BRATISLAVA. Elektromobilita prežíva v Európskej únii veľký boom. Po európskych cestách jazdí v súčasnosti asi 1,3 milióna elektrických aut.
K dispozícii majú 150-tisíc nabíjacích staníc, pričom do konca roku 2020 by ich malo byť až 800-tisíc. Slovensko ako automobilovú veľmoc tento trend nateraz obchádza, čo môže negatívne pocítiť o 10-15 rokov.
V diskusnej relácii na Tablet.TV to povedal Peter Ševce zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.
Pritiahnuť výrobu na Slovensko

"Z hľadiska výroby nás zatiaľ elektromobilita dosť obchádza. Potrebujeme však priťahovať aj výrobu v tomto segmente, subdodávateľov i výrobné programy automobiliek, ktorú sú u nás etablované. Máme veľkú konkurenciu v Maďarsku, kde aj skončila investícia BMW zameraná na elektromobily. Je tam výroba nabíjačiek, batérií a aj testovacie centrum autonómnych áut. V tomto smere sú ďalej ako my," upozornil Ševce.
Na Slovensku jazdí necelých 2000 áut na elektrický alebo hybridný pohon, ktoré majú k dispozícii sieť 150 nabíjačiek.
Akčný plán pre podporu a rozvoj elektromobility na Slovensku, ktorý pripravilo Ministerstvo hospodárstva, počíta do roku 2030 s počtom 35-tisíc elektromobilov. Ševce akčný plán víta, no považuje ho za málo ambiciózny.
"Dôležité je, že sú tam vyčlenené financie na podporu nákupu elektromobilov. Transparentná, stabilná podpora je na začiatku a na rozbeh trhu alfa omega pre elektromobilitu. Bez toho nemožno čakať, že si ľudia sami od seba začnú kupovať elektromobily. Väčšina krajín EÚ má zavedenú takúto formu podpory. U nás by mala trvať aspoň 3-4 roky," konštatoval Ševce.
Plánujú obnoviť podporu na elektromobil
Podpora 5000 eur na elektromobil fungovala do konca júna a od budúceho roka by sa mala obnoviť.
Od budúceho roku chce ministerstvo spustiť napríklad aj dotáciu elektronabíjacích staníc pre verejných sektor. Ševce považuje podporu infraštruktúry za dôležitú a rovnako by mala trvať dlhšie obdobie.
"Slovensko musí byť viac pokryté nabíjacími stanicami, musí to byť proporčnejšie a zahŕňať nielen diaľnice, rýchlostné cesty, krajské mestá, ale aj okresné mestá," dodal Ševce s tým, že rozvoj elektromobility by sa mal cieliť na určité segmenty, kde sa dajú naplniť jej ciele súvisiace so znižovaním emisií.
Taxíky a autobusy
"Napríklad taxislužby sú ideálny segment, ktorý by mal tlačený čím ďalej, tým viac do elektromobility, aby boli šetrnejšie k životnému prostrediu. To, čo iné auto najazdí za rok, taxislužba najazdí za mesiac. Tam je priestor aj na väčšiu dotáciu. Rovnako verejná doprava je z hľadiska elektromobility top priorita," doplnil Ševce.
Medzi 16 opatreniami akčného plánu pre podporu a rozvoj elektromobility patrí aj to, že autá s takýmto pohonom budú mať farebne odlíšenú ŠPZ, alebo budú mať právo jazdiť v autobusovom pruhu či právo vstúpiť do nízkoemisnej zóny.