Z viac ako troch tisíc kilometrov ciest prvej triedy je vyše 1300 v nevyhovujúcom stave.
V budúcom roku má na ne podľa návrhu rozpočtu ísť viac ako 40 miliónov eur, čo je suma, ktorú štát platí za každý jeden kilometer prešovského diaľničného obchvatu či obchvatu Čadce.
"Pre väčšinu regiónov sú hlavnou cestnou spojnicou zo zvyškom Slovenska, pretože diaľnica a rýchlostná cesta sú v nedohľadne,“ hovorí v rozhovore pre SME analytik INEKO JÁN KOVALČÍK, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy za čias Jána Figeľa (KDH).
Minulý týždeň v stredu vláda schválila návrh štátneho rozpočtu na budúci rok. Na údržbu vyše troch tisíc kilometrov štátnych ciest prvej triedy má ísť 40 miliónov eur. Práve po nich pritom prechádza viac ako 40 percent všetkej cestnej dopravy. Čo to bude znamenať pre vodičov?
"Po každej ďalšej zime budeme viac a viac frustrovaní z toho, koľko ďalších kilometrov vozoviek je v katastrofálnom stave či koľko nových výtlkov pribudlo.
Dva týždne sa tomu bude venovať televízne spravodajstvo, no kým sa bude tvoriť rozpočet na ďalší rok, politici na to opäť zabudnú.
Navyše, ľudia zodpovední za technický stav sa budú snažiť pri každej príležitosti upozorňovať na stav mostov, ktorý začína byť alarmujúci."

Nájdu tie hlasy ohlas?
"Adekvátnu reakciu nájdu až v čase, keď si odkladanie opráv mostov vynúti ďalšie odstávky a ďalšiu neprejazdnosť ciest, ako sa to stalo pred niekoľkými rokmi na Orave (havarijný stav mosta v Podbieli obmedzil dopravu, štát ho zrekonštruoval za šesť miliónov eur, pozn. red.). Dúfam, že nebudeme musieť dospieť do fázy, že niektorý z mostov spadne."
Je táto suma, ktorú ministerstvo dopravy podľa návrhu rozpočtu dostane, najväčším rizikom?
"Závisí to od uhla pohľadu. Neviem posúdiť, čo je najväčším rizikom, no z dlhodobého hľadiska najväčšie následky a najväčšie budúce náklady prinesie vyčlenenie takej sumy na údržbu ciest prvej triedy, ktorá na to zďaleka nepostačuje."