SME

Štát sa v ZSSK zabetónuje až do roku 2035, obáva sa SaS

Érsek sľubuje skutočné súťaže na prevádzku osobnej vlakovej dopravy.

ilustračné fotoilustračné foto (Zdroj: SME – Marko Erd)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby chce uzavrieť so Železničnou spoločnosťou Slovensko novú zmluvu o prevádzke osobnej dopravy vo verejnom záujme. Bude platiť od 1. januára 2021 a trvať desať rokov. Súčasná desaťročná zmluva od 1. januára 2011 platí do konca roku 2020.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal podľa opozičného poslanca SaS Miroslava Ivana vysvetliť, čo myslí tým, keď chce predĺžiť zmluvu o ďalších desať rokov. Podľa Ivana je totiž možné túto zmluvu predĺžiť iba o päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vlaky budú jazdiť po novom, cesta medzi Bratislavou a Košicami sa skráti Čítajte 

V súčasnosti si podľa poslanca štát prostredníctvom rezortu dopravy objednáva od ZSSK výkony v podobe prevádzkovania vlakov v objeme viac ako 31 milióna vlakokilometrov.

To znamená približne 97 percent všetkých výkonov, ktoré si štát objednáva. Zvyšné tri percentá predstavujú podľa Ivana výkony, ktoré má rezort zazmluvnené so spoločnosťou RegioJet na trase medzi Bratislavou a Komárnom.

Tento monopol mal podľa Ivana na základe existujúcej zmluvy fungovať do konca roka 2020, s možnosťou predĺženia o päť rokov.

Nová zmluva

Domnieva sa preto, že ministerstvo dopravy nechce predĺžiť so ZSSK pôvodnú zmluvu, ale že chce s firmou uzatvoriť novú zmluvu.

To je možné na obdobie 15 rokov. "A chce to urobiť preto, lebo nariadenie EÚ hovorí, že po dátume 3. december 2019 už nie je možné takéto zmluvy uzatvárať priamym zadaním, ale verejnou súťažou," dodal Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ministerstvo podpíše so ZSSK novú zmluvu v roku 2019 pred 3. decembrom, tak podľa poslanca zabetónuje monopol ZSSK na Slovensku do roku 2035.

Súkromný sektor na koľajniciach chýba

"Žiadame teda ministra dopravy Árpáda Érseka, aby vysvetlil, čo tým myslí, keď povie, že chce predĺžiť zmluvu o desať rokov so ZSSK, keď ju nemôže predĺžiť o desať rokov. A ak chce uzavrieť novú zmluvu, nech to otvorene povie občanom Slovenska. Nech im otvorene povie, čo ich tu bude čakať ďalších 15 rokov," opísal Ivan.

Minister by mal tiež podľa jeho slov vysvetliť, prečo doteraz nepustil na slovenské koľajnice súkromný sektor, keď sám niekoľkokrát v minulosti hovoril, že len konkurencia môže zlepšiť kvalitu služieb pri cestovaní.

Érsek sľubuje súťaže

"V zmluve bude uvedená podmienka odobratia výkonu zo zmluvy, ak bude daná trať zaradená do súťaže, rovnako ako to bolo možné urobiť aj doteraz a je alarmujúce, že opozícia o takto závažnom fakte vyslovene klame," informovala v stredu hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká v reakcii na tlačovú besedu SaS.

Arpád Érsek podľa rezortu dopravy ako prvý minister v histórii Slovenska uskutoční skutočné súťaže na prevádzku osobnej vlakovej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Uskutočnia sa v roku 2019 postupne na troch tratiach Žilina - Rajec, Košice - Moldava nad Bodvou a Bratislava - Komárno.

"Práve skúsenosti z prvých súťaží pomôžu Slovensku do budúcna rozhodnúť, aký rozsah sme schopní zvládnuť v jednom roku a aké balíky tratí má zmysel súťažiť ako jeden celok, aby zlepšovanie služieb pocítili predovšetkým cestujúci. Kým bude možné vyhodnotiť skúsenosti z liberalizácie prvých liniek, štát využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním," uviedla Ducká.

Rezort dopravy tvrdí, že opozícia sa nepravdivými informáciami snaží spolitizovať odbornú tému, o ktorej transparentne informoval verejnosť už v septembri.

"Je prekvapujúce, že o týchto európskych predpisoch, ktoré bežne využívajú aj v okolitých štátoch, opozícia nevie a dokonca zavádza médiá a verejnosť, že je to nelegálne," dodala Ducká.

SkryťVypnúť reklamu

Tak isto je podľa nej úplne nepravdivé tvrdenie, že na základe súčasných krokov ministerstva dopravy sa nebude dať pokračovať v liberalizácií.

Doprava

Pre rekonštrukciu mosta v časti Podsuchá v okrese Ružomberok je premávka vedená v jednom jazdnom pruhu a striedavo riadená svetelnou signalizáciou.


TASR

Cieľom je lepšia plynulosť a bezpečnosť.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 19 523
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 465
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 8 810
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 554
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 632
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 401
  7. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 6 390
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Spotrebiteľom sa nečakane zhoršila nálada.


TASR 1
Ilustračné foto.

Trump zaviedol clá na dovoz áut zo zahraničia vo výše 25 percent.


TASR
Ilustračné foto.

Vymedzené úseky využilo v máji vyše 2-tisíc vozidiel denne.


TASR 1
Americká centrálna banka Fed.

Waller neočakáva, že clá spôsobia výrazné zrýchlenie inflácie.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 384
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 224
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 9 969
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 077
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 362
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 168
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 5 468
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 4 262
  1. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  5. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  6. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  7. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  8. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
SkryťZatvoriť reklamu