PRAHA. Nové vedenie Prahy sa nebráni spolupráci so súkromným sektorom pri rozvoji okolia staníc plánovanej linky metra D, na projekt predchádzajúcej rady o spolupráci so spoločnosťou Penta však nadväzovať nemieni.
V rozhovore s ČTK to uviedol námestník primátora pre dopravu Adam Scheinherr.
Okolie nových staníc
Pri príprave spolupráce teraz podľa neho nebude prioritou rýchlejší výkup pozemkov, ktorým argumentovalo predchádzajúce vedenie, ale v prvom rade rozvoj okolia staníc.

Podľa Scheinherra je v poriadku, aby mesto zabezpečilo lepší rozvoj nových staníc metra tak, aby okolo nich cestujúci pri výstupe z MHD našli aj ďalšie služby.
"Takže naším cieľom je do budúcnosti spolupracovať s privátnym sektorom," uviedol námestník.
Dodal, že mesto musí zabezpečiť dobrú nadväznosť na MHD, cyklotrasy alebo automobilovú dopravu prostredníctvom záchytných P + R parkovísk.
Uprostred obchodného centra
Na ostatné služby je podľa neho vhodná práve spolupráca so súkromným sektorom, ale v rozumných medziach, aby cestujúci z metra nevystúpili uprostred obchodného centra.
To je prípad, ktorý by podľa námestníka mohol nastať v situácii, kedy by mesto nadviazalo spoluprácu so skupinou Penta.
Podľa pôvodného plánu mala mať spoločnosť v spoločnom podniku väčšinový podiel 51 percent.
Uvádzaným dôvodom bol fakt, že by tak podnik mohol pristupovať k výkupu stoviek nutných pozemkov ako súkromná firma a nemusel by dodržiavať pravidlá verejných subjektov, ktorými je viazaný magistrát aj dopravný podnik.
Podľa kritikov navrhované usporiadanie nebolo dostatočne transparentné a nezaručilo, že Praha z podniku nevyjde so stratou, čo vedenie dopravného podniku aj Penta odmietli.
Začnú od nuly
Podľa Scheinherra plánuje existujúce vedenie mesta pôvodný projekt úplne opustiť a začať znova. Zatiaľ tak nie je jasné, na akom formáte by spolupráca so sukromníkom mala fungovať.
Na rozdiel od predchádzajúceho plánu však už nebudú hlavným cieľom výkupy pozemkov, ale kvalitný rozvoj staníc, povedal námestník. Výkupy podľa neho mesto zvláda samo.
Nová rada minulý týždeň na svojom zasadnutí obmenila dozornú radu dopravného podniku a špekuluje sa aj o výmenách v jeho manažmente.
Vlaky budú jazdiť bez vodiča
Metro D má odľahčiť trasu C a prepojiť sídlisko na juhu Prahy s centrom. V prvej fáze výstavby má vzniknúť úsek Pankrác - Olbrachtova. Následne bude stavba predĺžená do plánovanej zastávky Nové Dvory a potom do konečnej Depo Písnice.
Okrem úseku z Pankráca do Písnice má viesť metro D tiež z Pankráca na Námestie mieru.
Na novej linke budú jazdiť vlaky bez vodiča.