskej štvorky a východnej Európy - také podmienky, aby tie rozhodnutia boli únosné pre trh, pre občanov a pre priemysel," opísal situáciu.

Aj napriek snahám SR a ostatných krajín zo strednej a východnej Európy zachovať 30-percentnú hranicu Rakúsko ako krajina predsedajúca Rade EÚ nakoniec dohodlo prijateľný kompromis na úrovni 35 percent.

"Ale ani to nemusí byť konečné číslo," upozornil Sólymos. "Lebo ak Európsky parlament odhlasoval 40 percent a budú rokovania o konečnom čísle, kde sa bude treba dohodnúť," odkázal na nadchádzajúce rokovania Rady s EP a eurokomisiou.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozí presun nevyhovujúcich áut na východ

Sólymos zároveň upozornil, že Slovensko spolu s Poľskom a Bulharskom, ku ktorým sa pripojili aj Česká republika, Maďarsko a Rumunsko, využili utorňajšie zasadnutie v Luxemburgu na to, aby upozornili na riziká spojené s novým nariadením, ktoré môžu mať podobu odpredávania zastaraných dieselových áut zo Západu do východnej Európy.

Prečítajte si tiež: Pellegrini: Zníženie emisií nebude pre Slovensko likvidačné Čítajte 

"Keď táto norma vstúpi do platnosti, tak to bude znamenať, že staré dieselové autá na Západe sa už nebudú predávať a kupovať. Už dnes v Nemecku zavádzajú rôzne nízkoemisné zóny a to môže viesť k tomu, že nepredajné autá poputujú na východ a budeme mať problém s emisiami a so znečistením ovzdušia," upozornil minister.

Zdôraznil, že na úrovni EÚ treba nájsť riešenie, aby sa zamedzilo tomu, že budú staršie autá končiť "u nás".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu