BRATISLAVA. V roku 2019 by sa mali na Slovensku dokončiť dva diaľničné úseky, ktoré sú momentálne vo výstavbe.
Prvým je úsek diaľnice D1 z Budimíra po Bidovce. Ide o približne 15-kilometrový úsek pri Košiciach, ktorý by mal byť hotový na konci roka 2019.
"Tu pokračujú stavebné práce podľa plánu a som veľmi rád, že tento úsek som nielen naštartoval, ale ho aj stihnem odovzdať motoristom do prevádzky," uviedol pre TASR minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Diaľnica pri Žiline
Hotový bude podľa jeho slov v tomto roku aj úsek diaľnice D1 pri Žiline z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku.

Ide o vyše 11-kilometrový úsek s tunelmi Ovčiarsko a Žilina.
Jeho odovzdanie však podľa šéfa rezortu dopravy komplikujú pomalé práce na nadväzujúcom úseku s tunelom Višňové.
"Ak dodávateľ nadväzujúceho úseku nestihne včas dokončiť kľúčovú križovatku, bude problém so zjazdom z tohto úseku. Aj tento problém musíme zohľadniť pri riešení situácie na Višňovom," avizoval Érsek.
Nadväzujúci úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala mal byť podľa pôvodných plánov hotový na konci roka 2019.
Podľa ministra je však už v súčasnosti jasné, že sa tento termín nestihne. "Tomuto úseku sa venujem pravidelne a ako som hovoril už pri prerazení tunela, s postupom prác nie som spokojný," konštatoval Érsek.
Rozhodnú sa vo februári
Čo s projektom ďalej, bude podľa jeho slov jasné najneskôr vo februári. Na konci roka 2018 totiž na stavbe uplynul ďalší míľnik a podľa výsledku kontroly tohto míľnika bude môcť ministerstvo prijať ďalšie kroky.
"V tejto chvíli je preto predčasné hovoriť o novom termíne dokončenia," dodal Érsek.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014.
Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty, diaľničný úsek buduje združenie firiem Salini Impregilo a Dúha.
Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.
Súťaže a liberalizácia vlakovej dopravy

Vyhodnocovanie súťaží na výstavbu viacerých úsekov rýchlostných ciest a vyhlásenie súťaží na liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na prvých troch tratiach považuje minister dopravy Érsek za jedny z hlavných priorít v pôsobnosti rezortu v roku 2019.
Pôjde podľa neho o vôbec prvé ozajstné súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy na Slovensku.
To, že rok 2019 je posledný pred parlamentnými voľbami plánovanými na jar 2020, podľa ministra dopravy pre neho nehrá rolu.
Tvrdí, že sa snaží pripraviť čo najviac projektov tak, aby keď budú peniaze, mohli ísť do súťaže.
Hlavne aby bolo čo stavať
"Či to bude ešte za mojej éry, alebo to bude riešiť môj nástupca, chcem, aby mohol plynule pokračovať vo výstavbe na železnici alebo cestách. Aby sa už neopakovala situácia, že nebude čo stavať, lebo nič nebude v takej fáze prípravy," upozornil Érsek.
Súťaž na výstavbu časti južného obchvatu Košíc na R2 (druhý úsek Košice, Šaca - Košické Oľšany v dĺžke 14,3 km) sa začal v závere minulého roka.
V tomto roku začne aj tender na výstavbu úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška (14,1 km).
Táto súťaž je podľa ministra dopravy už prakticky pripravená, ale nie je vhodné vypisovať dve súťaže v rovnakom termíne, aby sa mohli firmy na každý tender poriadne pripraviť.
"Okrem toho budeme pripravení vypísať súťaž aj na druhú etapu obchvatu Prešova na R4, alebo rozšírenie D1 pri Bratislave, ktoré je dôležité pre plynulé napojenie na rozostavanú D4. Začať stavať chceme na oboch úsekoch R2 medzi Kriváňom a Lovinobaňou, ale aj na severnom obchvate Prešova na R4 (prvá etapa), alebo pri Tvrdošíne na R3," očakáva Érsek.
Cesty prvej triedy
Venovať sa podľa ministra dopravy treba aj cestám I. triedy, ktoré sú v mnohých prípadoch v havarijnom stave.
V minulom roku išlo na tieto cesty o 30 miliónov eur viac na riešenie kritických stavov, pričom každý rok je na to určených štandardne okolo 40 miliónov eur.
Rovnakú sumu navyše má rezort dopravy predbežne dohodnutú s Ministerstvom financií aj na rok 2019.
"Okrem toho sa čerpajú aj eurofondy, ktoré však nie je možné použiť na výmenu asfaltových kobercov. Dajú sa použiť len na zvýšenie bezpečnosti. Nad rámec týchto peňazí ešte pripravujem veľký prierezový program obnovy ciest prvej triedy," priblížil Érsek s tým, že na to treba na štyri roky dodatočne 200 miliónov eur, aby bolo možné plánovať.
Vlaky sú vyťažené, kvalitu ale treba zlepšiť
Vyťaženosť vlakov podľa ministra dopravy vzrástla o vyše 38 percent a ich kapacita je efektívne využívaná, no s nárastom cestujúcich sa zvyšuje nespokojnosť s kvalitou, nepostačujúcou kapacitou vozňového parku a jeho spoľahlivosťou.
Potrebné je však zároveň riešiť nedostatočnú kapacitu železničných tratí a uzlových staníc, čo je príklad na trati Bratislava - Komárno.
Koordinácia vlakov a autobusov
"V neposlednom rade treba doriešiť koordináciu a súbehy vlakov a autobusov. Sú to všetko výzvy, pred ktorými stojíme," uviedol Érsek.
Zo zdrojov EÚ je už vo výrobe 21 nových dieselových motorových vlakov, ktoré budú nasadzované už od jari 2019 postupne do roku 2021, a 25 elektrických jednotiek s lehotou dodania do roku 2022.
Tieto vlaky postupne nahradia v súčasnosti prevádzkované staré vozne a rušne.
"Veríme, že všetko sú to pozitívne kroky, ktoré aj naďalej presvedčia cestujúcich, že koľajová doprava patrí k najspoľahlivejším a najbezpečnejším spôsobom dopravy a oplatí sa preto prestúpiť z automobilov a využívať práve verejnú dopravu," dodal minister Érsek.