SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

Érsek: Meškanie tunela Višňové komplikuje aj ďalší úsek diaľnice pri Žiline

V roku 2019 by sa mali na Slovensku dokončiť dva diaľničné úseky.

Minister dopravy Árpád Érsek.Minister dopravy Árpád Érsek. (Zdroj: SME - MARKO ERD)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. V roku 2019 by sa mali na Slovensku dokončiť dva diaľničné úseky, ktoré sú momentálne vo výstavbe.

Prvým je úsek diaľnice D1 z Budimíra po Bidovce. Ide o približne 15-kilometrový úsek pri Košiciach, ktorý by mal byť hotový na konci roka 2019.

"Tu pokračujú stavebné práce podľa plánu a som veľmi rád, že tento úsek som nielen naštartoval, ale ho aj stihnem odovzdať motoristom do prevádzky," uviedol pre TASR minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Diaľnica pri Žiline

Hotový bude podľa jeho slov v tomto roku aj úsek diaľnice D1 pri Žiline z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Ide o vyše 11-kilometrový úsek s tunelmi Ovčiarsko a Žilina.

Jeho odovzdanie však podľa šéfa rezortu dopravy komplikujú pomalé práce na nadväzujúcom úseku s tunelom Višňové.

"Ak dodávateľ nadväzujúceho úseku nestihne včas dokončiť kľúčovú križovatku, bude problém so zjazdom z tohto úseku. Aj tento problém musíme zohľadniť pri riešení situácie na Višňovom," avizoval Érsek.

Nadväzujúci úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala mal byť podľa pôvodných plánov hotový na konci roka 2019.

Podľa ministra je však už v súčasnosti jasné, že sa tento termín nestihne. "Tomuto úseku sa venujem pravidelne a ako som hovoril už pri prerazení tunela, s postupom prác nie som spokojný," konštatoval Érsek.

Rozhodnú sa vo februári

Čo s projektom ďalej, bude podľa jeho slov jasné najneskôr vo februári. Na konci roka 2018 totiž na stavbe uplynul ďalší míľnik a podľa výsledku kontroly tohto míľnika bude môcť ministerstvo prijať ďalšie kroky.

SkryťVypnúť reklamu

"V tejto chvíli je preto predčasné hovoriť o novom termíne dokončenia," dodal Érsek.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014.

Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty, diaľničný úsek buduje združenie firiem Salini Impregilo a Dúha.

Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Súťaže a liberalizácia vlakovej dopravy

Prečítajte si tiež: Sulík: Vlaky zadarmo chceme zrušiť, rovnako aj obedy zdarma pre deti Čítajte 

Vyhodnocovanie súťaží na výstavbu viacerých úsekov rýchlostných ciest a vyhlásenie súťaží na liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na prvých troch tratiach považuje minister dopravy Érsek za jedny z hlavných priorít v pôsobnosti rezortu v roku 2019.

SkryťVypnúť reklamu

Pôjde podľa neho o vôbec prvé ozajstné súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy na Slovensku.

To, že rok 2019 je posledný pred parlamentnými voľbami plánovanými na jar 2020, podľa ministra dopravy pre neho nehrá rolu.

Tvrdí, že sa snaží pripraviť čo najviac projektov tak, aby keď budú peniaze, mohli ísť do súťaže.

Hlavne aby bolo čo stavať

"Či to bude ešte za mojej éry, alebo to bude riešiť môj nástupca, chcem, aby mohol plynule pokračovať vo výstavbe na železnici alebo cestách. Aby sa už neopakovala situácia, že nebude čo stavať, lebo nič nebude v takej fáze prípravy," upozornil Érsek.

Súťaž na výstavbu časti južného obchvatu Košíc na R2 (druhý úsek Košice, Šaca - Košické Oľšany v dĺžke 14,3 km) sa začal v závere minulého roka.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto roku začne aj tender na výstavbu úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška (14,1 km).

Táto súťaž je podľa ministra dopravy už prakticky pripravená, ale nie je vhodné vypisovať dve súťaže v rovnakom termíne, aby sa mohli firmy na každý tender poriadne pripraviť.

"Okrem toho budeme pripravení vypísať súťaž aj na druhú etapu obchvatu Prešova na R4, alebo rozšírenie D1 pri Bratislave, ktoré je dôležité pre plynulé napojenie na rozostavanú D4. Začať stavať chceme na oboch úsekoch R2 medzi Kriváňom a Lovinobaňou, ale aj na severnom obchvate Prešova na R4 (prvá etapa), alebo pri Tvrdošíne na R3," očakáva Érsek.

Cesty prvej triedy

Venovať sa podľa ministra dopravy treba aj cestám I. triedy, ktoré sú v mnohých prípadoch v havarijnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

V minulom roku išlo na tieto cesty o 30 miliónov eur viac na riešenie kritických stavov, pričom každý rok je na to určených štandardne okolo 40 miliónov eur.

Rovnakú sumu navyše má rezort dopravy predbežne dohodnutú s Ministerstvom financií aj na rok 2019.

"Okrem toho sa čerpajú aj eurofondy, ktoré však nie je možné použiť na výmenu asfaltových kobercov. Dajú sa použiť len na zvýšenie bezpečnosti. Nad rámec týchto peňazí ešte pripravujem veľký prierezový program obnovy ciest prvej triedy," priblížil Érsek s tým, že na to treba na štyri roky dodatočne 200 miliónov eur, aby bolo možné plánovať.

Vlaky sú vyťažené, kvalitu ale treba zlepšiť

Vyťaženosť vlakov podľa ministra dopravy vzrástla o vyše 38 percent a ich kapacita je efektívne využívaná, no s nárastom cestujúcich sa zvyšuje nespokojnosť s kvalitou, nepostačujúcou kapacitou vozňového parku a jeho spoľahlivosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Potrebné je však zároveň riešiť nedostatočnú kapacitu železničných tratí a uzlových staníc, čo je príklad na trati Bratislava - Komárno.

Koordinácia vlakov a autobusov

"V neposlednom rade treba doriešiť koordináciu a súbehy vlakov a autobusov. Sú to všetko výzvy, pred ktorými stojíme," uviedol Érsek.

Zo zdrojov EÚ je už vo výrobe 21 nových dieselových motorových vlakov, ktoré budú nasadzované už od jari 2019 postupne do roku 2021, a 25 elektrických jednotiek s lehotou dodania do roku 2022.

Tieto vlaky postupne nahradia v súčasnosti prevádzkované staré vozne a rušne.

"Veríme, že všetko sú to pozitívne kroky, ktoré aj naďalej presvedčia cestujúcich, že koľajová doprava patrí k najspoľahlivejším a najbezpečnejším spôsobom dopravy a oplatí sa preto prestúpiť z automobilov a využívať práve verejnú dopravu," dodal minister Érsek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 6. 2023)
USD 1.072
AUD 1.600
CZK 23.625
JPY 149.420
CAD 1.435
GBP 0.860
HUF 368.730
PLN 4.470
CHF 0.970
SEK 11.626

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 14 963
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 147
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 7 691
  4. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 739
  5. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 6 587
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 926
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 678
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 336

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 15 757
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 818
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 650
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 798
  5. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 804
  6. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 6 375
  7. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 5 972
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak by v Smere mali povedať pravdu, znela by zruba takto: klamali sme a klameme.

Voľby na Slovensku patria k najférovejším na svete.


5. jún
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Kde je zdroj našej dezinformačnej mizérie?


20 h
Lokalita, v ktorej mal vyrásť nový mrakodrap.

Arca Capital chystala projekt na Bajkalskej ulici v Bratislave.


15 h

Nekonečný príbeh Rázsoch ukazuje, že štát si zobral priveľké sústo.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Lokalita, v ktorej mal vyrásť nový mrakodrap.

Arca Capital chystala projekt na Bajkalskej ulici v Bratislave.


15 h
Generálny riaditeľ Slovalca Milan Veselý.

Žiarske Slovalco zastavilo výrobu na nový rok, na diskusiu o jej obnovení má jednu podmienku.


15 h
Ilustračná snímka.

Na skladoch je k dispozícii viac ako šesť miliónov vakcín.


SITA 16 h
Ilustračné foto.

Rast investícií bude profitovať z čerpania prostriedkov z eurofondov.


TASR 16 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 15 757
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 9 818
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 650
  4. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 798
  5. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 804
  6. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 6 375
  7. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 5 972
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 780
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu