SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

INEKO upozorňuje, že výstavba D1 pri Žiline sa môže predĺžiť o tri roky

INEKO predpokladá, že diaľničný úsek s tunelom dokončia až v roku 2022.

Tunel Višňové.Tunel Višňové. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Výstavba problematického úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa môže predĺžiť o tri roky. Namiesto konca roku 2019 by mala byť dokončená až v roku 2022.

Predpokladá to Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) v súvislosti podľa neho s veľmi zlým riadením stavby, s výrazne narastajúcim meškaním a odsúvaním termínu dokončenia akútne potrebného úseku.

"Zlým riadením stavby spôsobená vysoká strata zhotoviteľa a jeho problémy s platením prác dodávateľov v ostatnom období zvyšujú hrozbu scenára, že NDS (Národná diaľničná spoločnosť) bude musieť na dokončenie stavby hľadať iného zhotoviteľa, čo môže zdržanie ďalej zväčšiť," informuje INEKO pri uvedenom úseku D1 na svojom portáli o diaľniciach a rýchlostných cestách cesty.ineko.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Taliani stavbu možno nedokončia

Zhotoviteľom stavby D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra s tunelom Višňové (7,5 km) je združenie na čele s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo (podiel 75 percent v združení), jej partnerom je spoločnosť Dúha, a. s., podnikateľa Miroslava Remetu (podiel 25 percent).

Prečítajte si tiež: Na meškanie tunela Višňové som upozorňoval už na jeseň, vraví Érsek Čítajte 

Taliani, zodpovední za stavbu tunela, by podľa informácií hnutia OĽaNO mali zo združenia a stavby odstúpiť. Prepustiť už mali vyše 70 zamestnancov na stavbe tunela a uvoľniť majú ďalších viac ako 160, čo by mohlo utlmiť práce na stavbe tunela.

Pôvodným víťazom tendra na výstavbu úseku D1 s tunelom Višňové bolo v závere roku 2012 združenie spoločností Skanska a Strabag. Ponuka tohto združenia bola podľa INEKO podložená výrazne optimalizovaným technickým riešením.

SkryťVypnúť reklamu

"Toto združenie malo veľmi dobré predpoklady stavbu zvládnuť v zmluvnom termíne. Ak by došlo k podpisu zmluvy, kľúčový chýbajúci úsek D1 s tunelom Višňové mohol byť dokončený v druhom polroku 2018," tvrdí INEKO.

"Námietka v tendri druhého Doprastavu a následne aj aktívna snaha zainteresovaných v NDS dodatočne vylúčiť najnižšiu ponuku spôsobila v rokoch 2013 a 2014 premrhanie až jeden a pol roka. Nakoniec NDS v júni 2014 podpísala zmluvu so spoločnosťami s podstatne horšou reputáciou (Salini Impregilo a Dúha finančníka Remetu), ktorých ponuka bola v tendri až tretia," dodáva INEKO.

Meškanie s výstavbou

NDS v tendri vylúčila dve najnižšie ponuky na základe rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Zákazku zadala združeniu v zložení Salini Impregilo a Dúha za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) a lehotou výstavby do konca roka 2019.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničiari tvrdia že robia všetko pre to, aby zhotoviteľ minimalizoval meškanie a úsek stavebne ukončil do konca roka 2020, následne by sa spustila skúšobná prevádzka.

Koncom tohto roka uplynie míľnik č. 3, ktorý vyhodnotí nezávislý stavebný dozor a v prípade, že nebude splnený, NDS bude oprávnená udeliť ďalšiu výraznú sankciu za omeškanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (2. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 075
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 776
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 385
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 237
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 081
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 802
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 308
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 3 203

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 998
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 866
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 820
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 280
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 478
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 362
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


22 h
Kultúrne stredisko.

Financovanie bude prebiehať z plánu obnovy.


TASR 22 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 998
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 866
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 820
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 280
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 478
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 362
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu