BRATISLAVA. Osobitný odvod obchodných reťazcov porušuje európsku legislatívu vo viacerých bodoch. Ak bude zavedený v podobe, v akej bol predložený na októbrovú schôdzu parlamentu, pôjde o nepovolenú podporu, porušenie slobody usadzovania sa a slobody pohybu služieb, ako aj porušenie smernice o DPH.
Upozornil na to v pondelok na tlačovej konferencii daňový expert a riadiaci partner spoločnosti Grant Thornton Wilfried Serles.
Návrh SNS na zavedenie osobitného odvodu obchodných reťazcov je podľa právnikov zo spoločnosti Taylor Wessing a daňových poradcov z firmy Grant Thorton v rozpore aj s Ústavou.
Diskriminuje totiž jednu kategóriu podnikateľov, ktorí pôsobia na heterogénnom trhu maloobchodného predaja tovarov a ktorí musia znášať zásah do svojich základných práv.
Tento zásah pritom nie je podľa odborníkov dostatočne odôvodnený.
Jasná výhoda

Keďže osobitný odvod majú podľa návrhu platiť iba siete, v ktorých viac ako desatinu obratu tvoria potraviny, ide o jasné poskytnutie výhody ostatným obchodným prevádzkam, uviedol Serles.
"Každý kto podniká v maloobchode, ale nespadá pod definíciu reťazca podľa zákona o osobitnom odvode, získa neprípustnú hospodársku výhodu. To je jednoznačne porušenie práva EÚ. Toto je prvý dôvod, prečo je tento návrh protizákonný," tvrdí.
Prepadák a súdne spory
Serles uviedol, že na zavedenie odvodu by doplatili spotrebitelia, čo by sa dotklo sociálne slabších vrstiev, čo nie je v záujme vlády.
Napríklad v Rakúsku sa využíva marketingová podpora predaja rakúskych výrobkov a spotrebiteľovi je jasné, že si takto kupuje kvalitu.
V súvislosti s Poľskom a Maďarskom uviedol, že tam bol takýto zákon prepadákom a prebiehajú súdne spory s obchodnými reťazcami.
Zástupcovia právnej kancelárie Taylor Wessing, ktorá sa zaoberá návrhom zákona aj na základe žiadosti Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) tvrdia, že text návrhu zákona je nízkej právnej kvality.
Debatu treba podľa nich vrátiť do odbornej roviny.
"Z ústavnoprávneho hľadiska ide u navrhovaného osobitného odvodu o daň, respektíve o atypickú platbu do štátneho rozpočtu, ktorá stojí na pomedzi daní a poplatkov. Ďalej návrh vyberá skupiny obchodníkov, ktorí budú podliehať dani," zhodnotil partner právnickej kancelárie Radovan Pala.
Navrhovaný zákon v konečnom dôsledku môže podľa právnikov priniesť negatívny efekt aj voči samotným spotrebiteľom. Vytvára totiž administratívnu bariéru pre vstup konkurencie na trh a naopak môže byť dôvodom na odchod niektorých konkurentov z trhu.
Výsledkom tak môže byť zvýšenie cien a zúženie portfólia produktov. Dodávateľov zase môžu obchodníci vplyvom odvodu tlačiť do nižších marží.
"Navrhovaný zákon má podľa nášho názoru všetky predpoklady na to, aby deformoval a brzdil hospodársku súťaž tam, kde hospodárska súťaž funguje. A preto považujeme tento návrh pre občana výslovne za škodlivý," dodal Radovan Pala.
Za nesystémové považuje, že v konaniach o výbere odvodu má rozhodovať agrorezort.
Ako je na tom obchod
Daňoví poradcovia upozorňujú na neústavnosť navrhovaného opatrenia z dôvodu nadmernej záťaže daňovníkov, ktorá môže mať pre niektorých likvidačný účinok.
Navrhovaná úprava totiž cieli na čistý obrat podnikateľa, avšak žiadnym spôsobom nezohľadňuje aktuálnu ekonomickú kondíciu maloobchodného predajcu.
"Preto aj v prípade, že sa obchodník reálne ocitne v negatívnej finančnej situácii, hoci jeho tržby budú presahovať limity nastavené návrhom zákona, predajcovi vznikne povinnosť odviesť za dané odvodové obdobie príslušný osobitný odvod. Preto sa domnievame, že takto nastavený odvodový mechanizmus je protiústavný," doplnila partnerka Grant Thorton Silvia Hallová.
Odvod je v súlade so zákonmi Únie, reaguje štát
Výber daní a určovanie daňových sadzieb je plne v kompetencii členských štátov Európskej únie a mimoriadny odvod pre obchodné reťazce je v súlade s týmto princípom.
Pre TASR to v pondelok uviedlo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v reakcii na postoj právnej kancelárie TaylorWessing.
Všetky takto získané financie budú vrátené naspäť do poľnohospodárskeho a potravinárskeho sektora na Slovensku, na boj proti klimatickým zmenám, budovanie zavlažovacích systémov, na tvorbu rizikového fondu, aj na podporu kvalitných domácich potravín, konštatovalo ministerstvo.
"Návrh na mimoriadny odvod vznikol preto, aby odstránil nespravodlivosť delenia marže a do agrosektora vrátil rovnováhu. V súčasnosti totiž majú najväčšiu časť profitu obchodné reťazce a, naopak, farmári a spracovatelia sú neraz na hranici výrobných nákladov alebo dokonca pod ňou," uzatvára ministerstvo.
Danko neustúpi
Ako v piatok vyhlásil predseda SNS a parlamentu Andrej Danko, strana neustúpi od presadenia osobitného odvodu pre obchodné reťazce a jej nominanti sa nedajú zastrašiť.
Zákon podľa neho "naučí arogantných podnikateľov sa slušne správať voči Slovensku". Výsledkom má byť každoročná systémová podporu pre potravinárov, pôdohospodárov a spracovateľov.
Z osobitného odvodu očakáva štát vyše 100 miliónov eur. "Nech narazí, na čo chce," odpovedal Danko na otázku médií, či zákon nemôže naraziť na európsku legislatívu.
Návrh zákona o osobitnom odvode posunul parlament v októbri do druhého čítania. Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku by mali podľa neho od budúceho roka platiť osobitný odvod vo výške 2,5 percenta z ich čistého obratu.
Poslanec Radovan Baláž (SNS) medzitým avizoval určité úpravy zákona. Zvýšiť sa má minimálne percento predaja potravín z 10 percent na 25 percent.
Osobitný odvod by nemali platiť malé a stredné podniky, podnikové predajne, prevádzky, ktoré sa nachádzajú v malých obciach a obchodné aliancie. Odvod by sa tiež nemal týkať prevádzok, ktoré sú v okresoch spadajúcich pod zákon o najmenej rozvinutých okresoch.