BRATISLAVA. Spoločne na Slovensku a aj v Rakúsku sa vo štvrtok spustila ďalšia etapa štúdie uskutočniteľnosti pre medzinárodný projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate, ktorá by spájala Európu a Áziu.
Príslušným ministerstvám oboch krajín boli podľa spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft predložené žiadosti o začatie úradných konaní potrebných pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie.
Dopad na životné prostredie
V prípade Slovenska sa spustil takzvaný proces EIA (Enviromental Impact Assessment).
"V prípade realizácie nového dopravného prepojenia existuje reálny predpoklad presunu tovarov na environmentálne prijateľnú železničnú dopravu. V porovnaní s doteraz používanou námornou dopravou by išlo aj o značne rýchlejší variant, ktorý môže ušetriť až 20 dní pri preprave tovarov z krajín Ďalekého východu," vysvetlil projektový manažér Breitspur Planungsgesellschaft za Slovensko Anton Dulak.
Spoločnosť vznikla v roku 2009 a zaoberá sa projektom predĺženia širokorozchodnej trate z Ruska cez Ukrajinu, Slovensko do Rakúska s cieľom vytvoriť kontinuálny integrovaný nákladný železničný koridor medzi Čínou, Ruskom, Ďalekým východom a strednou Európou.
Podľa odhadov z roku 2016 by si nové železničné prepojenie vyžiadalo predpokladané investície vo výške približne 6,4 miliardy eur.
Osem rokov výstavby
Na území Slovenska by bolo v rámci projektu vytvorené nové prekladisko v okrese Nové Zámky a pri obci Haniska aj depo údržby.
Rovnako by bol postavený distribučný terminál na prekladanie tovarov na európsky rozchod v Rakúsku.
Podľa doterajšieho časového harmonogramu by výstavba železničného prepojenia trvala približne osem rokov.
Začiatok výstavby by závisel od získania povolení v zúčastnených krajinách a výsledkov dokončenej štúdie uskutočniteľnosti.
Podľa doterajších analýz má realizácia projektu vytvoriť pracovné príležitosti pre 13-tisíc zamestnancov. Viac ako polovica pracovných miest, teda takmer 7-tisíc nových pracovných príležitostí, by pripadla na Slovensko.