BRATISLAVA. Meškajúca výstavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové odhalila ďalšie, roky neriešené problémy v stavebníctve.
Ako v pondelok informoval prezident Stavebnej komory Ivan Pauer, tento dlhotrvajúci stav znovu ukazuje na nemohúcnosť a slabé legislatívne postavenie slovenských stavebných investorov a problematický celý obstarávací a realizačný proces vo výstavbe.
Ústretovosť je nekonečná

Prípad uvedenej stavby diaľnice s tunelom Višňové podľa šéfa stavebnej komory ukazuje na dlhodobé porušovanie stavebného zákona mnohými projektantmi, stavebnými firmami a úradníkmi v celej škále prípravy a uskutočňovania stavieb.
"Tento stav porušovania zákona spôsobuje aj nekonečnú ústretovosť a ustupovanie investorov dodávateľom stavieb a je pre investorov a spoločnosť už neúnosný a kontraproduktívny. V konečnom dôsledku to dodávateľ stavby takmer vždy považuje za slabosť, ktorú prirodzene môže využiť a zvyčajne aj využije," upozornil Pauer.
Poškodený podľa neho zostane tak či tak investor a v prípade verejnej zákazky aj daňový poplatník.
"Je nevyhnutné principiálne zmeniť systém verejného obstarávania a uskutočňovania stavebných diel, pretože každá stavba je výnimočným atypickým dielom vykonávaným vždy na inom mieste za iných miestnych podmienok a požiadaviek," povedal Pauer.
"Dodávateľ stavby by mal mať pred prihlásením sa do obstarávania aspoň dva roky najmenej 40 - 50 percentami vlastnej živej a technickej výrobnej kapacity na predmet obstarávania a nielen zvučné mená dočasných špecialistov," uviedol s tým, že potrebné sú aj ďalšie významné zmeny v oblasti záruky odbornosti na stavbách, komplexnej zodpovednosti generálneho dodávateľa k jeho poddodávateľom a k investorovi.
Projekty, ktoré zákon nepozná
Pred samotným zámerom a vyhlásením obstarávania stavby považuje šéf stavebnej komory za potrebné zabudnúť na projekty pre stavebné povolenie, ktoré stavebný zákon vôbec nepozná, ale napriek tomu ho všetky stavebné úrady akceptujú a firmy podľa neho stavajú.
"Je nevyhnutné, aby sa investori a projektanti riadili stavebným zákonom a vyhotovovali projekty pre vykonanie stavby a nie iný, technicky nedoriešený a lacnejší, ktorý zákon nepozná," tvrdí Pauer.
Vo verejnom záujme je podľa neho tiež potrebné zaviesť zákonom ustanovenú kontrolu všetkých projektov stavieb, aj drobných, kde sa budú pohybovať živé bytosti.
Prezident stavebnej komory si myslí, že hoci neexistuje zákonom upravené odstupňovanie projektovej dokumentácie stavieb, projektanti musia pripraviť projekty podľa stále platného stavebného zákona v plnohodnotnom rozsahu umožňujúcom stavebnej firme technicky vykonať kvalitnú a bezpečnú stavbu. Stavebná firma so svojim stavbyvedúcim je počas prípravy prác povinná prekontrolovať projekt a poukázať na prípadné chyby.
"Stavebná firma sa nemôže po začatí výstavby sťažovať na chyby alebo nedostatky v projekte, ktoré mohla odhaliť počas svojej prípravy výstavby," dodal Pauer.
Reakcie na tunel Višňové:
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek sa stavbe úseku D1 s tunelom Višňové venuje intenzívne od svojho nástupu a rieši problémy, ktoré zdedil po svojich predchodcoch. "Už na jeseň pri prerazení tunela upozorňoval na fakt, že úsek mešká a na stavbe sú problémy, ktoré zhotoviteľ nedokázal adekvátne vysvetliť. Preto bol vydaný pokyn, aby NDS robila všetky kroky, ktoré povedú k zintenzívneniu výstavby," informovalo ministerstvo dopravy agentúru SITA.
"Práve preto, aby do budúcna nedochádzalo k podobným problémom, NDS pripravila a postupne zavádza do praxe nové vyhodnocovanie ponúk pri verejnom obstarávaní, kde by jediným kritériom nebola najnižšia cena, ale viacero kritérií ako kvalita tímu odborníkov a ďalšie," dodal rezort dopravy.
Hnutie OĽaNO minulý týždeň upozornilo, že práce na stavbe tunela Višňové sa môžu úplne zastaviť. Zo stavby sa má totiž stiahnuť hlavný člen konzorcia, ktorý stavia tunel, talianska spoločnosť Salini Impregilo. Jej partnerom je spoločnosť Dúha, a. s., podnikateľa Miroslava Remetu.
Poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz pripustil, že výstavba tunela Višňové by sa mohla úplne utlmiť. Začalo sa podľa neho s prepúšťaním zamestnancov na stavbe tunela. "Vyhodili už viac ako 70 ľudí a postupne má prísť o prácu ďalších vyše 160 ľudí," povedal Marosz.
Úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (tunel Višňové bude dlhý 7,5 km) mal byť pôvodne hotový koncom roka 2019, pre výrazné meškanie prác však môže byť odovzdaný najskôr v roku 2020. Vo výstavbe je od leta 2014 a zhotoviteľ sa ho zaviazal vybudovať za zmluvnú cenu 409, 8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 milióna eur vrátane DPH).
"NDS robí všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020, následne by sa spustila skúšobná prevádzka. Koncom tohto roka uplynie míľnik č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie," zareagovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. NDS je znepokojená postupom zhotoviteľa, pokiaľ ide o prepúšťanie zamestnancov, nemá však možnosť zasahovať do pracovno-právnych vzťahov súkromných subjektov.
NDS opakovane vyslovovala nespokojnosť s činnosťou zhotoviteľa pre nedodržiavanie harmonogramu výstavby. Tvrdí, že doteraz uplatnila všetky zmluvné sankcie voči zhotoviteľovi, ktoré zmluva umožňuje a spolu s rezortom dopravy zriadila už pred dvomi rokmi špeciálnu pracovnú skupinu pre túto stavbu. "Dlhodobým problémom je, že zhotoviteľ neplní stanovené úlohy a ignoruje dohodnuté termíny. Zhotoviteľ požadoval od NDS doplatenie 50 miliónov eur, neskôr túto požiadavku zvyšoval," uviedla Michalová.
NDS uhrádza všetky svoje záväzky riadne a načas, môže však uhrádzať iba riadne vykonané práce podľa zmluvy a potvrdené nezávislým stavebným dozorom. "Zhotoviteľ požiadavky na mimoriadne finančné plnenie nikdy nedoložil akýmikoľvek relevantnými dokladmi, išlo iba o formu deklarácie budúcich nárokov," dodala Michalová.