BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby chce v tomto roku vyhlásiť avizované tendre na prevádzkovanie železničnej osobnej dopravy na troch regionálnych tratiach.
Pôjde o začiatok dlhodobo plánovanej liberalizácie vlakovej prepravy cestujúcich vo verejnom záujme na objednávku štátu zatiaľ v obmedzenom rozsahu.
Bratislava, Žilina aj Košice

Dopravcovia budú súťažiť o zabezpečenie prepravy na tratiach Bratislava - Komárno (100 kilometrov), Žilina - Rajec (21 km) a Košice - Moldava nad Bodvou (32 km).
Rezort dopravy na základe skúseností z týchto súťaží a fungovaním prevádzky prepravy má v zálohe predbežne súťaže aj na ďalšie regionálne trate.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) v piatok upozornila, že zatiaľ čo v Českej republike vláda otvára železničnú osobnú dopravu konkurencii, na Slovensku sa upevňuje monopol štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Pellegriniho vláda sabotuje konkurenciu, tvrdí SaS
„Slovenská vláda Petra Pellegriniho doslova sabotuje konkurenciu v železničnej doprave a vyháňa súkromných prepravcov zo slovenských tratí," povedal predseda SaS Richard Sulík.
Obeťou tejto škodlivej politiky sú bez akýchkoľvek pochybností občania a sekundárne i životné prostredie, pretože železničná doprava v daných vládnych parametroch nedokáže konkurovať tej na cestách," dodal.
Horia rušne

Poslanec Národnej rady a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan poukázal na aktuálne žalostnú situáciu v železničnej doprave.
"Na Slovensku horia rušne. Pre nedostatočné zabezpečenie dochádza k haváriám na železničných priecestiach. Pohodlie cestujúcich v drvivej väčšine prípadov zodpovedá časom socializmu spred tridsať rokov, nehovoriac o úrovni železničných staníc, kde vyzeráme ako rozvojová krajina," uviedol Ivan.
Takýto je podľa neho obraz podnikania štátu na železniciach - v kombinácii s populistickými vlakmi zadarmo.
"V Česku pochopili, že tadiaľto koľaje nevedú,“ dodal.
SaS chce, aby sa o linky súťažilo
SaS chce v prípade prevzatia vládnej zodpovednosti presadiť v železničnej osobnej doprave konkurenčný model a o linky budú prepravcovia súťažiť.
Citeľne sa tým podľa liberálov zlepší kultúra cestovania a získajú ďalšie zdroje do zlepšenia železničnej infraštruktúry, napríklad na obnovu staníc a zvyšovanie prepravných rýchlostí.
Česi sú ďalej
Pokiaľ Slovensko sa na liberalizáciu na železniciach ešte len chystá, v Českej republike v závere minulého roka vyhodnotili súťaže na sedem dotovaných rýchlikových liniek.
Vybraní dopravcovia, vrátane súkromných spoločností Arriva a RegioJet, ich začnú prevádzkovať od budúceho cestovného poriadku v decembri tohto roka.
Štát by mal na základe ponúk viacerých spoločností ušetriť od roku 2020 počas deviatich rokov na dotáciách zhruba 2,5 miliardy českých korún (Kč), teda 25 percent nákladov.
Česká republika môže ušetrené peniaze investovať do ďalšieho skvalitnenia dopravy a služieb na železniciach.
Výber dopravcov súvisel s ukončením platnosti zmluvy so štátnymi Českými dráhami o prevádzke dotovaných diaľkových vlakov v decembri 2019.
Ušetria stovky miliónov
"Najväčšie úspory vo výške dve miliardy Kč získa štát na linkách Ex2 Praha - Vsetín - Horní Lídeč - Slovensko a R18 Praha - Olomouc - Luhačovice/Zlín stred. Práve vďaka súťaži s ponukami viacerých dopravcov najviac znížili cenu České dráhy, ktoré budú tieto spoje prevádzkovať od decembra 2019 nasledujúcich deväť rokov," informoval hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj.
Arriva bude prevádzkovať rýchliky na linkách R21 Praha - Turnov - Tanvald, R22 Kolín - Nový Bor, R24 Praha - Rakovník a R26 Praha - Příbram - České Budějovice. Česká republika na týchto linkách za tri roky ušetrí na dotáciách 176 miliónov Kč.
RegioJet uspel v konkurze na rýchlikové spoje R8 Brno - Přerov - Ostrava a Bohumín. Úspora štátu na tejto trase za osem rokov dosiahne 219 miliónov Kč.
"Ministerstvo dopravy ČR určilo prísne kvalitatívne kritériá, ktoré museli jednotliví dopravcovia splniť. Štát tak ušetrí miliardy korún a súčasne získa vyššiu kvalitu prepravy pre cestujúcich," dodal Ondrůj.