BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) premrhali pri nákupe pozemku pri Devínskej Novej Vsi státisíce eur.
Uviedol to na utorkovej tlačovej konferencii poslanec hnutia OĽaNO Ján Marosz, ktorý zároveň vyzval ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby v spolupráci so železnicami získali peniaze za pozemok späť.
Poslanec Marosz pripomenul, ŽSR sa ústne dohodli s firmou Flavio na cene 90 eur za štvorcový meter, pričom okolité pozemky boli výrazne lacnejšie. Marosz podotkol, že ŽSR pozemok kúpili na základe posudku znalca, ktorého si vybral predávajúci.
"Cenu vysvetlili železnice tak, že znalec, ktorého si najal predávajúci, určil hodnotu pozemku na 111 eur, a tak sa vlastne železniciam ešte podarilo ušetriť," uviedol Marosz.
Na základe znaleckého posudku, ktorý si objednalo OĽaNO, pozemok má hodnotu maximálne 40 eur za štvorcový meter.
Znalecký posudok OĽaNO
Hnutie si dalo vypracovať znalecký posudok pozemku pri trati Lamač - Devínska Nová Ves, podľa ktorého však má pozemok hodnotu maximálne 43 eur za štvorcový meter.
"Celý pozemok teda nie je hodný 1,2 milióna eur, ale len 573 000 eur," skonštatoval Marosz s tým, že železnice tak pri nákupe premrhali takmer 640 000 eur.
ŽSR si tak podľa poslanca mali nechať urobiť minimálne kontrolný posudok.
"Všetko nasvedčuje, že išlo o dobre zorganizovaný kšeft. Personálne prepojenia vo firme Flavio, ktorá pozemky predávala, sú veľmi podozrivé a siahajú až k ministrovi financií Petrovi Kažimírovi," povedal Marosz.
ŽSR mohli podľa neho peniaze na nákup nepotrebného pozemku použiť napríklad na výstavbu potrebnej zástavky na Kysuciach, či na opravu poškodených výhybiek, pre ktoré musia vlaky spomaľovať.
Železnice zároveň podľa Marosza klamali, keď tvrdili, že pozemok odkúpiť museli, pretože na pozemku je rôzna železničná technika.
OĽaNO však tvrdí, že všetky viditeľné zariadenia ležia za plotom alebo na opačnej strane trate, nie na pozemku. Peniaze za tento pozemok by tak železnice podľa Marosza mali získať späť.
"Šesťkilovoltové napájacie vedenie, ktoré je vyznačkované trafoskriňou, je na opačnej strane trate a všetky ostatné zariadenia ležia v tesnom susedstve železničnej trate. Potvrdzuje sa, čo sme hovorili už v októbri, že železnice vôbec nepotrebovali kúpiť tento pozemok s veľkosťou 13 tisíc štvorcových metrov," povedal odborník OĽaNO na dopravu Jiří Kubáček.
Keďže v zmluvách tvrdili presný opak, celý nákup považujú za pomerne veľký podvod.
Zrušenie zmluvy
ŽSR aj samotný minister dopravy majú podľa Marosza možnosť zrušiť kúpno-predajnú zmluvu, "keďže táto zmluva bola podpísaná za podvodných okolností".
"Žiadame ministra dopravy, aby v spolupráci so železnicami získali peniaze za pozemok čím skôr naspäť a využili ich v prospech cestujúcich," vyhlásil Marosz.
Érsek súčasne podľa neho avizoval, že si nechá vypracovať kontrolný znalecký posudok a vedenie železníc požiada o predloženie správy, na aký účel pozemok nakúpili.
Ako dodal, o svojich zisteniach však minister verejnosť neinformoval.
OĽaNO ešte v októbri podalo v tejto veci trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku.
Hnutie k nemu podľa Marosza doplní aj znalecký posudok pozemku. Trestným podaním v prípade nákupu pozemku sa podľa Marosza už zaoberá Okresná prokuratúra Bratislava I.
Ministerstvo reaguje svojím posudkom. Na jeden pozemok sú tak posudky už tri
Kontrolný posudok, ktorý si nechalo vypracovať Ministerstvo dopravy a výstavby, určil cenu pozemku pri Devínskej Novej Vsi na 850-tisíc eur.
Na pozemok, ktorý kúpili Železnice Slovenskej republiky, tak vznikli tri rozdielne posudky. Pre TASR to uviedla hovorkyňa MDV Karolína Ducká.
Vysvetliť, ako mohli vzniknúť tri odlišné posudky na rovnaký pozemok, by rezortu dopravy malo vysvetliť ministerstvo spravodlivosti a komora znalcov a tlmočníkov.
Ministerstvo dopravy a výstavby si v prípade pozemku v Devínskej Novej Vsi nechalo vypracovať kontrolný posudok z Ústavu súdneho inžinierstva k pôvodnému posudku za viac ako 1,5 milióna eur.
"Kontrolný posudok z tejto nezávislej kapacity určil cenu na 850 000 eur, na základe čoho začal rezort dopravy pracovať na právnej analýze ako postupovať, aby boli ochránené záujmy štátu," priblížila Ducká.
"V prípade, ak sa preukáže, že pri postupe znalcov bol porušený zákon, bude rezort dopravy trvať na tom, aby ŽSR urobili všetky potrebné právne kroky na ochranu svojich záujmov," zdôraznila Ducká.