BRATISLAVA. Úsek diaľnice D1 Budimír - Bidovce pri Košiciac v dĺžke 14,4 kilometra, ak sa nič mimoriadne nestane, by mal by byť ako jeden z mála odovzdaný načas v pôvodne plánovanom termíne, koncom budúceho roka.
Spoločnosť Skanska SK, a. s., so sídlom v Bratislave sa zaviazala k výstavbe diaľnice počas troch rokov od konca roka 2016 do konca roku 2019 za zmluvnú cenu 197,4 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (236,9 milióna eur vrátane DPH).
Väčšina mešká
Väčšina rozostavaných úsekov diaľnic na Slovensku je v menšom či vo väčšom omeškaní.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. v pondelok potvrdila, že stavebné práce na úseku D1 Budimír - Bidovce pokračujú podľa harmonogramu.
"Zhotoviteľ momentálne realizuje výstavbu násypov z materiálov dostupných z výkopov stavby a tiež dovážaných z lomov. Pracuje sa aj na odkopoch zárezov v trase D1. Mostné objekty sú hĺbkovo založené a na väčšine mostov je už vybudovaná spodná stavba," priblížila situáciu na stavbe diaľnice hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.
Pokračuje tiež výstavba nosných konštrukcií mostov, ríms a prechodových oblastí.
"Zhotoviteľ priebežne ukončuje odvodňovacie priekopy a melioračné kanály, čím sa zabezpečuje odvodnenie staveniska pre ďalší postup prác na spevnených priekopách. Inžinierske siete sú realizované na 95 percent," uviedla Michalová.
"Najviac kapacít sa momentálne sústreďuje do výstavby križovatky Budimír, aby sa zabezpečilo presmerovanie dopravy v smere Košice - Prešov po novej vetve križovatky," pokračovala hovorkyňa.
Priebežne uplynulo 66 percent z lehoty výstavby diaľnice, technologický postup priebehu prác je na úrovni 56 percent a fakturačné plnenie na 53 percent.
Obmedzenia v súvislosti s ochranou orla
Podobne ako vlani, aj v tomto roku boli v termíne od 1. marca do 31. júla práce v kilometri 7,5 až 8,4 obmedzené z dôvodu hniezdenia orla kráľovského.
"Zmluvný termín výstavby však táto udalosť neovplyvnila. Vďaka zmene technického riešenia a zmene zakladania na jednom z mostných objektov neovplyvní termín ukončenia výstavby ani zosuv v kilometri 10,5, aktivovaný v decembri minulého roka," dodala Michalová.
S postupom výstavby úseku D1 Budimír - Bidovce sa v pondelok oboznámili minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd) a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin spolu so zástupcami Európskej komisie.
Výstavba diaľnice je financovaná aj zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.
Najvýchodnejšie rozostavaný úsek D1
Ide o najvýchodnejší rozostavaný úsek D1, ktorý ju po dokončení prepojí s rýchlostnou cestou R2.
Stavba diaľničného obchvatu Košíc podľa Národnej diaľničnej spoločnosti prispeje k lepšiemu a bezpečnejšiemu dopravnému spojeniu s východom Slovenska a južnou trasou na Maďarsko.
Diaľnica skráti motoristom čas o štrnásť minút, mala by znížiť dopravné zaťaženie v Košiciach.
Začiatok stavby tvorí mimoúrovňová križovatka Budimír, s pokračovaním cez údolie rieky Torysa, ktoré pretne most v dĺžke 560 metrov.
Trasa vedie k mimoúrovňovej križovatke D1 a R2 Košické Oľšany, kde sa stavba rozdeľuje na pokračovanie samotnej D1 a na krátky úsek R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 km.
Trasa D1 pokračuje cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozširuje o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá. Koniec úseku tvorí mimoúrovňovná križovatka Bidovce.