Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Loď Noe je pre nich ako člen rodiny. Podnikaniu na Baťovom kanáli sa darí

Manželov Šulcovcov pozná každý.

(Zdroj: Klaudia Lászlóová)

Prieplav má 52 kilometrov, z toho tretina je umelá, zvyšok vedie riekou Moravou.

O jeho vznik sa zaslúžil podnikateľ Tomáš Baťa, ktorý sa rozhodol spolufinancovať reguláciu toku Moravy, aby získal možnosť spojiť lacnou vodnou cestou rodinné bane na lignit s továrňami spoločnosti Baťa v Otrokoviciach.

V roku 1936 sa oceľové lode naložené 150 tonami uhlia prvýkrát pohli po vode do svojho cieľa. „V umelej časti kanála sa pohybovali tak, že ich ťahali kone. Po Morave ich už ťahal remorkér,“ rozpráva Jana Šulcová príbeh Baťovho kanála.

Keďže ponad neho vedie 23 mostov, ukazuje nám pod jedným z nich miesto, kadiaľ prechádzali kone, aby ich nemuseli zakaždým prepriahať. Konské ochodze teraz využívajú cyklisti.

Medzi rekreantmi

Lenže firma Baťa kanál projektovala pre seba a okrem deviatich lodí na prepravu uhlia sa nepočítalo s ďalšou premávkou.

„Tento rok počas sezóny bolo na kanáli naraz 96 lodí, čo je letný rekord. Plávali po ňom doslova jedna za druhou,“ prechádza J. Šulcová do súčasnosti.

Povolená rýchlosť je osem kilometrov za hodinu, ale loď Noe manželov Šulcovcov, ktorou sa plavíme, veselo predbiehajú iné lode, člny i hausbóty. Vodná polícia tu nie je.

J. Šulcová si s nimi síce zakaždým srdečne vymení vodácky pozdrav „ahoj“, nám však dodáva: „Vidíte tie vlny? To ani spevnené brehy nevydržia. A spevnenie iba 1,5 kilometra brehov stálo 17 miliónov českých korún (560-tisíc eur)!“

Požičovní lodí je na Baťovom kanáli dnes veľa a prakticky každý sa môže stať kapitánom. „Stačí, ak prídete na školenie deň pred plavbou,“ vysvetľuje J. Šulcová.

Počkáme, kým nás v plavebnej komore vo Vnorovoch neďaleko Veselia nad Moravou napúšťaná voda nadvihne – a tešíme sa na studené pivo, ktoré nám počas čakania podávajú z brehu. Aj bufet Maják na brehu prevádzkujú Šulcovci.

Hoci v lodnom bare majú občerstvenie, pivo je najlepšie z tanku, čerstvo natočené. Loď strávi v plavebnej komore okolo 15 minút – v závislosti od premávky aj viac. Bufet stojí pri domčeku, ktorý dal Baťa postaviť pre správcu plavebnej komory.

Dnes v ňom bývajú Šulcovci spolu s desaťročným synom Jendom. Aj keď majú na starosti premávku v tejto plavebnej komore, ktorých je spolu 13, nemajú s tým prácu, všetko je už automatika.

Rodina lodivodov

Jan Šulc, ktorý stojí v miestnosti kormidelníka v zadnej časti lode, sprevádza výletníkov po rekreačnom kanáli od roku 1997.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5NE5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5NE5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 123
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 095
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 190
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 593
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 629
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 191
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 349
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 069
  9. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 030
  10. Kam na výlet so svojimi známymi 8 889

Hlavné správy zo Sme.sk

Mobilná aplikácia.

Marketér: Deti v predvolebnom spote Smeru? Je to za hranou

Ako by mali komunikovať štátne inštitúcie a darí sa to polícii?

Róbert Slovák v relácii Rozhovory ZKH.
Meniareň elektrického napätia v bratislavskej mestskej časti Dúbravka.
Stĺpček Petra Tkačenka

Johnson urobil službu nám všetkým

Konečne sa uzavrie aspoň jedna kapitola dlhého príbehu brexitu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.

Ako variť z buriny z betónovej džungle? Dizajnér to vie

Mrlík ako špenát, trebuľka ako korenie, lopúch ako čaj.

Ako s rekreačným poukazom do kúpeľov? Benefit sa uchytil

Zariadenia vystavujú doklady väčšine klientov.