BRATISLAVA. Koncesný variant by mal byť pre Letisko M. R. Štefánika v Bratislave najlepšou alternatívou. Predmetom koncesnej zmluvy má byť pritom prevádzkovanie, údržba a rozvoj letiska.
Vyplýva to z materiálu Návrh projektu verejno-súkromného partnerstva: výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s., (BTS) z dielne Ministerstva dopravy a výstavby, ktorý v stredu schválila vláda.
"Na základe výsledkov posudzovania štúdie uskutočniteľnosti sa koncesný variant preukázal ako najlepšia alternatíva pre BTS za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra, ktorého sa zúčastnia skúsení investori," konštatuje sa v predkladacej správe.
Érsek: Letisko nepredáme
Bratislavské letisko sa nebude podľa Ministerstva dopravy a výstavby privatizovať ani predávať.
"Bratislavské letisko nejdem predávať, ani meter štvorcový," zdôraznil šéf rezortu dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) po stredajšom rokovaní vlády.
"Slovensko nikdy nepredá svoje letisko. Letisko Bratislava je naším medzinárodným letiskom, je to prioritný infraštruktúrny majetok chránený zákonom. To znamená, nijaká vláda nemá právo letisko sprivatizovať," uviedol tiež po rokovaní vlády predseda vlády Peter Pellegrini (Smer).
Po schválení návrhu projektu na výber koncesionára vládou môže podľa ministra začať príprava verejného obstarávania.
"Musíme vytvoriť také podmienky, aby štát nikdy nebol v mínuse, ale získal finančné prostriedky. Bratislavské letisko je síce mierne rozlietané, ale nízkonákladové lietadlá letisko nezachránia," uviedol Érsek.
Letisko podľa ministra dopravy potrebuje ešte viac rozlietať a tiež investície, čo by mal zabezpečiť budúci prevádzkovateľ. Érsek očakáva, že záujem o prevádzku letiska v hlavnom meste budú mať viacerí investori.
Štátne peniaze do letiska nepôjdu
Ministerstvo dopravy verí, že takéto riešenie pomôže zviditeľniť slovenské najväčšie medzinárodné letisko.
"Som presvedčený, že vďaka dodatočným investíciám, ktoré štát nemôže letisku poskytnúť, sa zvýši jeho prestíž, kvalita služieb a priláka aj nových leteckých dopravcov," dodal Érsek.
Ministerstvo zároveň od budúceho strategického partnera chce, aby v rámci rozvoja letiska vyplatil už existujúce dlhy, ktoré dnes komplikujú jeho rozvoj.
"Na bratislavskom letisku je dlh 55 miliónov eur. Nie je možné dať štátne peniaze do letiska, lebo by to bola štátna pomoc. Potrebujeme tam spoločnosť, ktorá to vie robiť lepšie a má na to kapacity," upozornil minister dopravy.
Minister dopravy pripúšťa, že koncesnú zmluvu by mohla podpísať ešte súčasná vláda a nemusela by o tom rozhodovať vláda po voľbách na jar 2020.
"Ak bude projekt dobre pripravený a príde nová vláda, nech o tom rozhodne. Verím, že ak budeme vládnuť do marca 2020, možno súťaž bude v takom stave, že táto vláda môže rozhodnúť," predpokladá Érsek.
Na tridsať rokov

Odporúčanie poradenskej spoločnosti je uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na obdobie koncesnej lehoty 30 rokov, keďže sú v koncesnej stratégii zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby bratislavského letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov.
V rámci očakávaných príjmov BTS rezort dopravy v roku 2020 očakáva vstupný poplatok koncesionára vo výške 5 miliónov eur a od roku 2020 očakáva príjem vo výške 1 306 000 eur ročne ako poplatok koncesionára za užívanie koncesného majetku počas celého trvania koncesie.
"Konkrétne vyčíslenie vplyvu projektu na rozpočet verejnej správy bude známe až na základe vyhodnotenia úspešnej ponuky verejnej súťaže a predložení úplného znenia koncesnej zmluvy," podotýka ministerstvo dopravy.
Predmetom koncesnej zmluvy má byť prevádzkovanie, údržba a rozvoj letiska, pod ktorým sa rozumie predovšetkým výkon všetkých činností, ktoré v súvislosti s prevádzkovaním letiska vykonáva BTS a zároveň záväzok koncesionára zabezpečiť rozvoj letiska vynaložením investícií počas trvania koncesie.
Érsek začne prípravy
Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok by mal zostať vo vlastníctve BTS.
"Realizáciou projektu verejno-súkromného partnerstva formou udelenia koncesie sa zabezpečí dlhodobý udržateľný rozvoj Letiska M. R. Štefánika. Predpokladom je, že strategický partner zlepší konkurenčnú pozíciu BTS v regióne a zvýši ponuku a kvalitu služieb letiska," uvádza sa v predkladacej správe, pričom sekundárnym benefitom pre štát má byť aj minimalizácia rizík súvisiacich s vlastníctvom a prevádzkou BTS pri ponechaní určitej miery kontroly nad strategickými aktívami BTS.
Po schválení materiálu by mal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) začať proces prípravy a realizácie verejného obstarávania na koncesionára projektu verejno-súkromného partnerstva.
Vláda odsúhlasila aj
- návrh realizácie výstavby novej univerzitnej nemocnice v Martine.
- zhodnotenie strát na produkcii poľnohospodárskych plodín vplyvom sucha v roku 2017. Zároveň uložila ministerke pôdohospodárstva zabezpečiť vyplatenie finančných prostriedkov poľnohospodárskym subjektom postihnutým suchom, a to do 13. decembra 2019. Premiér Peter Pellegrini (Smer) po rokovaní vlády vyhlásil, že poľnohospodári postihnutí suchom dostanú finančné prostriedky už v januári 2019. Vláda sa podľa Matečnej zhodla, že tieto výpadky bude kompenzovať na úrovni 50 percent. "Čiže z 34 miliónov by som mala v januári dostať nejakých 17 miliónov," priblížila. Peniaze by zatiaľ mali ísť z rezortu financií. "Pani ministerka peniaze dostane a potom, či sa budú refundovať z odvodu alebo odvod bude ešte ďalší bonus, to už necháme na budúce mesiace, uvidíme podľa toho, v akom stave bude ekonomika a rozpočet," dodal Pellegrini. Matečná skonštatovala, že je predpoklad, že prostriedky by sa mali vrátiť z peňazí z osobitného odvodu pre reťazce. Je to však stále v štádiu rokovaní.
- rekonštrukciu priestorov administratívnej budovy justičných zložiek v Košiciach.
- zvýšenie platov pre hasičov a horských záchranárov od januára 2019 o desať percent.
- koncesionára Terminálu intermodálnej prepravy Žilina. Prevádzkovateľom by sa mala na základe koncesnej zmluvy stať spoločnosť TIP Žilina.
- letecká vojenská nemocnica bude po novom patriť pod rezort vnútra.
- skvalitní sa prideľovanie normatívnych príspevkov zriaďovateľom škôl a štátnych školských zariadení určených na účely osobných nákladov i prevádzkových nákladov.
- úpravu všeobecných požiadavok na poskytnutie priamych platieb. Tri schémy oddelených priamych platieb aj pravidlá krížového plnenia sa majú upraviť.
- organizáciu správy informačných technológií, kompetencie orgánu vedenia a orgánu riadenia ustanovuje rozsiahly a podrobný návrh zákona o informačných technológiách vo verejnej správe. Vláda ho schválila s pripomienkami.