BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Ústredného automotoklubu Slovenská republika považujú návrh na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko za nekompetentný a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

Bezpečnosť na cestách považujú obe združenia za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom.
"Aj bez živelného znižovania vekovej hranice vodičov, s priamym dosahom na výkon vodiča, je dopravno-bezpečnostná situácia na slovenských cestách veľmi zlá, nepriaznivé a spoločensky neakceptovateľné sú najmä vývojové trendy dopravnej nehodovosti," uvádza sa v stanovisku UNAS, ktoré TASR poskytol člen predsedníctva Stanislav Skala.
Vodiči chýbajú
Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.
Pre dopravcov je podľa združenia ČESMAD dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.
"V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali," uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.
Európska legislatíva zníženie veku umožňuje
Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013.
Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006.
Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.
"Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov," priblížila Baumann.
"Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku," upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.
Nehodovosť na Slovensku
V Slovenskej republike bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd.
Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 percenta z celkového počtu).
Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3tri percentá resp. štyri percentá.
"Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," poznamenala Baumann.
Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov.
"Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča," upozornila Baumann.
ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou.
Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.