BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby chce uzavrieť so Železničnou spoločnosťou Slovensko novú zmluvu o prevádzke osobnej dopravy vo verejnom záujme. Bude platiť od 1. januára 2021 a trvať desať rokov. Súčasná desaťročná zmluva od 1. januára 2011 platí do konca roku 2020.
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal podľa opozičného poslanca SaS Miroslava Ivana vysvetliť, čo myslí tým, keď chce predĺžiť zmluvu o ďalších desať rokov. Podľa Ivana je totiž možné túto zmluvu predĺžiť iba o päť rokov.

V súčasnosti si podľa poslanca štát prostredníctvom rezortu dopravy objednáva od ZSSK výkony v podobe prevádzkovania vlakov v objeme viac ako 31 milióna vlakokilometrov.
To znamená približne 97 percent všetkých výkonov, ktoré si štát objednáva. Zvyšné tri percentá predstavujú podľa Ivana výkony, ktoré má rezort zazmluvnené so spoločnosťou RegioJet na trase medzi Bratislavou a Komárnom.
Tento monopol mal podľa Ivana na základe existujúcej zmluvy fungovať do konca roka 2020, s možnosťou predĺženia o päť rokov.
Nová zmluva
Domnieva sa preto, že ministerstvo dopravy nechce predĺžiť so ZSSK pôvodnú zmluvu, ale že chce s firmou uzatvoriť novú zmluvu.
To je možné na obdobie 15 rokov. "A chce to urobiť preto, lebo nariadenie EÚ hovorí, že po dátume 3. december 2019 už nie je možné takéto zmluvy uzatvárať priamym zadaním, ale verejnou súťažou," dodal Ivan.
Ak ministerstvo podpíše so ZSSK novú zmluvu v roku 2019 pred 3. decembrom, tak podľa poslanca zabetónuje monopol ZSSK na Slovensku do roku 2035.
Súkromný sektor na koľajniciach chýba
"Žiadame teda ministra dopravy Árpáda Érseka, aby vysvetlil, čo tým myslí, keď povie, že chce predĺžiť zmluvu o desať rokov so ZSSK, keď ju nemôže predĺžiť o desať rokov. A ak chce uzavrieť novú zmluvu, nech to otvorene povie občanom Slovenska. Nech im otvorene povie, čo ich tu bude čakať ďalších 15 rokov," opísal Ivan.
Minister by mal tiež podľa jeho slov vysvetliť, prečo doteraz nepustil na slovenské koľajnice súkromný sektor, keď sám niekoľkokrát v minulosti hovoril, že len konkurencia môže zlepšiť kvalitu služieb pri cestovaní.
Érsek sľubuje súťaže
"V zmluve bude uvedená podmienka odobratia výkonu zo zmluvy, ak bude daná trať zaradená do súťaže, rovnako ako to bolo možné urobiť aj doteraz a je alarmujúce, že opozícia o takto závažnom fakte vyslovene klame," informovala v stredu hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká v reakcii na tlačovú besedu SaS.
Arpád Érsek podľa rezortu dopravy ako prvý minister v histórii Slovenska uskutoční skutočné súťaže na prevádzku osobnej vlakovej dopravy.
Uskutočnia sa v roku 2019 postupne na troch tratiach Žilina - Rajec, Košice - Moldava nad Bodvou a Bratislava - Komárno.
"Práve skúsenosti z prvých súťaží pomôžu Slovensku do budúcna rozhodnúť, aký rozsah sme schopní zvládnuť v jednom roku a aké balíky tratí má zmysel súťažiť ako jeden celok, aby zlepšovanie služieb pocítili predovšetkým cestujúci. Kým bude možné vyhodnotiť skúsenosti z liberalizácie prvých liniek, štát využije možnosti európskej legislatívy a na zostávajúce trate objedná verejnú osobnú dopravu priamym zadaním," uviedla Ducká.
Rezort dopravy tvrdí, že opozícia sa nepravdivými informáciami snaží spolitizovať odbornú tému, o ktorej transparentne informoval verejnosť už v septembri.
"Je prekvapujúce, že o týchto európskych predpisoch, ktoré bežne využívajú aj v okolitých štátoch, opozícia nevie a dokonca zavádza médiá a verejnosť, že je to nelegálne," dodala Ducká.
Tak isto je podľa nej úplne nepravdivé tvrdenie, že na základe súčasných krokov ministerstva dopravy sa nebude dať pokračovať v liberalizácií.