Umelá inteligencia už vstupuje do bankovníctva. Stroje sa učia komunikovať a nahradiť človeka pri niektorých rutinných procesoch. Nie je to v rozpore so základným princípom, ktorým je dôvera?
Ešte komplikovanejšie je to pri investovaní. Vo svete už vznikajú firmy, ktoré sa snažia algoritmizovať procesy, ktoré by mal s klientom robiť poradca. Napríklad posudzovať jeho finančnú situáciu, vyhodnocovať rizikový profil.
Systémy už dokážu navrhovať riešenia, ktoré môžu vyhovovať až 80 percentám ľudí. Stále sú však v procesoch jemné nuansy, ktoré dokáže zohľadniť len človek.
Napísanie programu, ktorý by riešil komplexne všetky situácie, by zabralo veľa času. Počítače v prvej fáze budú poradcom pomáhať, najmä aby investora lepšie spoznali. Rozhodovať budú napokon ešte dlho ľudia.
Koľko peňazí musí mať človek, aby bol ako investor zaujímavý?
Začína to od nejakých stotisíc eur. Je to veľmi individuálne, niektorí ľudia si najprv chcú vyskúšať, ako to funguje.
Máme, samozrejme, aj produkty, možnosti, ako investovať nižšie sumy. Vieme s investorom rásť. Je skupina ľudí, ktorí majú potenciál a po nejakom čase aj peniaze.
Maroš Ďurik (43)
Investičnému poradenstvu a produktovému manažmentu sa venuje takmer dvadsať rokov. Je absolventom Ekonomickej fakulty Technickej univerzity v Košiciach so zameraním na financie, bankovníctvo a investovanie.
Od roku 1996 pôsobil v skupine J&T. V rokoch 2000 až 2004 pracoval na manažérskych pozíciách v Tatra Asset Managemente.
V rokoch 2005 až 2008 bol výkonným riaditeľom spoločnosti Across Wealth Management a následne v rokoch 2008 až 2011 pracoval v investičnej skupine Slovintegra ako finančný riaditeľ.
V skupine Across Private Investments opakovane pôsobí od roku 2014. V súčasnosti je jej generálnym riaditeľom a partnerom.
V roku 2018 bol zvolený za člena Dozornej rady Garančného fondu investícií. Žije v Bratislave, je slobodný.
Neplatí teda, že čím viac peňazí, tým je investor zaujímavejší?
Platí aj neplatí. Keď má investor viac peňazí, má aj viac možností. Prinajmenšom v tom zmysle, že väčšia suma umožňuje vytvoriť portfólio, teda akýsi súbor investícií. Platí však jednoznačne, že väčšie súbory možno lepšie chrániť pred rizikom.
Akí ľudia využívajú vaše služby?
Sú to rôznorodé skupiny ľudí. Ich spoločným znakom je úspech v biznise alebo v iných oblastiach. Majú viac peňazí, ako je v populácii bežné.
Dá sa úspech merať peniazmi?
Peniaze sú len jedným z kritérií úspechu. Jedným, ale nie jediným. Trochu zovšeobecnene možno hovoriť o vrcholových manažéroch, majiteľoch firiem.
Sú medzi nimi aj ľudia, ktorí predali firmy, majú peniaze a hľadajú možnosti, ako ich zhodnotiť, ako fungovať v čase, keď už nemajú aktívne príjmy.
Možno dať znak rovnosti medzi peniaze a šťastie? Hovorí sa, že lepšie je byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý.