BRATISLAVA. Kto chce mať prehľad o tom, aké sumy a kedy mu odchádzajú z účtu, môže si v banke nastaviť, či mu budú chodiť informácie o platbách do SMS správ, či na e-mailovú adresu.
Kým niektoré banky ponúkajú posielanie SMS zadarmo, iné službu spoplatňujú. Najnovšie si za SMS notifikácie bude od januára pýtať peniaze aj Tatra banka, tretia najväčšia banka na Slovensku.
Za posielanie SMS notifikácií na jedno telefónne číslo klient banky zaplatí euro mesačne.
Lepší prehľad o pohyboch

Banka sa rozhodla SMS notifikácie spoplatniť, pretože jej narástli náklady "so zabezpečením služieb telekomunikačných operátorov".
Na druhej strane nedávno vynovila svoju mobilnú aplikáciu, ktorá už dnes umožňuje klientom nastaviť si takzvané push notifikácie.
Tie fungujú tak, že ak má človek stiahnutú aplikáciu banky a má pripojenie na internet, po výbere peňazí z účtu či po platbe mu na smartfóne vyskočí upozornenie s informáciou.
Tatra banka tvrdí, že takéto notifikácie majú aj tú výhodu, že sa klient môže priamo po otvorení notifikácie na mobile prekliknúť do detailov o pohybe.
Takto majú ľudia lepší prehľad o tom, kedy a koľko platili, respektíve vyberali hotovosť. Aplikácia aj nastavenie push notifikácií je zadarmo.
"Väčšina našich klientov už dnes využíva mobilnú aplikáciu, predpokladáme, že táto nová forma notifikácie bude rovnako, ak nie viac obľúbená ako tradičná SMS," dodáva hovorkyňa banky Zuzana Žiaranová.
Kto nemá aplikáciu stiahnutú v smartfóne a využíva skôr tradičný internet banking a zároveň nechce za SMS notifikácie platiť, môže si nastaviť posielanie informácií o pohybe na účte na e-mail. Táto služba je bezplatná.
Nezaberajú pamäť v telefóne
Spoplatnenie SMS notifikácií nie je na bankovom trhu novinkou, za informácie platia napríklad aj klienti Slovenskej sporiteľne.
Tá však rozlišuje, či ide o platbu nad dvadsať eur, alebo nižšiu. V prvom prípade posiela SMS-ky bezplatne pri všetkých typoch balíkov, pri platbách do 20 eur sú SMS-ky bezplatné len pri balíku Osobný účet Exclusive.
Pri ostatných balíkoch si klienti za službu priplácajú 50 centov mesačne.
"Aktuálne push notifikácie ešte neposkytujeme, no intenzívne pracujeme na doplnení funkcionality do mobilného bankovníctva," vraví hovorkyňa banky Marta Cesnaková.
Slovenská sporiteľňa si je totiž vedomá, že notifikácie z aplikácie sú "používateľsky lepším riešením ako esemesky", pretože sú prehľadnejšie a zobrazujú viac informácií.
Navyše nezaberajú v telefóne žiadne miesto, ako je to v prípade SMS.
"Časť klientov však stále používa klasické mobilné telefóny bez dátového pripojenia, preto nie je úplné nahradenie SMS notifikácií push správami momentálne reálne," dodáva Cesnaková.
Ak by Slovenská sporiteľňa zaviedla aj push notifikácie, pre niektoré typy transakcií by ponechala zasielanie esemesiek bezplatne. Takzvané push notifikácie ponúka svojim klientom už aj VÚB banka.