SME

Érsek prespávanie kamionistov v kabínach nepresadil

Rada ministrov prijala pozíciu ku kľúčovej reforme cestnej dopravy.

Minister dopravy Árpád Érsek z Most-Hídu.Minister dopravy Árpád Érsek z Most-Hídu. (Zdroj: SME - MARKO ERD)

BRUSEL. Ministri dopravy z krajín Európskej únie v Bruseli dohodli podmienky pre vodičov a cestných dopravcov.

Slovensko je spokojné s dohodou o kabotáži, ale nepodarilo sa mu presadiť možnosť prespávania kamionistov v kabínach svojich vozidiel.

Uviedol to minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) po skončení pondelňajšieho zasadnutia Rady EÚ pre dopravu v Bruseli.

Rada ministrov prijala pozíciu (všeobecný prístup) ku kľúčovej reforme sektora cestnej dopravy, ktorá má za cieľ dosiahnuť lepšie pracovné podmienky vodičov, ustanoviť osobitné pravidlá pre vysielanie vodičov v medzinárodnej doprave a prístup na trh v oblasti nákladnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Prehľadnejšia preprava, jasné doklady

Cieľom reformy, ktorú navrhla Európska komisia v júni 2017, je zabezpečiť rovnováhu medzi primeranými pracovnými podmienkami pre vodičov a slobodou poskytovania cezhraničných služieb pre prevádzkovateľov.

Reforma má za cieľ spriehľadniť sektor prepravy tovarov a ukončiť rozdielne vnútroštátne interpretácie pravidiel.

"Pre vodičov je aj dobrá správa, že pri kontrolách budú predkladať iba dokumenty podľa fixného zoznamu. Členské krajiny nebudú môcť dopĺňať tento zoznam ich vlastnými zákonmi," priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Jedným z kľúčových prvkov na zlepšenie presadzovania práva je spoľahlivý spôsob registrácie, kedy a kde vozidlo prekročilo hranicu, a lokalizovať činnosti nakladania a vykladania.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá verzia inteligentného tachografu to urobí automaticky. Všetky vozidlá vykonávajúce medzinárodnú dopravu by museli byť vybavené týmto zariadením do konca roka 2024.

Ostáva súčasné pravidlo

Pokiaľ ide o kabotáž (operácie dopravných spoločností vykonávané na vnútroštátnom trhu mimo ich vlastnej krajiny), Rada EÚ zachovala súčasné pravidlo, ktoré umožňuje maximálne tri operácie za 7 dní.

Minister Érsek to považuje za dobrú správu pre slovenských kamionistov, lebo podľa jeho slov kamionista, ktorý odišiel z Bratislavy do Francúzska, stihne ešte pred návratom domov aj dvakrát naložiť a vyložiť tovar.

"Dosiahli sme to, čo chceli naši kamionisti - že nebudú vylúčení z podnikania v iných členských štátoch. To je pre nás podstatná vec," opísal situáciu.

SkryťVypnúť reklamu

"Ale nepodarilo sa dosiahnuť, aby kamionisti mohli prespávať v kabíne. O tom ešte budú ďalšie rokovania. Treba zosúladiť názory, zatiaľ nie je kompromis v tejto otázke," skonštatoval Érsek.

Podľa dokumentu Rady EÚ dopravca by mal organizovať pracovné plány vodičov takým spôsobom, aby sa mohli vrátiť domov aspoň raz za štyri týždne - alebo ak sa vodič rozhodne vziať dva týždne odpočinok po troch týždňoch na ceste. A aby sa zabezpečili primerané pracovné podmienky pre vodičov, pravidelný týždenný odpočinok sa musí stráviť mimo kabíny.

Navrhnutá reforma objasňuje, ako môžu profesionálni vodiči využívať zásadu rovnakej odmeny za rovnakú prácu na tom istom mieste. Všeobecným pravidlom by bolo, že ak je operácia organizovaná takým spôsobom, že súvislosť medzi prácou vodiča a krajinou usadenia zostáva neporušená, vodič by mal byť vylúčený z pravidiel účtovania.

SkryťVypnúť reklamu

Ani dvojstranné operácie, ani tranzit

To znamená, že dvojstranné dopravné operácie sú výslovne vylúčené. Na ceste do cieľovej krajiny a na spiatočnej ceste je povolená jedna ďalšia činnosť nakládky alebo vykládky v oboch smeroch bez toho, aby spadala pod režim vyslania, alebo žiadna na ceste von a až dve pri návrate.

Tranzit je tiež vylúčený. Pre všetky ostatné druhy operácií vrátane kabotáže by sa úplný režim účtovania uplatňoval od prvého dňa operácie.

"Nie som celkom stotožnený s formuláciou, ktorá vyšla z Rady, a predpokladám, že ešte budú nejaké zmeny. Som však rád, že sme vybojovali aspoň niektoré priority pre našich kamionistov," uviedol Érsek.

Pozície, na ktorých sa v pondelok dohodli ministri dopravy EÚ, vytvorili mandát pre rokovania s Európskym parlamentom s cieľom dosiahnuť dohodu o konečných textoch reformy zo sektora cestnej dopravy.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 894
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 309
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 973
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 812
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 289
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 687
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 520
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 301
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 928
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 922
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 117
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 769
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 176
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 507
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 364
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 556
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dôvodom bola aj deeskalácia napätia v obchodných vzťahoch medzi USA a Čínou.


TASR 1
Ilustračné foto.

Medzi desiatkou najziskovejších spoločností na svete kótovaných na burze nie je žiadna z Európy.


TASR
Ilustračné foto.

K rozvoju prispieva najmä expanzia platforiem ako Shein, Alibaba alebo Temu.


TASR
Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 928
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 922
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 117
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 769
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 176
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 507
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 364
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 556
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu