SME

Taxíky a autobusy treba tlačiť do elektromobility, hovorí Ševce

To, čo iné auto najazdí za rok, taxislužba najazdí za mesiac.

ilustračné fotoilustračné foto (Zdroj: SME-JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Elektromobilita prežíva v Európskej únii veľký boom. Po európskych cestách jazdí v súčasnosti asi 1,3 milióna elektrických aut.

K dispozícii majú 150-tisíc nabíjacích staníc, pričom do konca roku 2020 by ich malo byť až 800-tisíc. Slovensko ako automobilovú veľmoc tento trend nateraz obchádza, čo môže negatívne pocítiť o 10-15 rokov.

V diskusnej relácii na Tablet.TV to povedal Peter Ševce zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu.

Pritiahnuť výrobu na Slovensko

Prečítajte si tiež: Volkswagen skončí so spaľovacími motormi, ohlásil elektrovek Čítajte 

"Z hľadiska výroby nás zatiaľ elektromobilita dosť obchádza. Potrebujeme však priťahovať aj výrobu v tomto segmente, subdodávateľov i výrobné programy automobiliek, ktorú sú u nás etablované. Máme veľkú konkurenciu v Maďarsku, kde aj skončila investícia BMW zameraná na elektromobily. Je tam výroba nabíjačiek, batérií a aj testovacie centrum autonómnych áut. V tomto smere sú ďalej ako my," upozornil Ševce.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku jazdí necelých 2000 áut na elektrický alebo hybridný pohon, ktoré majú k dispozícii sieť 150 nabíjačiek.

Akčný plán pre podporu a rozvoj elektromobility na Slovensku, ktorý pripravilo Ministerstvo hospodárstva, počíta do roku 2030 s počtom 35-tisíc elektromobilov. Ševce akčný plán víta, no považuje ho za málo ambiciózny.

"Dôležité je, že sú tam vyčlenené financie na podporu nákupu elektromobilov. Transparentná, stabilná podpora je na začiatku a na rozbeh trhu alfa omega pre elektromobilitu. Bez toho nemožno čakať, že si ľudia sami od seba začnú kupovať elektromobily. Väčšina krajín EÚ má zavedenú takúto formu podpory. U nás by mala trvať aspoň 3-4 roky," konštatoval Ševce.

Plánujú obnoviť podporu na elektromobil

Podpora 5000 eur na elektromobil fungovala do konca júna a od budúceho roka by sa mala obnoviť.

SkryťVypnúť reklamu

Od budúceho roku chce ministerstvo spustiť napríklad aj dotáciu elektronabíjacích staníc pre verejných sektor. Ševce považuje podporu infraštruktúry za dôležitú a rovnako by mala trvať dlhšie obdobie.

"Slovensko musí byť viac pokryté nabíjacími stanicami, musí to byť proporčnejšie a zahŕňať nielen diaľnice, rýchlostné cesty, krajské mestá, ale aj okresné mestá," dodal Ševce s tým, že rozvoj elektromobility by sa mal cieliť na určité segmenty, kde sa dajú naplniť jej ciele súvisiace so znižovaním emisií.

Taxíky a autobusy

"Napríklad taxislužby sú ideálny segment, ktorý by mal tlačený čím ďalej, tým viac do elektromobility, aby boli šetrnejšie k životnému prostrediu. To, čo iné auto najazdí za rok, taxislužba najazdí za mesiac. Tam je priestor aj na väčšiu dotáciu. Rovnako verejná doprava je z hľadiska elektromobility top priorita," doplnil Ševce.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi 16 opatreniami akčného plánu pre podporu a rozvoj elektromobility patrí aj to, že autá s takýmto pohonom budú mať farebne odlíšenú ŠPZ, alebo budú mať právo jazdiť v autobusovom pruhu či právo vstúpiť do nízkoemisnej zóny.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  4. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  5. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  3. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  4. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  5. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 678
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 017
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 921
  4. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 284
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 856
  6. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 184
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 143
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 2 893
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Požiar v Národnom parku Saské Švajčiarsko.

Na financie proti požiarom sa pozreli audítori. Nezistili presnú sumu.


TASR

Závod bude mať počiatočnú výrobnú kapacitu štyri milióny hektolitrov.


TASR
Ilustračné foto

V Kazachstane sa má stavať prvá jadrová elektráreň.


TASR 1
Protestujúca s transparentom počas akcie proti Tesle v Paríži 9. marca 2025.

Predaj amerického výrobcu elektromobilov v Európe sa prepadol.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 218
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 681
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 14 238
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 12 920
  5. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 584
  6. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 851
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 609
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 8 302
  1. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  2. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  3. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  4. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  7. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  8. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
SkryťZatvoriť reklamu