SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Vlakoví dopravcovia budú na Slovensku súťažiť o tri trate. Česi sú ďalej

Štát chystá súťaže o zabezpečenie prepravy na tratiach z Bratislavy, Žiliny aj Košíc.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby chce v tomto roku vyhlásiť avizované tendre na prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy na troch regionálnych tratiach.

Pôjde o začiatok dlhodobo plánovanej liberalizácie vlakovej prepravy cestujúcich vo verejnom záujme na objednávku štátu zatiaľ v obmedzenom rozsahu.

Bratislava, Žilina aj Košice

Prečítajte si tiež: Štát sa v ZSSK zabetónuje až do roku 2035, obáva sa SaS Čítajte 

Dopravcovia budú súťažiť o zabezpečenie prepravy na tratiach Bratislava - Komárno (100 kilometrov), Žilina - Rajec (21 km) a Košice - Moldava nad Bodvou (32 km).

SkryťVypnúť reklamu

Rezort dopravy na základe skúseností z týchto súťaží a fungovaním prevádzky prepravy má v zálohe predbežne súťaže aj na ďalšie regionálne trate.

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v piatok upozornila, že zatiaľ čo v Českej republike vláda otvára železničnú osobnú dopravu konkurencii, na Slovensku sa upevňuje monopol štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Pellegriniho vláda sabotuje konkurenciu, tvrdí SaS

„Slovenská vláda Petra Pellegriniho doslova sabotuje konkurenciu v železničnej doprave a vyháňa súkromných prepravcov zo slovenských tratí," povedal predseda SaS Richard Sulík.

Obeťou tejto škodlivej politiky sú bez akýchkoľvek pochybností občania a sekundárne i životné prostredie, pretože železničná doprava v daných vládnych parametroch nedokáže konkurovať tej na cestách," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Horia rušne

Prečítajte si tiež: Rýchliku z Košíc do Bratislavy horel rušeň, cestujúci už prestúpili Čítajte 

Poslanec Národnej rady a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan poukázal na aktuálne žalostnú situáciu v železničnej doprave.

"Na Slovensku horia rušne. Pre nedostatočné zabezpečenie dochádza k haváriám na železničných priecestiach. Pohodlie cestujúcich v drvivej väčšine prípadov zodpovedá časom socializmu spred tridsať rokov, nehovoriac o úrovni železničných staníc, kde vyzeráme ako rozvojová krajina," uviedol Ivan.

Takýto je podľa neho obraz podnikania štátu na železniciach - v kombinácii s populistickými vlakmi zadarmo.

"V Česku pochopili, že tadiaľto koľaje nevedú,“ dodal.

SaS chce, aby sa o linky súťažilo

SaS chce v prípade prevzatia vládnej zodpovednosti presadiť v železničnej osobnej doprave konkurenčný model a o linky budú prepravcovia súťažiť.

SkryťVypnúť reklamu

Citeľne sa tým podľa liberálov zlepší kultúra cestovania a získajú ďalšie zdroje do zlepšenia železničnej infraštruktúry, napríklad na obnovu staníc a zvyšovanie prepravných rýchlostí.

Česi sú ďalej

Pokiaľ Slovensko sa na liberalizáciu na železniciach ešte len chystá, v Českej republike v závere minulého roka vyhodnotili súťaže na sedem dotovaných rýchlikových liniek.

Vybraní dopravcovia, vrátane súkromných spoločností Arriva a RegioJet, ich začnú prevádzkovať od budúceho cestovného poriadku v decembri tohto roka.

Štát by mal na základe ponúk viacerých spoločností ušetriť od roku 2020 počas deviatich rokov na dotáciách zhruba 2,5 miliardy českých korún (Kč), teda 25 percent nákladov.

Česká republika môže ušetrené peniaze investovať do ďalšieho skvalitnenia dopravy a služieb na železniciach.

SkryťVypnúť reklamu

Výber dopravcov súvisel s ukončením platnosti zmluvy so štátnymi Českými dráhami o prevádzke dotovaných diaľkových vlakov v decembri 2019.

Ušetria stovky miliónov

"Najväčšie úspory vo výške dve miliardy Kč získa štát na linkách Ex2 Praha - Vsetín - Horní Lídeč - Slovensko a R18 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín stred. Práve vďaka súťaži s ponukami viacerých dopravcov najviac znížili cenu České dráhy, ktoré budú tieto spoje prevádzkovať od decembra 2019 nasledujúcich deväť rokov," informoval hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.

Arriva bude prevádzkovať rýchliky na linkách R21 Praha - Turnov - Tanvald, R22 Kolín - Nový Bor, R24 Praha - Rakovník a R26 Praha - Příbram - České Budějovice. Česká republika na týchto linkách za tri roky ušetrí na dotáciách 176 miliónov Kč.

SkryťVypnúť reklamu

RegioJet uspel v konkurze na rýchlikové spoje R8 Brno - Přerov - Ostrava a Bohumín. Úspora štátu na tejto trase za osem rokov dosiahne 219 miliónov Kč.

"Ministerstvo dopravy ČR určilo prísne kvalitatívne kritériá, ktoré museli jednotliví dopravcovia splniť. Štát tak ušetrí miliardy korún a súčasne získa vyššiu kvalitu prepravy pre cestujúcich," dodal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 588
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 576
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 766
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 490
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 673
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 284
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 028
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 379

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 065
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 087
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 340
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 110
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 930
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 537
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 911
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 674
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič.

Sadzba dane by mala byť 30 percent z rozdielu cien.


TASR 19m
Richard Sulík.

Slovensko podľa Sulíka zaplatí za plyn v eurách na účet do Gazprombanky, kde sa peniaze prekonvertujú na ruble.


TASR 1 h
Prezidentka Zuzana Čaputová.

Občianske preukazy budú po novom obsahovať odtlačky prstov.


TASR 1 h
Richard Sulík.

Strana nikdy nepodporí zvyšovanie daní, tvrdí Sulík.


SITA 3 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 065
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 087
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 340
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 110
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 930
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 537
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 911
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 674
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu