SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Práce na tuneli stagnujú.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky.

Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.

"Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov," uviedol Marosz.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci na stavbe

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová naopak TASR informovala, že vo štvrtok na stavbe pracovalo 50 ľudí.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala je podľa hovorkyne stále povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie.

Kapacity, ktoré zhotoviteľ na stavbe nasadil od začiatku tohto roka, sú podľa NDS nedostatočné.

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí, v prípade potreby

SkryťVypnúť reklamu

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí ... Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov."

Hovorkyňa NDS Michalová

akcelerácie prác 600 až 800 ľudí. Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov, v stredu 9. januára to bolo 36 pracovníkov a v utorok 8. januára na stavbe pracovalo 31 ľudí," priblížila NDS, podľa ktorej zhotoviteľ realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka, na iných stavebných objektoch sa však nepracuje.

Z dôvodu meškania diaľničná spoločnosť opakovane vyzýva zhotoviteľa na zvýšenie kapacít.

Zrelá na krízový manažment

Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 milióna eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 miliónov eur.

"Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo," povedal Marosz.

SkryťVypnúť reklamu

Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS.

"Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese," dodal Marosz.

Decembrová kontrola

Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra.

"Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér.

Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác.

SkryťVypnúť reklamu

"Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Tretí míľnik asi tiež nestihnú

NDS deklaruje, že už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte, a preto existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo, a to v lehote ich splatnosti," podotýka NDS.

SkryťVypnúť reklamu

Míľnik číslo dva, ktorým bolo prerazenie tunela, meškal podľa diaľničnej spoločnosti necelých deväť mesiacov. Do dnešného dňa si tak NDS za nesplnenie tohto míľnika uplatnila voči zhotoviteľovi dva nároky v celkovej výške 6 147 000 eur.

Diaľničná spoločnosť predpokladá, že zhotoviteľ nestihne ani tretí míľnik, ktorým je sekundárne ostenie tunela a cementobetónového krytu vozovky, a to ani v náhradných lehotách stanovených v zmluve o dielo.

Tento míľnik skontroloval stavebný dozor 28. decembra 2018.

"Stavebný dozor konštatoval, že nedošlo k dokončeniu sekundárneho ostenia a cementobetónového krytu vozovky v južnej ani severnej tunelovej rúre," informovala NDS.

Spoločnosť zároveň zdôraznila, že postupuje dôsledne podľa zmluvy o dielo a je pripravená využiť všetky sankcie a pokuty, ktoré zmluva umožňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 6. 2022)
USD 1.052
AUD 1.526
CZK 24.739
JPY 143.530
CAD 1.351
GBP 0.865
HUF 394.280
PLN 4.687
CHF 1.001
SEK 10.685

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  4. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 101
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 499
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 069
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 377
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 776
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 473
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 167
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 000

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 021
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 581
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 209
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 179
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 046
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 684
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ivan Kmotrík

Ako sa aj cez známosti rodilo jeho podnikateľské impérium.


19. jún
Predmetom predaja sú pozemky pred hotelom Kempinski.

Pozemky majú hodnotu niekoľko miliónov eur.


13 h
Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 13 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


28. jún

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 021
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 581
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 6 209
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 179
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 046
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 684
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu