BRUSEL. Počet registrácií nových osobných áut v Európskej únii v septembri klesol o 23,5 percenta na 1,09 milióna vozidiel.
Pokles spôsobilo zavedenie nového, prísnejšieho emisného štandardu, vďaka čomu sa naopak výrazne zvýšil predaj v predchádzajúcom mesiaci.
Za deväť mesiacov tohto roka sa predaj áut zvýšil o 2,5 percenta na takmer 12 miliónov vozidiel.
Vyplýva to zo správy, ktorú v stredu zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Väčšina krajín EÚ v septembri zaznamenala dvojciferný percentuálny pokles, vrátane piatich hlavných trhov.
Predaj v Nemecku sa znížil o 30,5 percenta, vo Francúzsku o 12,5 percenta a v Taliansku o viac ako 25 percent. V Španielsku sa predaj prepadol o 17 percent a v Británii o 20,5 percenta.
Za január až september predaj áut v Španielsku, Francúzsku a Nemecku vzrástol, v Taliansku a Británii zaznamenal pokles.
PSA zosadila Volkswagen z pozície jednotky
Najväčšou automobilkou v EÚ bola v septembri skupina PSA s podielom na trhu 18,2 percenta. Jej predaj sa znížil o 7,7 percenta na takmer 199 000 vozidiel.
PSA zosadila z pozície jednotky skupinu Volkswagen, ktorej predaj sa prepadol o 48 percent na menej ako 172 000 vozidiel, zatiaľ čo podiel na trhu jej klesol na 15,8 percenta.
Predaj českej Škoda Auto sa znížil o 28,1 percenta.
Prudký pokles zaznamenali v septembri tiež Renault a jeho partner Nissan, rovnako ako Fiat Chrysler.

Od začiatku roka si však Volkswagen pozíciu jednotky udržal. Predaj zvýšil o 5,6 percenta na 2,89 milióna vozidiel, podiel na trhu dosahuje 24,2 percenta.
Najvyšší rast predaja, a to o 54,9 percenta na 1,93 milióna vozidiel, ale zaznamenala automobilka PSA, ktoré patria značky Peugeot, Opel či Citroën. Jej podiel na trhu potom predstavoval 16,2 percenta.
K vysokému rastu prispieva prevzatie automobilky Opel-Vauxhall, ktorá nebola zahrnutá do minuloročných čísel.
Nové limity merania emisií
Od 1. septembra sa v EÚ môžu predávať iba autá, ktoré uspeli pri meraniach emisií a spotreby novou metodikou WLTP.
Automobilky tak museli zastaviť dodávky niektorých modelov, ktoré ešte nestačili novo certifikovať.
Automobilky tiež v auguste, pred zavedením novej metodiky, ponúkali výrazné zľavy na autá, ktoré tieto emisie nespĺňajú, čo prispelo k slabšiemu dopytu v septembri. V auguste naopak predaj áut o viac ako 31 percent vzrástol.