BRATISLAVA. Keď sa v USA povie “black friday” (v preklade čierny piatok), ľudia sa idú potrhať za extra výhodnými cenami a neraz neváhajú pred obchodom prenocovať alebo sa pre zľavnený tovar dokonca aj pobiť.
Zľavy vo výpredajoch totiž často dosahujú 65 až 80 percent, po Vianociach ide o druhé najsilnejšie predajné obdobie v roku.
Black friday si radi osvojili aj európski obchodníci vrátane slovenských.
Obľúbili si ho natoľko, že v niektorých prípadoch netrvá pár dní, ako to bežne býva v USA, teda od piatku do pondelka, ale celý mesiac.
Aj v zahraničí však black friday trvá pokojne týždeň, ako príklad marketér Adam Znášik uvádza Amazon.
Ceny dvíhajú postupne
Zľavy, ktoré slovenskí predajcovia sľubujú, dosahujú v priemere 35 až 40 percent, čo nie je také atraktívne ako napríklad v Spojených štátoch, dodáva analytik Ľubomír Drahovský.
“Black friday zneužívajú najmä e-shopy,” vraví analytik.